Har problem med att de tre sista radiatorerna på en av slingorna på bottenplanet blivit helt kalla. Ja, hela slingan blev kall. Har haft termostaterna nedställda på rätt låg temperatur, men skulle nu höja temperaturen i vissa rum - då blev det tvärtom. Iskall slinga. Har luftat ordentligt, så felet ligger knappast där. Termostaterna är bara ett par gamla och samma med cirkulationspumpen, så dom bitarna bör det inte vara något fel på. Har 1-rörssystem.
Efter ett par dagars felletande, där jag bl a gjort försök med att stänga av samtliga radiatorer på överplanet (- 20 grader utomhus, begränsade dock tiden för avstängning en del ...). Stängde av dom, i förhoppning att styra mer värme till problemslingan.
Det har dock inte hjälpt - jo, med dom avstängda och samtliga radiatorer som ligger före på problemslingan inställda på max, fick jag nyss värme på problemradiatorerna. Tillfälligt?. Man ska ju aldrig ändra mer än en parameter i stöten, för att säkert kunna lokalisera felkällan, men jag börjar nästan fundera på om jag inte gjort något mer samtidigt som fick upp temperaturen på problemradiatorerna?
1. Finns det verkligen någon vettig förklaring till att höjning av temperaturen på före liggande radiatorer - samtidigt ger varmare radiatorer i slutet på slingan? Jag tycker det borde vara precis tvärtom, men jag är novis här ...
2. Någon som har tips på hur jag nu bäst ska få behålla värmen på problemradiatorerna, när jag samtidigt måste sätta på radiatorerna på överplanet igen? Samtidigt vill ja ju helst inte behöva ha termostaterna på samtliga radiatorer på problemslingan inställda på 9 (=max-värdet). Inser att jag kanske måste ändra tillbaka på något sätt, i mycket små steg ...
Har dom funkat tidigare...? Kan d vara så att det sitter ngn radiator med ett tvårörskoppel monterat innan "problem" radiatorerna...?
En rörmokare sa en gång att just elementet i duschrummet hade annan märkning, blå i st f röd, som det var på alla de övriga i huset - om jag minns rätt? Något "skumt" tyckte jag i alla fall att det var med den radiatorn, och jag tror helt bestämt att just den radiatorn, är den som sitter alldeles före de tre radiatorerna som ger mig problem ...
Är det något sådant som du syftar på? Om det där som felet ligger, kan det i så fall vara så att jag har fel termostat där? Eller vad ...
Det kan väl inte vara så att vattnet på något sätt går bakvägen genom den där "duschradiatorn" och detta stället till bekymmer. Som lekman börjar man fundera ...
Nykomling
Medlem: Apr 2010
Län: Stockholm
Japp, där har du felet... Blå är för tvårörssystem... Dvs, stänger du den termostaten så stannar hela slingan... bara till å byta ut det kopplet mot ett ettrörs... sen borde d lira...