Hej,

Jag kollar på att köpa ett hus som idag har direktverkande el och letar efter möjliga lösningar på det. Till huset, som har kommunalt vatten och avlopp, så finns det två brunnar. Den ena borrades 120m men när de inte hittade vatten så gav de upp. Den andra vet jag inte hur djup den är men där fann de vatten och när man tittar ner i den så står det vatten ca 1 meter under markytan. Denna brunn har en pump nere i sig och idag används denna till bevattning enbart. Huset står på en bergknall och stora delar av tomten består av berg, gissar därför att båda brunnarna går ner i berget.

Min fundering nu är om det skulle gå att ta någon av dessa befintliga brunnar och använda för att installera bergvärme? Har letat runt en del och hittat att vissa har vatten och bergvärme i samma brun men frågan är alltså om det går att använda en redan borrad brunn för bergvärme.

Om detta skulle vara möjligt, vad tror ni att själva installationen av ett bergvärmesystem kan kosta i runda slängar? Antar att jag blir tvungen att installera ett vattenburet värmesystem också, eftersom det inte finns idag, om jag ska sätta in bergvärme?!?

Tacksam för svar!

tja det hålet utan vatten är ju meningslöst. men det andra hålet fungerar nästan till en 6kw pump om det är 120m.. men då är frågan hur stort hus har du..

Brunnen som är torr, vet du om den är helt torr eller det kommer lite vatten ?
Ibland kan kan "få igång" en "torr" eller brunn med för dålig kapacitet med högtrycksspolning, kanske detta kan hjälpa ditt torra hål så du eventuellt kan använda båda.
Det finns flera företag som genom högtrycksspolning "rensar" brunnar och genom detta ökar genomströmningen/kapaciteten på hålet, prismässigt vet jag inte vad det kan kosta, men att fråga firmorna om detta är lönt kostar ju inget.

• Gilla
Danielaman
  • Laddar…
Göran.W
Är hålet torrt fyller man bara upp det med vatten så kan man ha det till bergvämre sen.
Trycker gör man bara om man ska ha dricks vatten.

Det måste vara vatten i brunnen alltså... Jag har som sagt ingen koll på hur djup brunnen med vatten är men om den inte är så jätte djup, tror ni att det skulle funka att använda båda brunnarna då? Vanligtvis så borrar man väl djupare än den som jag vet är 120 m. Frågan är alltså om två halvdjupa brunnar kan ersätta en djup?

Huset är ganska litet som det är nu, 100 kvm + 16 kvm källare, men tanken är att bygga ut i framtiden i så fall.

Göran.W - Att bara fylla upp det med vatten hjälper inte så mycket, är det stillastående vatten utan något till/frånflöde (vattenomsättning) så¨fryser du det lilla vatten som finns i hålet relativt fort, sedan får du inte ut någon mer värme ur det hålet. Ett hål med god vattenomsättning behöver inte vara lika djupt som ett med liten vattenomsättning för att kunna ta ut samma energimängd. Sedan är det inte säkert att vattnet stannar kvar i hålet bara för det är "torrt", det kan sjunka och förflytta sig någon annanstans beroende på förutsättningarna under jord.

Scherm - Ja vatten måste det finnas, frågan är om det idag kanske finns vatten i det torra hålet och hur långt ner det finns. När man beräknar bergvärme så räknar man alltid på "aktivt" djup, dvs den delen som är vattenfylld (har du 160m borrhål och det är fyllt till 140m så är 140m aktivt djup). Som du beskriver är det ena hålet nästan fyllt vilket ger dig nästan 120m aktivt djup. Sedan gäller det även att du har tillräcklig vattenomsättning i hålet för att inte råka ut för det jag beskrev ovanför, s.k. permafrost i hålet.

Jag hade först mätt upp den torra brunnens djup med t.ex snöre och samtidigt sett om det är helt torrt eller det finns lite vatten en bit ner. Eventuellt provat att fylla hålet för att se hur snabbt det sjunker (sjunker det långsamt/inte alls har du liten vattenomsättning).
Kolla även upp vilken typ av berggrund du har, har du stor vattenomsättning så kanske det räcker med det ena hålet.
Jag hade nog kontaktat en bergvärmetillverkare och frågat vilken värmepump jag behöver och hur djupt borrhål den värmepumpen behöver, eventuellt bett om offert från ett flertal värmepumpsinstallatörer och i denna förklarat förutsättningarna.

Göran.W
I genomsnitt flyttar sig grundvattnet 1 meter per dygn så det behöver inte vara någon till rinning alls för effekten är marginel.

Det är en vanlig missuppfattning som troligen beror på att man blandar ihop grundvatten värme där man aktivt pumpar upp vattnet och släpper ner det i en retur brunn eller på något annat ställe tex dike.
Bergvärme där tar man vattnet direkt ur berget och där fungerar vattnet bara som värmebärare av värmen från berget.

