Har direktverkande elvärme i huset. Men har också en kraftfull braskamin och har därför inte haft anledning att bry mig om att elementen inte fungerar som de ska. Men nu på vintern märks det i vissa rum och det är dags att utreda. Bifogar en bild som visar att kopparröret är hett ända fram till anslutningen. Elementets termostat är satt på max. Detta gäller flera element i huset men några är också precis så varma som de borde vara. Jag har luftat elementet men det pyser varken ut luft eller vatten. Det verkar ju inte ens som om det finns något vatten i elementet?

• IMG_3195.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan termostaten vara kass?

Under termostaten sitter en liten pigg som skall kunna fjädra ut och in. Tar du bort termostaten så skall denna pigga vara i sitt yttersta läge men skall gå att trycka in och sedan fjädra tillbaka. Kolla om det inte är denna som kärvar, det är ganska vanligt.

När termostaten är borta så skall ventilen öppna max, det vill säga ge värme.

Kolla dessutom att du har tillräckligt med vatten i systemet.

(Du har vattenburen el och inte direktverkande el ;))

Det låter och ser ut som att dubhar vattenburen el fast du skriver direktverkande? Kanske att returen är stängd? Det brukar sitta en skruv under ett lock som stryper returen så att man kan montera lös elementet utan att tappa systemet. Är denna stängd fungerar inte radiatorn.

Förlåt. Menade självklart vattenburen el.

Jo, jag tänkte också att det var termostaten men den sitter ju mycket längre upp och vad har den då med den röda piggen att göra? Ska kolla om jag hittar "locket".

D
Har du tillräckligt med vatten/tryck i radiatorsystemet?

Kommer det varken luft eller vatten när du luftar så har du för lågt tryck i systemet

Trycket har jag också undrat över. Jag har ju mätaren vid pannan nere i källaren och visaren går upp och ned, från nästan noll till maxvärdet under ett par dygns tid. Vad beror det på? Så var det i alla fall senast jag kollade. Nu har jag kollat två gånger sen igår och den har stått nära eller på noll båda gångerna. Men hur kommer det sig då att vattnet som går fram till radiatorn är hett om trycket är för lågt? Det känns som om hela systemet borde misslyckas med att leverera värme till övervåningen. Och varför blir inte från-vattnet lika hett? Det är ju iskallt i de flesta fall. Det borde väl "gå runt" i systemet åtminstone? Dessutom fungerar ju ett av elementen (på toaletten) utmärkt. Det är varmt som det ska vara. Även två av radiatorerna i två andra rum fungerar bra eller hyfsat. Men så finns det fyra som är i princip iskalla. Ett av dem har till och med iskallt till-vatten.

Och för övrigt har jag nu kollat några radiatorer. Skruvade loss termostaterna och såg den berömda "piggen" som trycks in när man skruvar ned termostaten. Längst ned sitter den röda plastpluppen (som syns i bilden). När jag tar bort den hittar jag en skruv som har sexkantgänga. Skruvade ut den lite och sen in igen, men förstår inte dess funktion.

På nedervåningen har jag vattenburna värmeslingor som är kopplade till samma elpanna. Dessa fungerar utmärkt och det är tack vare dem som värmen på övervåningen ändå blir hyfsad. Den sprider sig uppåt via trappan från nedervåningen.

Redigerat:
Hej På undersidan sitter det en ventil(expansionskärlet)Som ser likadan ut som på dina bildäck om du trycker till på den lite snabbt kommer det vatten eller fuktig luft som sagt bara lite snabbt.Om blåsan är trasig får du inget tryck i systemet.Den röda pluggen är en fast injustering av flödet men troligt vis så har blåsan gått sönder i expansionskärlet så det ät dum att skruva på injusteringen innan du har kollat expansionskärlet.

PS:Luften ska vara torr om du trycker till på ventilen=hel Kommer det vatten eller luften känns blöt/fuktig=trasig

Redigerat:
"Längst ned sitter den röda plastpluppen (som syns i bilden). När jag tar bort den hittar jag en skruv som har sexkantgänga. Skruvade ut den lite och sen in igen, men förstår inte dess funktion."

Ettrörssystem = röd plastplupp och insexskurven ska vara max utskruvad annars kan det bli det tvärstopp i flödet.

Troligt att expansionskärlet är trasigt eller i varje fall saknar rätt förtryck.

Alla insexskruvar är inskruvade till max. Om jag skruvar ut dem kan jag inte sätta tillbaka plastpluppen. Behöver den inte sitta i? Och hur långt ska jag skruva ut skruven? Lossnar den inte om jag skruvar ut den "max"?

Ska kolla exp.kärlet i morgon och prova om det går att fylla på luft med kompressorn. Men måste jag stänga av något flöde i någon riktning innan jag gör det? Eller är det bara att pumpa på? Datumstämpel på exp.kärl: 1990. Känns kanske som om det haft sitt liv, ja.

Och i somras åkte mätaren på kärlet upp och ned från dag till dag. Upp till röda strecket och ned till nästan noll. Varför? Det borde väl vara ungefär samma tryck i systemet hela tiden?

Hej zingo Men har du inte haft värme på radiatorerna tidigare?Vad är det för panna du har.Om du ska pumpa i mer luft i kärlet.Stäng av pannan;Stäng tur och retur;Lätta på trycket på säkerhetsventilen så trycket i kärlet visar noll sedan är det bara pumpa på men är blåsan trasig så hjälper det inte så mycket.Om blåsan är trasig så får du inget tryck på trycksidan och då blir det ingen tryckutjämning.Om du kör på ett systemtryck på 1.0 bar så pumpa upp förtrycket till 0.5-0.6bar.Om kärlet är trasigt så är det inte stora pengar vi pratar om.

Ett tips när man felsöker är att inte skruva/justera, etc, på flera ställen. Systematiskt tar du en sak i taget annars har du snart ingen aning vad du förändrat och påverkat, speciellt om du börjar skruva på de fasta strypningarna på dina element.
Fokusera på ditt expansionskärl och säkerställ att det fungerar och är helt utifrån de tips du fått.
När det är klart så tar man nästa steg.

AndersS skrev:
Ett tips när man felsöker är att inte skruva/justera, etc, på flera ställen. Systematiskt tar du en sak i taget annars har du snart ingen aning vad du förändrat och påverkat, speciellt om du börjar skruva på de fasta strypningarna på dina element.
Fokusera på ditt expansionskärl och säkerställ att det fungerar och är helt utifrån de tips du fått.
När det är klart så tar man nästa steg.
10+ d^_^b

Har bara bott här i ett år. Förra vintern var likadan och värmen har varit helt avstängd från maj till oktober. Dessutom har jag ju en kraftfull braskamin som löser värmeproblemet om det krisar. Och värmeslingorna på nedervåningen funkar utmärkt och värmen rör sig uppåt på ett hyfsat sätt. Men en del rum blir för kalla när det är -15 ute...

Det är en elpanna, Diom och den är väl "rätt gammal", men funkar bra. Och cirkulationspumparna tuffar på.

Jag skruvade bara ut en strypningsskruv och sen tillbaka igen. Något annat har jag inte rört ännu. Håller med "AndersS" om den strategin :)

Ska prova "växelventils" instruktion men det blir inte förrän på söndag.
Tack för all hjälp så länge!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.