Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2010
    Län: Örebro

Problem med vedeldning och acctank

Har för ca en vecka sen konverterat från direktel till vattenburet med kökspanna wamsler k158 (22kW) och en 750 liter ackumulatortank med 200 liter vvb, 6 kW elpatron, slutet expansionskärl och laddomat 21-60 med rökgastermostat.

Är helt ny inom vedeldning så jag frågar om råd här innan jag ringer hit rörmokare när det blir vardag igen

Problemet är att det tar typ 8 timmar att få upp tempen uppe i tanken till 80 grader (från 40 grader). När vi sen kommit upp i 80 grader och slutar elda så går det ner till 60 på en timme. Tempen nere står på 40 grader, ändrar sig aldrig. Shunten justerar vi allt eftersom, brukar ha den på 60 grader. Rökgastermostaten hade vi först på 100 grader men då tog det hela dagen att vi upp övre tanken i 80. Nu står den på 125 grader. Enligt laddomaten kommer den in 65 gradigt vatten från pannan. Vi har provat att elda längre för att få upp tempen mer men det går inte. Tempen ute är -15 grader. Elpatronen står nu på 30 grader men den får åka upp inatt för vi fryser, Vad gör vi för fel? Tanken med vattenburet var ju att elda två gånger per dag och ha det ganska varmt och få ner elkostnaden. Igår kväll hade vi 18 grader, imorse hade vi 10 grader. Då tempen uppe 40 grader och nere 30 grader. Blir galen på detta!!!

Vi har luftat tanken men det hjälper inte.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Dalarna/Gagnef

Din panna ger 15kW till vatten och 7kW till rummet på full effekt, så du kanske snittar 12kW till tanken under eldningen, och har du sedan ett hyfsat energikrävande hus.

Vid -15 kanske huset drar mellan 5-6kW det betyder 12-5kW= 7kW till tanken, i teorin betyder det att du ska kunna ladda din tank från 40grader till 90 grader från topp till tå på strax över 6 timmar..
    Fröling S4 40kW, 4m3 tank.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Gävleborg

65 grader på vattnet från pannan låter alldeles för kallt!

En panna brukar ligga på minst 80 grader i driftstemperatur. Antingen eldar ni på fel sätt eller så är det nåt problem med laddomaten. Laddomaten ska låta pannan komma upp temperatur(tror det är 78 graders termostat som ingår) innan den börjar ladda tanken.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Nov 2010
    Län: Örebro

Imorse var det 60 uppe och 40 nere. Nu har vi eldat hårt i två timmar, rökgastermostaten är inställd på 150 grader och pannan skickar 70 gradigt vatten till tanken. Uppe i tanken är det 70 grader och nere 50 grader. Har luftat tanken igen.

Är -6.5 ute.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Aug 2007
    Län: Västra Götalands Län

Hej,

Jag tror att en av felorsakerna kan vara rökgastemostaten. Laddomaten startar nu när rökgastemperaturen är 150 grader oavsett vad pannvattnet har uppnått för temperatur. Detta skulle ev kunna resultera i att pannan konstant jobbar med för låg temperatur.

Jag hade provat att installera en anliggningstemostat mot utgående rör på Wamslern. Jag anser då att du bör ställa den så högt du kan utan att det kokar i pannan. Utgående vatten ca 95 grader bör inte vara något problem.

Jag har ingen egen kökspanna men har ändå en del erfarenhet från just denna wamsler i ett system med ackumulatortank på 1000 L, detta fungerade mycket bra. Har du en rökgastermometer? Det är viktigt att du har en effektiv förbränning. En rimlig rökgastemperatur skulle kunna vara runt 250 grader.(?) Torr ved?

Följer detta med spänning. Jag hoppas och tror att det löser sig.

Mvh Jörgen

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Dalarna/Gagnef

Har du sotat konvektionsdelarna någon gång sen du började elda? Och har du en monterad rökgastermometer?
    Med en nysotad panna och utan energiuttag till huset så ska du kunna ladda din panna 10grader på c:a 40 minuter..

