980 läst ·
8 svar
980 läst
8 svar
beräkning på effekt
tankarna vid mätning står 100 uppe 90 botten
efter ca 8 timmar står dom 80 toppen 47 botten. hur mycket effekt har då försvunnit?
efter ca 8 timmar står dom 80 toppen 47 botten. hur mycket effekt har då försvunnit?
Ganska svårt att veta om man inte vet hur stor tank du har 
Läste i ett annat inlägg att du hade 2m3.
Lite svårt att få en rättvis genomsnittstemp.
Med jag räknade med en temperaturdiff på 37grader, det get 86kWh.
Tar man det på 8 timmar så är det 10,75kW/h
Läste i ett annat inlägg att du hade 2m3.
Lite svårt att få en rättvis genomsnittstemp.
Med jag räknade med en temperaturdiff på 37grader, det get 86kWh.
Tar man det på 8 timmar så är det 10,75kW/h
Redigerat:
men 10.75 kw/h e väl rätt mycke de? iofs -30 där ja bor mer lr mindre
180 bo yta och 90 kvm källare som värms upp
180 bo yta och 90 kvm källare som värms upp
Låter faktiskt riktigt bra, du borde ligga på runt 12kW tycker jag..
DU ska vara nöjd med den förbrukningen, men du skulle kunna få ut några fler timmar ur tanken om du kan sänka returtempen lite till.
Ner till 35grader borde du kunna fixa, mer än det är sedan lite beroende på hur stora radiatorer du har..
DU ska vara nöjd med den förbrukningen, men du skulle kunna få ut några fler timmar ur tanken om du kan sänka returtempen lite till.
Ner till 35grader borde du kunna fixa, mer än det är sedan lite beroende på hur stora radiatorer du har..
enligt mätarn så diffar de ca 6 grader på framledning och retur. framledningen står på ca 50 grader (ej digital) och inga rör är isolerad lr så heller och källarn håller ca 13-15 grader så lite av effekten går väl åt strålnings värme oxå?
Hur mycket har du isolerat tanken/arna?
Du behöver inte isolera värmerören, med pannrören bör du isolera ordentligt, jag har 40mm rockwool tuber på mina..
Jag har nu när det är -17 ute en framledning på 59 och retur på 29 dvs 30graders skillnad..
Du behöver inte isolera värmerören, med pannrören bör du isolera ordentligt, jag har 40mm rockwool tuber på mina..
Jag har nu när det är -17 ute en framledning på 59 och retur på 29 dvs 30graders skillnad..
tankarna är 4x500 liters strömsnäs tankar.. finns inte ett rör som är isolerat någonstans tyvärr
har just nu 22.4 grader inne (på övervåningen) framlednings temp på 50 grader pumpen på 1 (ett)
höjer ja cirk pumpen på 2 lr 3 kan ja sänka framledningen till ca 40 grader och de håller värmen ungefär likadant (tar längre tid om tankarna varit tomma) därför cirk på ettan och höjd framledning
har just nu 22.4 grader inne (på övervåningen) framlednings temp på 50 grader pumpen på 1 (ett)
höjer ja cirk pumpen på 2 lr 3 kan ja sänka framledningen till ca 40 grader och de håller värmen ungefär likadant (tar längre tid om tankarna varit tomma) därför cirk på ettan och höjd framledning
Jo, det är så man ska göra, pump på 1 sedan om du har strypventil på returen så stäng den nästan helt med.
Sedan är det dags att gå lös på förinställningen eller returkopplet för att få till ett bra flöde genom radiatorerna.
Sedan är det dags att gå lös på förinställningen eller returkopplet för att få till ett bra flöde genom radiatorerna.
strypventil? modell typ ballofix? och sen de andra hur menar du då?
är väldigt tacksam för all hjälp ja kan få. men tyvärr e man ju inte rörmokare =) men väldigt intresserad av allt med pannor och värme och göra
är väldigt tacksam för all hjälp ja kan få. men tyvärr e man ju inte rörmokare =) men väldigt intresserad av allt med pannor och värme och göra
Klicka här för att svara