Junior medlem
Medlem: Aug 2009
Län: Västerbotten
Klinker på Flooré golvvärme
Jag har en fundering om det finns någon här som har erfarenhet av klinker på Flooré golvvärmesystem.
Håller på att lägga in 13mm systemet i hallen där det ska vara klinkerplattor som är 30x60. Enligt instruktionen så ska det bara vara att lägga fix på golvvärmeskivorna om inte plattorna är mindre än 15x15. Det jag undrar är om någon har gjort så och om golvet blev stumt eller om det sviktar? Det jag är rädd för är att underlaget är för mjukt så att det börjar spricka när man börjar gå på det.
Hade varit bäst om man bara kunde lägga fixet direkt på skivorna så slapp man bygga så mkt på höjden. Försökt leta andras erfarenhet av detta system men det verkar inte vara så många som skriver om det.
Jag har lagt floore i hallen, precis som du planerar.
Floore antyder ju i deras manualer att så länge underlaget är tillräckligt stumt så fungerar det utmärkt att lägga plattor direkt på skivorna. Själv så hade jag för dålig styvhet i underlaget, så jag la kortlingar i träbjälklag, skruvlimmade på nya spånskivor, la ut flooreskivorna, flytspacklade 5mm på detta och la sen 60x30 plattor. Detta gjordes för nästan 1 år sen och jag har inte sett en tillstymmelse till spricka i någon fog eller annat alarmerande. Anledningen till att jag flytspacklade var mer för att komma upp i samma nivå som angränsande golv.