Jag tycker det låter som att du inte har några direkta fel på anläggningen, sen vet vi ju inte hur stort effektbehov ditt hus har.
    Fröling S4 40kW, 4m3 tank.

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: Västerbotten

Vet inte hur ni har! Men min rökgas termostat är inställd på då pannans fläkt skall stänga av!! Jag laddar min panna och sen börjar det cirkulera då vatten tempen blivit ca 80 grader. Sen jobbar den på tills den har fyllt 80 grader i botten och rökgasen sjunkit till under 90. Är ju helt klockren vad gäller funktion!!

8.    länk #8

Vet inte hur ni har! Men min rökgas termostat är inställd på då pannans fläkt skall stänga av!! Jag laddar min panna och sen börjar det cirkulera då vatten tempen blivit ca 80 grader. Sen jobbar den på tills den har fyllt 80 grader i botten och rökgasen sjunkit till under 90. Är ju helt klockren vad gäller funktion!!
    Jag kan tänka mig att det fungerar bra. Men i en kökspanna hade jag hade inte valt den lösningen i första hand.

Felet borde ligga i någon form av inställning, returen från pannan ska upp till minst 90 grader, tycker jag.

//Jörgen

9.    länk #9
    lat
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005

@Applemartini
    Jag har ung. samma uppsättning som du, förutom att jag inte har nån förrådsberedare för vv.
    Ledsen, men du gjorde inte världens bästa val när du valde den kökspannan (jag har en likadan, den ska bytas i sommar).

Jag har värmemätare på min och "normal"-effekten vid ~250-300C rökgastemp varierar mellan 8-12kW, och det är inte lätt att förstå varför den varierar så! För att komma högre så får man vrålelda & jag menar vrååååålelda. Inte kul!

Jag har bytt termostat i min Laddomat till en 63C som påstås ge bättre verkningsgrad, men jag har inte kunnat bevisa det.
    Pumpen kör jag på läge 1 och jag styr den med en termostat i pannan som känner pannvattnet.

På ung. 6h (3backar om ~40l ved) så har jag laddat upp hela tanken(även botten) till ~80C nu vid -15C.

• har du en rökgastermometer
    • har du panntermometer
    • har du spjäll på rörkröret

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Norrbotten

JörgenH: Tror du har missuppfattat hur en laddomat funkar. Rökgastermostaten styr bara när pumpen ska slå till o från, inte hur varmt pannvattnet blir, det sköter termostaten i laddomaten om.
    Med 72grader termostat ska tempen från laddomaten till panna ligga kring 65 grader, och beroende på pannan effekt och fart på laddomatpumpen så ligger vattentempen från panna till laddomat, (o acktank) ex-vis 5-15grader högre.

Applemartini: Prövat sänka farten på laddomatpumpen? Jag har en 25kW vedpanna o kör på 2:an på pumpen, funkar fint och jag har ca 10grader skillnad mellan in o ut på pannan.

Skulle aldrig styra laddomaten på vattentempen, man skickar bara en massa värme till kråkorna på det sättet. Har upplevt själv när jag glömde ställa om rökgastermostaten efter ha tänt i pannan, och när det hade brunnit ut fortsatte laddomatpumpen att snurra. Hade 85grader i tankarna, men det hade sjunkit till ca 70 på under 3 timmar pga att pumpen skickade ut ackvattnet till pannan igen där det kyldes ner.
    I normla fall är temperaturfallet i tankarna 85 till 70 grader på 12-13 timmar.... Utan värmeuttag alltså.

11.    länk #11

Jag är medveten om termostatens funktion i en laddomat. Det den gör är att styra inkommande vattentemperatur till pannan för att uppnå en rimlig arbetstemperatur.

Genom att styra laddomaten med en termostat på pannan kan vi också bestämma utgående temperatur. Jag håller givetvis med dig om att det är en nackdel att man får ett fortsatt flöde genom pannan efter avslutad eldning, här fungerar en rökgastermostat som komplement utmärkt för att avbryta laddning. Det ena utesluter inte det andra.

