16 499 läst ·
38 svar
16k läst
38 svar
Problem med vedeldning och acctank
Tar upp en gammal tråd.
Som hemma pulare håller jag på att installera ett nytt värme system.
Har satt in en ved kamin modell Cream 17 en strömnäspannan kv500 tank samt en laddomat 11-30
In fråga.
Känner inte att jag kommer upp i temp på kaminen. Kaminen bilr typ. 140 grader men vattenet ut blir runt 50 grader enligt anläggningstermometer. Ovan laddomaten ligger tempen på 59 grader.
Tanken blir ca 60 i top
Mitten blir ca 50
Botten blir ca 30
But thats it.
Kör cirkpumpen på laddomaten på 1an
Har stängt spjället lite på kaminen då 4 pinnar bran på 5 min kändes lite snabbt nu briner det med samma drag som i en standard kamin rätt tänkt ?
Om nu laddomaten inte öppnar fr botten förän vad 63 grader öppnar den aldrig ?
Är det någon som har ngn ide vad jag kan göra ?
Med vänlig hälsning,
Niclas
Som hemma pulare håller jag på att installera ett nytt värme system.
Har satt in en ved kamin modell Cream 17 en strömnäspannan kv500 tank samt en laddomat 11-30
In fråga.
Känner inte att jag kommer upp i temp på kaminen. Kaminen bilr typ. 140 grader men vattenet ut blir runt 50 grader enligt anläggningstermometer. Ovan laddomaten ligger tempen på 59 grader.
Tanken blir ca 60 i top
Mitten blir ca 50
Botten blir ca 30
But thats it.
Kör cirkpumpen på laddomaten på 1an
Har stängt spjället lite på kaminen då 4 pinnar bran på 5 min kändes lite snabbt nu briner det med samma drag som i en standard kamin rätt tänkt ?
Om nu laddomaten inte öppnar fr botten förän vad 63 grader öppnar den aldrig ?
Är det någon som har ngn ide vad jag kan göra ?
Med vänlig hälsning,
Niclas
Hej igen ingen har några ideer. .
jag läste igår på forumet och det ska inte vara ngt problem att kunna komma upp i 80-100 grader i en tank.
Öppnade allt i kväll spjälet på fullt öppen. Lassade in hela kaminen med ved.
innan jag tände öppnade jag säkerhets ventilen på toppen av tanken för att titta om det fans ngn luft.
Sen startade jag brasan.
Vilket jävla drag i spisen. Köde så det ven i kaminen. Men. Vattnet kommer upp i max 70 grader på övre utloppet.
det borde vara tekniskt omöjligt eller?
ideer?
vh niclas
jag läste igår på forumet och det ska inte vara ngt problem att kunna komma upp i 80-100 grader i en tank.
Öppnade allt i kväll spjälet på fullt öppen. Lassade in hela kaminen med ved.
innan jag tände öppnade jag säkerhets ventilen på toppen av tanken för att titta om det fans ngn luft.
Sen startade jag brasan.
Vilket jävla drag i spisen. Köde så det ven i kaminen. Men. Vattnet kommer upp i max 70 grader på övre utloppet.
det borde vara tekniskt omöjligt eller?
ideer?
vh niclas
Absolut borde den bli det.
Eldar ca 4 Tim. Kan prova elda mer i helgen.
Men det konstiga är att vattnet ut ur kaminen håller bara Max 70 grader.
När det är över 210 grader i kaminen. Aldrig över 70 grader. Hade förstått att det undre anslutningen har en låg temp för den blandas.
Men det skiljer ca inte mkt mellan in och ut tempen. Kanske Max 10 grader
vh
Eldar ca 4 Tim. Kan prova elda mer i helgen.
Men det konstiga är att vattnet ut ur kaminen håller bara Max 70 grader.
När det är över 210 grader i kaminen. Aldrig över 70 grader. Hade förstått att det undre anslutningen har en låg temp för den blandas.
Men det skiljer ca inte mkt mellan in och ut tempen. Kanske Max 10 grader
vh
Min kökskamin (Lohberger 18kW) har normalt en diff mellan in och uttemp på ca 8 grader när jag eldar fullt.
Ser inget konstigt med att din stannar på 70 grader. När du ser att den börjar öka därifrån är det ett tecken till dig att vattnet i bottnen på din tank är varmare än 63 grader( beroende på vilken termostatkropp som sitter i laddomaten) och att du ska vara beredd på att vartefter ta det lugnare med eldningen.
Har du någon ordentlig avluftning så du inte har någon luftblåsa i kaminen ?
Var läser du temperaturer på 140 grader? Inte på en termometer som sitter på vattenkretsen väl?
Om du inte har automatavluftningar får du vara beredd på att avlufta ganska ofta i början när du slår bort syre ur vattnet.