Om det är 1 meter ner till grundvattnet i det andra hålet ser jag inge problem med att bara fylla det.
Det finns enstaka fall där vattnet faktiskt försvinner när man fyller på men det bör inte hända i detta fallet.

I så fall har även bergvärmemontörerna missuppfattat detta då ett flertal skriver just om god vattenomsättning på sina företagssidor. Det säger ju sig själv att om ett borrhål har hög vattenomsättning så kan du ta ut mer energi än i ett där vattnet i stort sett står stilla.

Göran.W
Självklart höjer god vatten omsättning verknings graden med som jag skrev rör vattnet sig bara 1 meter i under jorden i snitt per dygn och då är skillnaden marginen om hålet är torrt och man fyller upp det med vatten eller om det är vatten fyllt från början.

Det finns så klart undantag där man kan ha stora förflyttningar av vattnet tex grusåsar men där borrar man till grundvatten värmre och inte bergvärme.

Jag kan nästan till 100% garantera att det inte är stora rörelser på grundvattnet hos TS för då borde inte hålet varit torrt och att då trycka det för 5-10k är bort kastade pengar som man aldrig sparar in.

Jag skulle gissa att bergvärme installatörerna inte har läst geologi som jag gjorde när jag utbildade mig till brunnsborrare på Geotec http://www.borrare.se/

Råder det fortfarande tvivel ang mina påstående så fråga gärna här http://www.borrare.se/Brunnsforum/

Har nu pratat/mailat med två olika installatörer och fått två delvis olika svar. Båda säger att det går att använda befintliga borrhål om det är tillräkligt mycket vatten i dem (aktivt djup, ingen sa något om tillriningen). Men den enda säger att det går att borra ytterligare om så behövs och den andra säger att man inte gör det, risken är för stor att hålet har satt sig vilket kan göra att borrkronan fastnar. Och det vill man inte.

Har nu fått reda på att brunnen med vatten antagligen är en grävd brunn så den är väl bara några meter djup...och det ändrar ju situationen lite. :/

Kan den ena borraren tänka sig att fortsätta borra i ett befintligt hål så blir det billigast för dig (om han inte tar för mycket betalt för den risken ha tar - han kan nämligen köra fast). Att borra ett hål till går också bra, men du får lite merkostnader eftersom de två brunnarna måste kopplas samman med flödsjustering, dessutom blir det mer grävning naturligtvis.

Du får väl jämföra de priser du får. En grävd brunn har du inte mycket nytta av i detta sammanhang om den inte ger så mycket vatten att du kan få grundvattenvärme.

Göran.W
Risken att man får en borrare att borra vidare är så nära obefintlig man kan komma för det är väldigt riskabelt att gå ner i ett gamalt hål.
Kör man fast så kan man i värsta fall bli av med utrustning för över 60k och det är ingen borrare sugen på om han inte har gamal utsliten utrustning som ligger på bakgården.

Nu går det väl oftast att få upp utrustningen igen och då i värsta fall med topphammare som sitter upp och ner så den slår rören uppåt istället för neråt.
Har gjort det en gång dock var det ett nytt hål som rasade och när sakerna kom upp fick flera borrstänger skrotas för gängerna i dom tog stryk av den synerliga omilda behandlingen.

Redigerat:
Göran.W
Kom att tänka på nu att om man har ett torrt hål man fyller med vatten är skillnaden i effiktivitet marginel men man får under inga omständigheter köra en retur brine på minus grader för det resulterar obönhörligen i klämda slangar för det expanderande vattnet har ingenstanns att ta vägen så slangarna kläms.
I ett hål som ger vatten expanderar vattnet ut i dom vattenförande sprickorna så slangarna klarar sig oftast bra.

Jag har inte varit med om så jätte många bervärmehål, men kan inte påminna mig någon gång det kontrollerats vattenflöde eller pelare.
Då jag kör hårt med pumpen på vintern så är returen på ca -2, men har inga klämda slangar, och mitt hål var torrt.
Förklara mer för det låter som ett teoretiskt problem.

Göran.W
Det är inte teoretiskt.
I ett torrt hål är berget tätt och returen håller minus så fryser vattnet och expanderar dit där det kan och det blir mot slangarna och bergväggen.

I ett hål som ger vatten fryser det först runt slangarna och då presar isen runt slangarna det o frusna vattnet ut i dom vatten förande sprickorna.
Här finns en förklarande pdf http://www.energy.sintef.no/Prosjekt/Annex29/Publikasjoner/GSHP_FrysingGHE2006_SE.pdf sidan 20 och neråt är det intressanta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.