Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västerbotten

Klinker på Flooré golvvärme

Jag har en fundering om det finns någon här som har erfarenhet av klinker på Flooré golvvärmesystem.
    Håller på att lägga in 13mm systemet i hallen där det ska vara klinkerplattor som är 30x60. Enligt instruktionen så ska det bara vara att lägga fix på golvvärmeskivorna om inte plattorna är mindre än 15x15. Det jag undrar är om någon har gjort så och om golvet blev stumt eller om det sviktar? Det jag är rädd för är att underlaget är för mjukt så att det börjar spricka när man börjar gå på det.
    Hade varit bäst om man bara kunde lägga fixet direkt på skivorna så slapp man bygga så mkt på höjden. Försökt leta andras erfarenhet av detta system men det verkar inte vara så många som skriver om det.
    Kolla in på min blogg!
    http://hobbyhantverkaren.blogg.se/

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Dec 2004

Jag har lagt floore i hallen, precis som du planerar.

Floore antyder ju i deras manualer att så länge underlaget är tillräckligt stumt så fungerar det utmärkt att lägga plattor direkt på skivorna. Själv så hade jag för dålig styvhet i underlaget, så jag la kortlingar i träbjälklag, skruvlimmade på nya spånskivor, la ut flooreskivorna, flytspacklade 5mm på detta och la sen 60x30 plattor. Detta gjordes för nästan 1 år sen och jag har inte sett en tillstymmelse till spricka i någon fog eller annat alarmerande. Anledningen till att jag flytspacklade var mer för att komma upp i samma nivå som angränsande golv.

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Västerbotten

Tack, då vet jag att det borde fungera att lägga fixen direkt på skivorna. Bjälklaget under skivorna är stumt som berget så det är ingen risk.
    Kolla in på min blogg!
    http://hobbyhantverkaren.blogg.se/

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42