5 487 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Strypa element.
Hej.
Jag har ett tvåkrets vattensystem uppvärmt av en pelletspanna.
Nu tycker jag att det är för varmt i huset.
Ska man inte kunna strypa värmen på elementen till noll?
När jag skruvar in termostaterna fullt så blir det fortfarande rejält varmt i elementen.
Temperaturen ut i systemet från pannan ligger på ca 42 grader, är det där som det är för varmt från början?
Eller är det termostaterna som är förbrukade? Kanske något fel på ventilhusen?
Problemet är mest på mellanvåningen på tre element.
Vad har ni för teorier?
/Hans.
Jag har ett tvåkrets vattensystem uppvärmt av en pelletspanna.
Nu tycker jag att det är för varmt i huset.
Ska man inte kunna strypa värmen på elementen till noll?
När jag skruvar in termostaterna fullt så blir det fortfarande rejält varmt i elementen.
Temperaturen ut i systemet från pannan ligger på ca 42 grader, är det där som det är för varmt från början?
Eller är det termostaterna som är förbrukade? Kanske något fel på ventilhusen?
Problemet är mest på mellanvåningen på tre element.
Vad har ni för teorier?
/Hans.
Hej Hans Om du tar skafftet på en skruvmejsel och skruvar termostaten i botten så kan du lyssna om flödet upphör på röret efter ventilhuset.Om du hör flöde så är termostaten trasig eller felmonterad.
Vet inte vilken modell på termostat du har, men vissa blir så slitna så de inte stänger ens när man skruvar dem i botten. Det kan också vara så att själva ventilen inte stänger helt. Det är mindre vanligt men det händer.Hans H skrev:
Kan du lägga upp en bild på en termostat?
Mitt råd är att skaffa en shuntstyrning med innegivare så Du kan styra hela systemet och strunta i alla temostater på elementen. Det fungerar jättebra. Du kommer att få en mycket jämnare temperatur inne och nog spara en och annan kilowatt också.
Det är en baggis att montera och har Du tur är det en duktig rörmokare som byggt och justerat in Ditt system från grunden. Är det så kommer Du inte ens att behöva justera några element via stypningarna heller.
Det är en baggis att montera och har Du tur är det en duktig rörmokare som byggt och justerat in Ditt system från grunden. Är det så kommer Du inte ens att behöva justera några element via stypningarna heller.
Klicka här för att svara