Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholm

Trimma in IVT 490

Första vintern i ett 1,5 plans hus på 150kvm BÅ 2002.
    Vi är 2 vuxna i huset.
    El radiatorer på ÖV som är i princip avstängda och vattenslingor i bottenplatta.
    Har en IVT 490 och i displayen står det Rego 411.
    Sedan ute tempen har börjat krypa ner under nollan så har jag eldat i kamin (contura 650) näst intill varje dag, dels i tron att det sänker elförbrukning men också mysfaktorn.
    Jag justerade då ner alla rumstermostater (6st) till runt 18-18,5 grader.
    Innetemperaturen ligger runt detsamma om jag inte eldar.

Nu har jag börjat förstå att man inte primärt ska justera värmen på rumstermostaterna utan ändra "kurvor" på värmepumpen (så går det när man bott i lägenhet hela livet).

Hittade en del andra trådar om att stänga av Elpatronen för att ex, förhindra att den går igång efter en dusch och man springer iväg till jobbet, men dessa menyer 8.1.x, 8.2.x har inte jag.

Hur går jag tillväga för att trimma in systemet?
    Någon som kan uppskatta en ungefär förbrukning som jag kan ha som referens (ingen koll dagens förbrukning).

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Jun 2008
    Län: västernorrland

För att få tillgång till alla menyer (installatörsmenyn) så håller du inne den högra knappen i ca 5 sekunder, sen har du fler menyer att bläddra i.

Kanske inte är så bra att stänga av elpatronerna helt. Värmepumpen kör ju en legionellakörning (höjning av varmvattentempen i beredaren) med hjälp av elpatroner med jämna mellanrum. Men det går ju att öka tiden innan elpatron tillåts gå in.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholm

Tack, ska testa det.
    Ja, har sett i någon tråd att man kan justera tiderna för när elpatronen ska kicka in men förstod inte exakt hur man skulle ställa värderna.
    Någon kanske har gjort det här med erfarenhet om lämpliga värden och kan förklara.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42