Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Masajäkels avatar
    Nykomling Medlem: Jun 2007
    Län: Dalarna

Tack för alla tips och kommentarer. Paketet med Focuspannan och 3 x 750l isolerade ackar verkar ju oslagbart. Sparar ju upp mot 30kkr jämfört med en CTC V40 med samma ackvolym. Är ju samma effekt på pannorna med. Sparar/tjänar man nånting på att isolera ackarna själv? 40mm isolering låter ju inte speciellt mycket.

2.    länk #17
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2011
    Län: västragötaland

I princip ALLA på forumet rekommenderar isolera själv.
    Vilket är bäst? 40mm pur eller 400mm mineralull?

3.    länk #18
    Masajäkels avatar

En liten fundering kring att många rekomenderar minst 4m3 ackvolym och helst större. Vad är fördelen med såna mängder? Är det att man bara ska behöva elda en gång i veckan ist för en gång om dagen? Vi värmer kåken i huvudsak med täljstenskamin idag och eldar väl 10 - 15 ggr en riktig kall dag. Så elda en ggr per dag skulle ju vara rena drömmen för oss.
    Är 2,25m3 ack helt fel när man har 154 + 68m2 att värma?

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Västernorrland

Det blir ju ett bekvämare vedsystem då. Acktanken behöver ju då inte vara helt tom eller att elpatronen startat förrän du eldar igen! Betydligt jobbigare, besvärligare att i efterhand utöka systemet om det blir för litet. Har aldrig hört en seriös vedeldare talat om ett för stort pann/acksystem? Ska man elda ved ska det vara rationellt..

De flesta som eldat ett tag förstår vad jag menar.
    Senast redigerad av Åskar 2012-02-07 20:10

5.    länk #20
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Har du 154+68 räcker det med en gång om dagen ner till kanske -10 beronde på isolering. Och två gånger i veckan vid sommaren men du värmer du bara tanken med vvb i och stänger av dom andra.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

6.    länk #21

Om du har plats och möjlighet så är EN stor välisolerad tank bättre än tre små, alla dagar under året..

7.    länk #22
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Om man ser det ur värmeförlustsynpunkt. En stor tank har liten kvm på ytterväggar om man jämför med flera stora. Man bygger inte 3 må hus för att dom håller bättre än ett stort.
    Senast redigerad av huggan 2012-02-07 20:47 Anledning: Felstavning
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

8.    länk #23
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: Västerbotten

Jag är otroligt nöjd med min Focus panna. Finsk kvalité! Sen vad gäller volym på acctankar så räkna på 10-12 liter per kvm boyta. En villa på 150 kvm behöver minimum 1500-1800 liter. Men det gör inget om det är större.
    Sen vad gäller isolering så har jag som sagt "bara" 40 mm Polyuretanisolering. Men isoleringsförmågan på Polyuretanisolering är ju mycket bättre än motsvarande tjocklek på lösull. I lördags var det -36 grader kallt här där jag bor. Jag behövde bara eld 2 gånger även denna dag.
    Sen beror det på var tankarna står. Har du dem i ett fristående pannrum är det kanske bättre att isolera själv. Och följer Polyuretanisolering med så gör det ju inget, blir ju bara bättre.
    Jag har inte heller isolerat rören mellan panna och tankar, ej heller utgående rör till elementen. Har du dom i källaren som jag har så kommer spillvärmen att stanna i huset. Jag skulle behöva ha tilläggsvärme i pannrummet om jag isolerar mer.
    Christer
    Senast redigerad av Knösen 2012-02-07 21:23

9.    länk #24

Focuspannan ser riktigt fin och prisvärd ut. Dock aningen litet vedutrymme för min smak, speciellt om man eldar barrved ibland.

Spillvärme från panna/tank under vinteråret är inte så fel. Men för varmvattnet under sommarhalvåret är en välisolerad acktank guld värd.. Betydligt billigare att isolera acktanken riktigt och värmen är kvar under de två veckor man är på semestern, än det är med solpaneler på taket. Har man en stor välisolerad acktank så ser då jag ingen anledning att skruva upp solpaneler för 20-30-40 tusen kr på taket..

10.    länk #25

Glömde att tillägga ett par saker som du frågade om. Vad gäller fläkt så är det sugande fläkt som gäller. De ny pannorna har ju underförbränning och elden brinner neråt genom att luften/syret sugs ner i förbränningskammaren. Sen trycker fläkten upp röken i skorstenen. Diametern på min skorsten är bara 125 mm men det fungerar klockrent ändå.
    Sen vad gäller veden så ska den vara i rätt längd. Har du en panna med 500mm så ska veden vara det. Detta så du får maximal fyllning i pannan. Har du ex vis 40 cm ved och en panna med 120 liters vedvolym så så kommer du inte att få i mer än c:a 96-100 liter. Sen naturligtvis att den håller en fuktighet mellan 18-22%.
    Håller med Åskar om att det är på sommaren man har den verkliga vinsten med ett välisolerat system. Jag har beställt min tekniktank med 15 m solslinga för att få varmvatten sommartid. Men det är en avsevärd merkostnad både vad gäller slingan och solfångarna.
    Men måste få tillägga att min besparing detta år bra. I januari 2011 brände jag 500 L olja för 6000:- och sen var min elräkning på drygt 3000:- då jag var tvungen att ha en separat elektrisk 150 L varmvattenberedare. 2012 års elräkning stannar på 726 kwH för januari!! Och då är hälften av förbrukningen det elektriska golvvärmen i mitt hundhus!
    Christer
    Senast redigerad av Knösen 2012-02-07 21:47 Anledning: Replikering

