Har problem med elementen på övervåningen i vårt nybyggda hus, det var i vart fall nytt när jag började med övervåningen för fyra år sedan. När det nu är dags för andra vintern med inredd övervåning börjar jag tröttna på missljud och problem med värmen. Konstruktionen är av enrörssystem med två skilda slingor till övervåningen, tre element på den ena och två på den andra. I vårt sovrum, där problemen uppstår, vänder bägge slingorna med varsitt element och det är samma problem med bägge.

Det som händer är att det uppstår ett knackande när värmen skjuter på. Först trodde jag att det var i termostaterna men efter att ha bytt dem och även provat utan har jag konstaterat att det är i själva nålarna som "knacket" uppstår. Då termostaten är på plats knackar det i mellanläget men inte då det är fullt öppet eller stängt.

På grund av detta har jag ibland vridit upp det ena elementet fullt och vridit ned det andra i botten, det blir då tyst men den kretsen som är nedvriden får då heller ingen värme till föregående element. Om detta har något samband eller inte vet jag ej men jag är tacksam för ideér och förslag på åtgärder.

I sammanhanget kan jag nämna att jag luftat allt som luftas kan, element och pump, I systemet är det nog nu mindre luft än en mygga kan fisa.

Hej Ditt problem beror på att system inte är riktigt intrimmat.Du får gärna förklara lite närmare vad du menar med problem med värmen.Som du beskriver så blir det oljud från termostaterna och problemet ligger i själva ventilhuset på radiatorventilen för att trycket blir för stort över ventilkäglan som sitter i ventilhuset så här kommer några frågor.
1 vad är det för värmekälla(panna)
2 har du bara radiatorer
3 vilken hastighet kör du cirkulationspumpen
4 vet du om du kan justera flödet på returen på kopplet eller har du förinställningen på termostaten.

låter som du har fel koppel på elementen.. i ett enrörs system så ska du ha koppel som är anpassade för enkretssystem dom kopplena har en inbyggd bypass i kopplet som gör att vattnet kan cirkulera vidare mellan elementen även om en termostat stänger helt..

Kolla så du har ettrörskoppel, samt att flödet går på rätt håll i radiatorn. Är dessa saker rätt så är det injustering som gäller.
Trodde man slutade med att installera ettrörssystem på 80-talet...

• Gilla
Pottefix
  • Laddar…
Efter att ha läst svaren så kollade jag lite mer noga på kopplen, som jag för övrigt satt dit själv men man glömmer en del efter tre års barnaskrik, och konstaterade att det på dessa två problemelement sitter just koppel för tvårörssystem. Efter att ha svurit en ganska lång ramsa funderade jag på orsaken och kom fram till att det nog beror på min rådgivare i detta fal,l som förmodligen också hoppades på att denna företeelse försvann på åttiotalet. Han sade nämligen att jag skulle ha dessa koppel på de sista elementen så "det åtminstone kommer fram värme till några element". Jag inser nu att detta inte var så lyckat. När jag stryper termostaten stryps förmodligen all cirkulation i den slingan vilket kan förklara att alla element kallnar. Kanske kan det även vara så att trycket blir för högt över ventilen just på grund av fel koppel.

Jag var och letade rätt på de koppel som jag fick över efter att ha nappat på det goda rådet. Har bytt det ena än så länge och det verkar nog som att mina problem beror på detta. Tack för hjälpen och snabba svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.