Nykomling
Medlem: Dec 2007
Län: Östergötlands
Tillopp & retur omkastade?
Hej!
Lånade hem en värmekamera från jobbet och fotograferade mina radiatorer. Jag tycker att bifogade bilder visar att tillopp och retur är omkastade.
Bild 1 visar värmebild då ventilen är fullt öppen.
Bild 2 visar värmebild precis efter att ventilen öppnats efter att ha varit helt stängd ett tag.
Till saken hör också:
- Vid elpannan ser det ut som att tillopp och retur är omkastade. Då har jag utgått från att det isolerade röret är tillopp och det oisolerade är retur.
- Två av tre radiatorer på samma slinga (enligt byggnadsritning) visar värmebilder som de bifogade, medan den tredje radiatorn är "normal". Det skulle i så fall tyda på att tillopp och retur är omkastade även vid just den radiatorn. Eller också att den radiatorn faktiskt inte sitter på samma slinga.
Eller kan något annat än omkastad tillopp & retur ge detta beteende?
Nyköpt hus från 1989 där elpannan byttes för ca 1,5 år sedan.
Nykomling
Medlem: Dec 2011
Län: Kronoberg
Hej.
Jag är ingen expert men det ser onekligen riktigt fel ut. Vad jag kan se så går värmen in där nere på dina element men värmen ska gå in överst eftersom varmt vatten är lättare än kallt. På mitt enda element jag har som har ett liknande koppel som du har så går värmen in uppe och det funkar klockrent. Även på alla andra element med liknande koppel jag har känt på så har tillopp varit överst.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Ser onekligen fel ut. Ett relativt enkelt sätt att kolla hur det ligger till, är att strypa radiatorn helt tills den blir kall, öppna och känn helt enkelt vilket av rören som först blir varmt.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Jag jobbade för några år sedna på ett kontor där var ständigt strul med temperaturen. Uppe i taket fanns det ventialtions aggregat med både värme och kyla. Så till varje aggregat gick det 4 rör/slangar. tiilopp värme, retur värme, tillopp kyla och retur kyla.
Där hade något snille lyckats koppla fel i flera rum så att värme och kyla var iohopkopplat....