11.    länk #26
    Masajäkels avatar

En fråga till Knösen eller nån med erfarenhet av Focus eco 40 pannan. Vad är det som skiljer den från ctc v40 pannan. Verkar ju vara samma effekt, volymer verkningsgrad etc. Men ctc:n är ju ganska mycket dyrare. Är det märket eller kvaliteten man betalar för? Känns som finnarna vet hur man bygger pannor, så lutar åt Focusen.
    Nån som har erfarenhet av Extunas pannor och ackar? Man kunde få måttbeställd ack från dom. Så kanske lönar sig att beställa ett paket med panna och ack av dom. Om det nu är nån kvalitet på deras grejer.
    Skulle gärna vilja ha en enda stor rektangulär ack på typ 3 - 4 m3.

12.    länk #27

En fråga till Knösen eller nån med erfarenhet av Focus eco 40 pannan. Vad är det som skiljer den från ctc v40 pannan. Verkar ju vara samma effekt, volymer verkningsgrad etc. Men ctc:n är ju ganska mycket dyrare. Är det märket eller kvaliteten man betalar för? Känns som finnarna vet hur man bygger pannor, så lutar åt Focusen.
    Nån som har erfarenhet av Extunas pannor och ackar? Man kunde få måttbeställd ack från dom. Så kanske lönar sig att beställa ett paket med panna och ack av dom. Om det nu är nån kvalitet på deras grejer.
    Skulle gärna vilja ha en enda stor rektangulär ack på typ 3 - 4 m3.
    Egentligen är det nog inget som skiljer dagens moderna pannor åt vad gäller ren funktion. De har alla under/omvänd förbränning och sugande fläkt. Annars är det lite kosmetika. Annordningar för att underlätta sotning. Eller annalog eller digital styrning av rökgasfläkt och laddomat.
    Vad gäller Extuna så har jag ingen erfarenhet av den pannan. Vill minnas att det är en självdragspanna till skillnad mot Fokus och CTC som har sugande fläkt. Ställer större krav på skorstenen.
    Vad gäller acc tank så kolla även dessa sidor www.vvs-experten.se/index/akku-1027 eller www.boroe.com/tank.php?tankid=1
    Christer

13.    länk #28
    Forumgud Medlem: Aug 2006

Egentligen är det nog inget som skiljer dagens moderna pannor åt vad gäller ren funktion.
    Förutom så väsentliga saker som var primärluften släpps in, verkningsgrad, funktion, garranti...

14.    länk #29
    Masajäkels avatar

Efter många turer hit och dit har jag (nog) bestämt mig för VB vedolux 37 med 3st 750l tankar. Verkar som man aldrig kommer kunna bestämma sig om man velar. Det finns ju så många åsikter om alla pannor och system. Valet av tre mindre tankar kom av att jag slipper bygga om pannrummet då ist för om jag hade försökt få in en enda större tank. Vedoluxen väljer för att den verkar så otroligt lättsotad och användarvänlig. Vi har 154 + 68m2 att värma och att få lägga i 1 - 2ggr om dagen gör oss inget. Framtiden får utvisa om det är ett bra val. Tack iaf allihop för alla synpunkter och tips!!!

15.    länk #30
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Farsgubben har en vedolux 37, en välbyggd panna.
    Jämför jag med min Calmar v33 så är Calmar lättare att tända, har större vedlucka och är lite mer lätteldad men å andra sidan har den lätt för att övertända hela vedmagasinet om man inte passar sig, kan ge rökgaspuffar och luckor mm är rangligare, Vedolux känns rejälare, har stadigare luckor och är lättare att sota. Lite svårare att tända men det är mest en vanesak, den har aldrig gett ifrån sig några rökgaspuffar eller konstrat på något annat sätt men det beror ju även på kombination panna/skorsten.
    Vi är båda nöjda med våra pannor.
    Anledningen till att jag valde Calmar var att pannan måste gå att knö in i nischen den står i, anslutningar osv måste sitta "rätt", Vedolux tex har rökutloppet för högt.
    3*750 l tank kommer fungera, men 2*1500 är bättre...själv har jag 3*500, en kompromiss. Dels måste de få plats i utrymmet, dels måste de kunna komma dit. Det enda som gick att lirka in utan att riva källarväggarna var Strömsnästankens 500 l.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42