Jag vet att man teoretiskt ska ha fullt blås på alla termostater och trimma in innetemperaturen med värmepumpens inställningar. Teoretiskt... Det funkar ju liksom inte utan vi har ofta för varmt eller kallt hemma. Oftast för varmt. Känns rätt puckat när man står och vädrar för det är 25 plus i rummet och full värme i radiatorerna. Helst då med elpatronen tillslagen också.

Vi har nu skruvat på värmekurva och förskjutningstemp till förbannelse och uppenbarligen finns ingen inställning som fungerar ens nästan utan man är där och pillar en gång i veckan känns det som.

Vi blev avrådda från att installera innegivare när huset byggdes och skulle nu gladeligen örfila säljaren för det rådet. Det skulle ju aldrig behövas någon innegivare för pumpen var ju så smart. Mmm, eller inte va?

Vi funderar nu på att sätta in sådana här energisparregulatorer på alla radiatorerna hemma. Vår tanke är att när FLVP som vanligt matar på för mycket värme kommer dessa att strypa och returtemperaturen kommer vara så hög att FLVP fattar att den kan lugna ner sig litet.

Kommer det att fungera? Vad är nackdelen med denna lösning och vad är alternativet?

/Ola

Vad står din cirkulationspump på?

Om du menar inställningen på själva cirkulationspumpen så står den på lägen 2 av 3. Annars vet jag inte vilken inställning du efterfrågar.

Sänk den till 1 då.

Hur skulle det hjälpa? Det är ju ibland för kallt hemma.

Hej olaf Låter nästan som någon givare är trasig om du har så ojämn temperatur,Har den alltid varit så ojämn eller?Det finns en innegivare tror den heter RG10 och kostar runt 1100-1200kr som du kan koppla in själv.

Redigerat:
Ja vi har nog aldrig fått till rätt temperatur inne. Om det är värre nu än förr vet jag nog inte riktigt.

Nackdelen med RG10 är dragningen till lämplig plats men det kanske får bli så att man drar en utanpåliggande kabel nu när det aldrig drogs rör till det.

Jag vet inte heller om innegivaren skulle hjälpa fullt ut eftersom vi har mycket söderfönster och därför kan vå ganska olika temperatur i olika delar av huset.

Hej okej men du kan ju köra med termostater i dom rummen om du får solstrålningen och inga på resten och köra med innegivare+utegivare.Men du bör nog kolla upp din utegivare och se vad du har för värde(ohm).

Har för mig jag har läst att cirkulationspumpan skall stå på 1 ner till en utetemp på -10, sen kan man öka till 2 osv.

Beror iofs på returledningstemp osv om man skall vara noga.

En justering på pump/termostater för golv kan ta flera dagar innan det slår igenom fullt så man skall inte ändra för ofta.

Har perfekt jämn temperatur inne under vinterhalvåret med 310P utan innegivare. Vattenradiatorer uppe och nere. Använder värmekurva 6 förskjutning +2 och ventilation ca 42 lit/s på vintern. Måste vara något fel på er anläggning. Kontrollera även att värmevattnet som cirkulerar runt inte har för mycket smuts i sig, det kan sätta igen termostatventilerna till och från och det känns plötsligt jättekallt i ett rum. Hade problem med detta under de första åren tills jag själv renspolade hela systemet några gånger efter varann med fullt öppna ventiler och monterade smutsfilter på VB-retur. Trots det havererade cirkulationspumpen något år senare och servicefirman sa det berodde på det smutsiga värmevattnet, annars håller cirkulationspumpar länge.

Redigerat:
Ungefär var i landet bor du josth? Jag ska ha värmekurva 10/11 och förskjutning -2, för område söder om stockholm, enligt papprena men det funkar absolut inte.

På norra sidan Sthlm. Värmekurva och förskjutning beror väldigt mycket på själva huset och dess värmesystem. Måste provas fram. Hustillverkaren kan ha angivit några värden på värmeritningen men det måste fortfarande finjusteras. Nibes rekommendation kan bara ses som en "fingervisning" till ett hus byggt på 1980-talet då det blev krav på värmeåtervinning. Är huset välisolerat och har ett väldimensionerat golvvärme-/radiatorsystem blir lämplig värmekurva mycket lägre än angivet.

Jag gör som med det mesta andra som hustillverkaren sagt och struntar i det helt enkelt och tar och testar "golvvärmeinställningen" 6/+2 ett par dagar och ser vad som händer. Visar sig nämligen att när Modulenthus och byggahus.se inte har samma åsikt om hur något ska göras så har byggahus.se alltid rätt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.