Som ex så fungerar ju en Termomatic 3000 utmärkt ihop med Laddomat, man får en bra inställningsmöjlighet och kan ladda tanken till strax under kokpunkt.

Mvh Jörgen

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Norrbotten

Menar inte bara termostaten, utan hela laddomatens funktion.

Men: Nej nej och åter nej, Om man stänger pumpen på Laddomat 21 tar självcirkulering över, och då får du in kallare vatten från botten på ack-tanken, kanske 20-30gradigt vatten. Det mår inte pannan bra av, och dessutom kan pannan ha antingen probelm med att komma upp i temp, eller så kokar den.
    Thermomatic 3000 finns inte, men däremot Laddomat 3000 som INTE är tänkt till den Laddomat 21-60 som TS har, för 21-60:in behöver bara rökgastermostat för att fixa biffen.

Det enda du styr med vattentermostat är när laddomaten startar, ställer du den så högt att den stannar nästan direkt får du ingen bra funktion.
    Laddkopplen 4030 osv som Laddomat 3000 ska styra har dessutom inte självcirkulering, vilket gör att pannans vatten inte kyls av ack:en sålänge laddomaten är avstängd.

13.    länk #13

Du har en poäng i det du skriver, och jag ser mig som övertalad att det är rätt. Men hur ska man komma tillrätta med låg laddningstemp från pannan? Sänka farten på pumpen, men räcker det? Effekten på en sån här panna varierar ju en del under eldningscykeln. Jag anser fortfarande att man bör ladda tanken med varmast möjliga vatten.

Applemartini: Hur går det för dig? Några framsteg?

Mvh Jörgen

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Jun 2009
    Län: Östergötlands län

Har en k148, men samma sak lär gälla k158.

1. Plocka bort termostaten som styr primärluften. När laddkopplet gav 65 grader till vår panna var spjället nästan stängt, vilket resulterade i att det bara kolade. Termostaten sitter i ett dykrör under plåten mellan vedluckan och askluckan med ett kapillärrör som går ner till spjället.

2. Se till att du har drag i skorstenen, rekommendationen vara 0,12 mbar men rekommenderar snarare 0,18 mbar. Vi litade tyvärr på muraren som sa att 12 cm insatsslang räcker till i princip alla pannor, det gjorde det inte, vilket fick lösas med en rökgasfläkt. Rökgasfläkten fungerar dock suveränt.

3. Tillverkaren verkar vara lite optimistisk med effekten på dessa pannor, vi får elda den ganska hårt för att komma upp i 22 kw, att ladda 1000 liter utan förbrukning tar c:a 6-7 tim (30-90 grader).

4. Vi satte i en 75 termostat i laddkopplet (ltc 140) vilket med pumpen på 2:an ger 90 grader i tanken direkt.

15.    länk #15
    lat
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005

@JörgenH
    DAndersson träffar rätt på en stor spik i det han säger.

Vi måste skilja på 2 saker

• Pumphastigheten avgör vilken effekt pannan avger (upp till märkeffekt), men har i princip inget med laddningstemperaturen att göra, och bör väljas för att pannan ska få ett lämpligt arbetsförhållande (Delta-T 10-15C)
    • Termostaten i Laddomaten avgör med vilken temp du laddar ack'en (och därmed hur fort du får tillgång till en bra temp för vv / värme), men har i princip inget att göra med hur lång tid det tar att ladda hela ack'en

I princip så tar det lika lång tid att ladda ack'en oavsett hur vi gör för energiinnehållet är detsamma när ack'en är fulladdad.

Vilken termostat man väljer verkar (tyvärr) bero på att ingen orkat vetenskapligt testa vad som är bäst.
    Hans Forssman (generalagent för Wamsler) säger 63C, standard från laddomat är 72C och jag testade med 78C (men då riskerar man kokning lite för lätt för att det ska vara bekvämt).

För tillfället kör jag med 63C men jag funderar på att byta tillbaka till 78C när jag byggt om min expansion (idag sluten, imorgon stor & öppen) eftersom jag då fortast fick tillgång till höga energinivåer.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42