1 336 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
vedkamin tunnel 7 kW till 45kvm
Hej,
Är 7kW strålningseffekt för svettigt för en yta av 45kvm? Ifall men eldar ett par 3-4 timmar och sen är nöjd?
Har planer på att installera en vedkamin 7kW liknande denna:
http://garboskaminer.se/product/32/181/
som ska vara till vardagsrum + kök öppen planlösning 45kvm, takhöjd 2,20m.
Tanken är att elda endast en, två ggr/vecka om vintern som mysfaktor. Är 7kW strålningseffekt för mastigt för en yta av 45kvm? Ifall men eldar ett par 3-4 timmar och sen är nöjd?
Är ute efter en kamin med tunnel.

/ goldcool
Är 7kW strålningseffekt för svettigt för en yta av 45kvm? Ifall men eldar ett par 3-4 timmar och sen är nöjd?
Har planer på att installera en vedkamin 7kW liknande denna:
http://garboskaminer.se/product/32/181/
som ska vara till vardagsrum + kök öppen planlösning 45kvm, takhöjd 2,20m.
Tanken är att elda endast en, två ggr/vecka om vintern som mysfaktor. Är 7kW strålningseffekt för mastigt för en yta av 45kvm? Ifall men eldar ett par 3-4 timmar och sen är nöjd?
Är ute efter en kamin med tunnel.
/ goldcool
Generellt för kaminer som endast är till myseldning är att den bör vara så liten och ha så låg effekt som möjligt. 7 kW på 45 m² kommer att bli varmt fort. Utmärkt till uppvärmning av ett utkylt hus, men inte så lysande att hålla liv i elden i 4 timmar om det var varmt när man började.
Erik
Erik
Tack för svar.
Jag tänker i olika banor och alternativ. Har det angenäma dilemmat att fundera över befintlig murstock samt ev installera ytterligare murstock vid utbyggnad/renovering och placering av nytt pannrum i så fall med vedpanna, då kan jag tänka mig skippa kaminen helt o hållet.
Idag kökspanna och förträfflig värme (men skräpigt i köket), inte eldat på hela natten men ändå +20 imorse trots 18 grader kallt ute. Jag tänker inte klaga på timret i väggarna i detta gamla hus...
Stackars alla andra som fryser inomhus nu...
Enda sanna värmen är: vedvärme.
=)
Jag tänker i olika banor och alternativ. Har det angenäma dilemmat att fundera över befintlig murstock samt ev installera ytterligare murstock vid utbyggnad/renovering och placering av nytt pannrum i så fall med vedpanna, då kan jag tänka mig skippa kaminen helt o hållet.
Idag kökspanna och förträfflig värme (men skräpigt i köket), inte eldat på hela natten men ändå +20 imorse trots 18 grader kallt ute. Jag tänker inte klaga på timret i väggarna i detta gamla hus...
Stackars alla andra som fryser inomhus nu...
Enda sanna värmen är: vedvärme.
=)
Klicka här för att svara