Wilfa skrev:
Man måste inte fräsa ner slangen, men vill man behålla full takhöjd måste man det. Om man bygger upp i stället gör det ca 5 cm lägre takhöjd, behov av att flytta dörrar osv.
Nu är vi lite OT, men så att TS är med på det:

Jag lägger golvvärmen ovanpå befintligt golv -- i mitt fall i spårade cellplastskivor. Det funkar ypperligt. Ja, det ger några cm lägre takhöjd, men vem tänker på det? Att flytta dörrarna tycker jag är onödigt när det är så lätt att kapa dem i underkant.

thomasx skrev:
Hur ser kalkylen på solpanelerna ut?
Jag är fortfarande i undersökningsstadiet, men har bland annat räknat på ett system från Lesol med 3,24 m2 solfångare. Kostnad för detta inkl. allt som behövs hamnar på runt 33.000:-. Installationen gör jag själv. Tilläggas bör att jag ändå snart måste byta VVB, då min nuvarande är tillverkad 1966. Beräknad kostnad för en standard VVB på 300 liter har jag satt till 12.000:-.

Det ger mig en merkostnad på 21.000:- jämfört med standard VVB.

Beräknad daglig elförbrukning relaterat till varmvatten har jag satt till 10 Kwh, bara duschen är igång 15-20 min/dag så jag tror i alla fall inte att jag har räknat för lågt.

Årlig förbrukning = 3650 Kwh.
Jag har räknat med att spara ungefär 1500 Kwh, vilket jag översätter till 2000:-.

Det ger mig en intjäningstid på 10 år, kanske snabbare beroende på elprisets utveckling.

mexitegel skrev:
Vad är det för svammel? En anläggning som projekteras idag dimensioneras så att det klarar hela husets värmebehov helt utan, eller möjligen ytterst lite eltillskott. Dessutom är möjligheterna att få ett effektivt system väldigt stora om man samtidigt konverterar till vattenburet så man kan hålla nere framledningstemperaturen.

Som du själv skriver så är dessutom återbetalningen inte hela kalkylen, det finns mjukare värden också.
Vem som svamlar kan diskuteras. Du kritiserar folk som tror men du tror att det klarar sig utan el eller med ytterst lite eltillskott och räknar in det i hushållselen. Återigen läs av pumpen (ca 4000)? Sedan uppger du att du har gjort mycket arbete själv och även fått rot avdrag och konventeringsbidrag. Är det före eller efter din prisuppgift. Ändå kan du duscha biligt. :confused:

@slurpe:Nej, jag tror inte att det klarar sig utan eltillskott, det vet jag. Enligt loggningen har jag 4384 kwh senaste året löpande, 0 kwh eltillskott och årsmedelCOP på c:a 4 inkl. cirkpumpar, ROT-avdrag för borrningen, konverteringsstöd för material till konverteringen. Bruttokostnader.

Men det här tillför inte tråden något.

mexitegel skrev:
Det där håller jag inte riktigt med om (heller :)).
Man vet idag mer om långtidseffekterna på borrhål och det finns inget som pekar på att de "tar slut", vilket ju är rätt logiskt eftersom berget eller marken återladdas av solenergin. Man har bland annat mätt ett antal borrhål under 25 års tid och man kan inte se att temperaturen fortsätter att sjunka efter en inital liten sänkning där temperaturen stabiliserar sig kring.
mexitegel skrev:
Däremot finns en siffra som är relevant för denna diskussionen och det är medelkostnaden för en reparation. För bergvärmepump är denna 5563 kr och för en luft/luft 8743kr enligt rapporten.
Det kanske är så att jag har missuppfattat saken, men jag vill minnas att jag läst om bergvärmeägare som har drabbats av att borrhålen oväntat kallnat. Inte då i meningen att hålen "förbrukats" enligt plan utan helt enkelt att någon förändring har skett. Kanske att grannen har borrat, tagit upp en brunn eller liknande? Men det kanske är så ovanligt att man inte behöver ta upp det i sin riskanalys.

@Pelpet: Om det var det du menade så är det jag som missuppfattat dig :). Jo, om grannen borrar för nära så riskera båda hålen att tappa effekt. Det finns därför rekomendationer om hur nära varandra hålen får placeras och det är en uppgift som kommunen begär in vid anmälan. Men självklart kan misstag ändå begås.

När det gäller mexitegels och slurppe99s diskussion ovan kan jag bara konstatera att båda har rätt. slurpe99 har rätt i att en värmepumpsinstallation som projekterats på rätt sätt bör ha en effekt som motsvarar 70 procent av husets maximala energibehov årets kallaste dag. Resten täcks vanligtvis med elpatron. Här har mexitegel rätt i att det bara rör sig om en blygsam mängd el. Erfarenhetsmässigt kanske 300 kw/h per år som patronen får gå in och fylla på.

Att dimensionera anläggningen för 100 procent är vanligtvis inte det mest ekonomiska alternativet. Kostar kanske 20 000:- ger en blygsam årlig besparing.

Ja, man har länge sagt att ungefär 70%, men det finns en tydlig trend om att denna nivå stiger i takt med ökade elpris. Jag vill bestämt hävda att det är en liten merkostnad att i vart fall dimensionera borrhålet för att få 100% täckning, det ger en framtidssäkring mot stigande elpriser. Får vi dessutom betala elpris per timme så är det inte så kul att gå på elpatron när elpriset peakar mitt i vintern.

Den trenden borde stiga"för gemene mans egen skull.(100% täckning).;) Elpriserna kommer anpassas efter övriga europa...Var så säker!!

Mvh

PX-21 skrev:
Den trenden borde stiga"för gemene mans egen skull.(100% täckning).;) Elpriserna kommer anpassas efter övriga europa...Var så säker!!

Mvh
Ja, något annat vore ytterst naivt att tro. Det vi inte vet är hur fort eller långsamt det går.

T
Tittar man strikt på ekonomin tar det många många år att tjäna in en konvertering till vattenburet.

En Luft/luft tjänar du in på ca 3år i exempel villan.

Och visst låter en L/L lite på insidan tror de tystaste ligger på ca 19dB men ska man köra lågtemp (vilket man bör om man vill spara) behöver man i många fall konvektor element som också har en fläkt och därför låter...

Att man behöver mest effekt när det är kallt är självklart men man måste inse att vi har en årsmedeltemp i Uppsala och neråt runt 6grader...

http://www.smhi.se/sgn0102/n0205/upps_www.pdf

Är det större hus än 180m2 ser jag dock inga allternativ till berg/jordvärme...

Tittar men enbart på ekonomin, kan en vedspis i köket vara det rätta alternativet... ;)

Om man däremot även väger in saker som bekvämlighet och komfort, finns ett och annat att fundera över. :rolleyes:

thomasx skrev:
Tittar men enbart på ekonomin, kan en vedspis i köket vara det rätta alternativet... ;)
Återbetalningskalkylen på ulltofflor och underställ brukar se ännu bättre ut. :p

Men visst, det finns många alternativ och alla har olika infallsvinklar, behov och möjligheter. Det jag tycker är viktigt är att man fattar ett informerat beslut vad det än blir.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.