Ser inget konstigt med att din stannar på 70 grader. När du ser att den börjar öka därifrån är det ett tecken till dig att vattnet i bottnen på din tank är varmare än 63 grader( beroende på vilken termostatkropp som sitter i laddomaten) och att du ska vara beredd på att vartefter ta det lugnare med eldningen.
Har du någon ordentlig avluftning så du inte har någon luftblåsa i kaminen ?
Var läser du temperaturer på 140 grader? Inte på en termometer som sitter på vattenkretsen väl?
Om du inte har automatavluftningar får du vara beredd på att avlufta ganska ofta i början när du slår bort syre ur vattnet.
Hej först tittade jag bara tempen på anläggningstermomertar. Men såg att dom mätte olika även om dom satt brevid varandra. Så nu kör jag en ir temometer.
Kanske är som du säger att det tar så pass långtid att värma upp vattnet.
Har ingen spirovent inkopplad men kan absolut montera en har en hemma.
Kaminen sitter i undervåningen så det är den lägsta punkten vilket gör att det borde inte samlas någon luft där.
men jag tittar varje dag.
Men när jag eldar max så fräser det om kaminen vilket jag tycker verkar lite konstigt. Precis som om den inte var helt fylld
Har tittat att laddomaten går åt rätt håll och är moterad rätt.
Ut från kamin är det max 70 men i acctanken har jag aldrig kommit över
60 grader i topp och inte över 30 i botten.
Vh
niclas
Kanske är som du säger att det tar så pass långtid att värma upp vattnet.
Har ingen spirovent inkopplad men kan absolut montera en har en hemma.
Kaminen sitter i undervåningen så det är den lägsta punkten vilket gör att det borde inte samlas någon luft där.
men jag tittar varje dag.
Men när jag eldar max så fräser det om kaminen vilket jag tycker verkar lite konstigt. Precis som om den inte var helt fylld
Har tittat att laddomaten går åt rätt håll och är moterad rätt.
Ut från kamin är det max 70 men i acctanken har jag aldrig kommit över
60 grader i topp och inte över 30 i botten.
Vh
niclas
Går alla rören uppåt från pannan? Annars lär du behöva lufta lokalt på pannan.
Jag har mina rör ner via trossbottnen så jag har ju en lokal högpunkt vid själva pannan men kan lufta via den "elementventil" som sitter åtkomlig på framsidan av in panna, bakom istoppsluckan.
Att det låter, brukar visst kallas "lokalkokning" ska vad jag förstått normalt men för mig låter det mindre när väl vattnet är avdödat och syret har försvunnit ur vattnet. Min panna skulle jag mer kalla att den "knorrar" när den körs på hög effekt men det slutar nästan direkt om jag stryper den.
Din kamin, kan det vara samma som denna? http://www.123krby.cz/cz-detail-138715-prity-s1-w10-krbova-kamna-doprava-zdarma.html Har letat men inte hittat nån installationsmanual eller liknande på nätet.
Kolla en extra gång i dina manualer om det står nått om luftning av själva pannan.
EDIT: Din modell verkar heta "PRITY S3 W17" utomlands och här är en manual på engelska men det kanske står samma i den du har. Att man ska lufta varje del av systemet noga, men inget om nån luftning på själva kaminen. http://www.prity-gr.com/docs/Instruction2EN.pdf
En sökning på det kaminnamnet gav också resultat att den även säljs under det i Sverige http://www.slg-maskin.se/prity-s3-w17
Jag har mina rör ner via trossbottnen så jag har ju en lokal högpunkt vid själva pannan men kan lufta via den "elementventil" som sitter åtkomlig på framsidan av in panna, bakom istoppsluckan.
Att det låter, brukar visst kallas "lokalkokning" ska vad jag förstått normalt men för mig låter det mindre när väl vattnet är avdödat och syret har försvunnit ur vattnet. Min panna skulle jag mer kalla att den "knorrar" när den körs på hög effekt men det slutar nästan direkt om jag stryper den.
Din kamin, kan det vara samma som denna? http://www.123krby.cz/cz-detail-138715-prity-s1-w10-krbova-kamna-doprava-zdarma.html Har letat men inte hittat nån installationsmanual eller liknande på nätet.
Kolla en extra gång i dina manualer om det står nått om luftning av själva pannan.
EDIT: Din modell verkar heta "PRITY S3 W17" utomlands och här är en manual på engelska men det kanske står samma i den du har. Att man ska lufta varje del av systemet noga, men inget om nån luftning på själva kaminen. http://www.prity-gr.com/docs/Instruction2EN.pdf
En sökning på det kaminnamnet gav också resultat att den även säljs under det i Sverige http://www.slg-maskin.se/prity-s3-w17
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden