Hej,
Är 7kW strålningseffekt för svettigt för en yta av 45kvm? Ifall men eldar ett par 3-4 timmar och sen är nöjd?
Har planer på att installera en vedkamin 7kW liknande denna:
http://garboskaminer.se/product/32/181/
som ska vara till vardagsrum + kök öppen planlösning 45kvm, takhöjd 2,20m.

Tanken är att elda endast en, två ggr/vecka om vintern som mysfaktor. Är 7kW strålningseffekt för mastigt för en yta av 45kvm? Ifall men eldar ett par 3-4 timmar och sen är nöjd?

Är ute efter en kamin med tunnel.
:)
/ goldcool

Om du eldar med fulleffekt så räcker det till c:a 100m2 vid -20C, så lite svettigt kan det bli!

Generellt för kaminer som endast är till myseldning är att den bör vara så liten och ha så låg effekt som möjligt. 7 kW på 45 m² kommer att bli varmt fort. Utmärkt till uppvärmning av ett utkylt hus, men inte så lysande att hålla liv i elden i 4 timmar om det var varmt när man började.

Erik

Tack för svar.
Jag tänker i olika banor och alternativ. Har det angenäma dilemmat att fundera över befintlig murstock samt ev installera ytterligare murstock vid utbyggnad/renovering och placering av nytt pannrum i så fall med vedpanna, då kan jag tänka mig skippa kaminen helt o hållet.
Idag kökspanna och förträfflig värme (men skräpigt i köket), inte eldat på hela natten men ändå +20 imorse trots 18 grader kallt ute. Jag tänker inte klaga på timret i väggarna i detta gamla hus...
Stackars alla andra som fryser inomhus nu...

Enda sanna värmen är: vedvärme.
=)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.