Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2010
    Län: Örebro län

COP och energibesparing med golvvärme

Jag har funderat lite över COP i värmepumpar och hur det påverkar energiförbrukningen.

Man brukar ju schablonmässigt säga att COP ökar med ca 3% för varje grad man sänker radiatorerna. Den schablonen verkar stödjas om man räknar mer detaljerat enligt den här artikeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Coefficient_of_performance
    Om man då tänker att man konverterar sitt hus från vanliga radiatorer till golvvärme kan man ju sänka temperaturen från ca 45 grader C till ca 30 grader C. En sådan sänkning bör ge att COP ska öka med ca 45% (15*3%=45%). Det i sin tur betyder ju att värmepumpens energiförbrukning sjunker med 45% om man löser ut ”Energi in” ur formeln: COP = Värme ut / Energi in.

Jag tycker att detta låter för bra för att vara sant. Är det något uppenbart som jag missar som gör att man inte få en sådan minskning av värmepumpens energibehov?
    Om detta stämmer bör en investering i golvvärme vara en av de bästa energibesparande åtgärderna som man kan göra. Grovt sett så kostar vår uppvärmning ca 15 000 per år och om vi installerade golvvärme så skulle vi spara nästan 7 000kr per år. Är det något jag missar eller ska jag beställa golvvärme direkt?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Västernorrland

Om man kör framledningen på bara +2 till +4 grader då? Dvs direkt från jordvärmeslangen.. Får man pengar tillbaka då? Finns ju ullsockor och dunjackor..

Nä bara skämtar! Men visst ökar verkningsgraden på pumpen om man kan värma kåken på låg framledningstemp.

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Det är just en schablon som antagligen gäller vid små förändringar. Det förutsätter också att värmepumpens kondenseringstemperatur minskas motsvarande. Energiförbrukningen ökar normalt vid golvvärme vilket motverkar effekten av ökande COP. Om det slutar på plus eller minus beror på hur mycket isolering det är i golvet.

Sedan finns det en räknemässig miss i det hela också. Du kan inte addera procenten på det viset. Om du sparar 3% på första graden du sänker så har du 97% kvar. Den andra graden sparar 3% av de kvarvarande 97 procenten. Det innebär att det inte blir 6% utan 5,91% besparing av två grader. Det är nära nog, men pratar vi 15 grader innebär det 0,97^15 = 0,63. Alltså 37% besparing och inte 45%. Det är en parentes eftersom schablonen i sig innehåller större fel än matematiken.

Erik

4.    länk #4

Det är just en schablon som antagligen gäller vid små förändringar. Det förutsätter också att värmepumpens kondenseringstemperatur minskas motsvarande. Energiförbrukningen ökar normalt vid golvvärme vilket motverkar effekten av ökande COP. Om det slutar på plus eller minus beror på hur mycket isolering det är i golvet.

Sedan finns det en räknemässig miss i det hela också. Du kan inte addera procenten på det viset. Om du sparar 3% på första graden du sänker så har du 97% kvar. Den andra graden sparar 3% av de kvarvarande 97 procenten. Det innebär att det inte blir 6% utan 5,91% besparing av två grader. Det är nära nog, men pratar vi 15 grader innebär det 0,97^15 = 0,63. Alltså 37% besparing och inte 45%. Det är en parentes eftersom schablonen i sig innehåller större fel än matematiken.

Erik
    Vad är det som gör att energiförbrukningen ökar vid golvvärme jämfört med radiatorer? Tänker du på att man gör förluster neråt på grund av bristfällig isolering?

Angående beräkningen så kan man ju räkna lite mer exakt enligt wiki-länken ovan. Då får man fram att en teoretisk max COP, med en köldbärare på 0 grader C och en framledningstemp på 45 grader C är COP=7,1. Om man sänker framledningstemperaturen till 30 grader C blir COP=10,1. Alltså en skillnad på 43 %.
    Detta är ju naturligtvis teoretiska maxvärden så man ska ju inte tolka dem alldeles för strikt men även om man säger att det sanna värdet bara är hälften så stort så är det ju en rejäl besparing. Om det sanna värdet bara är 20 % så skulle det ändå innebära en besparing på ca 3500 kr per år för mig, det är fortfarande en bättre än 3-glasfönster eller tilläggsisolering.

5.    länk #5

Den här PDF:en tar upp hur energiförbrukningen ändras av golvvärme. Om man har oförändrad inomhustemperatur kommer golvvärmen i princip alltid att öka energiförbrukningen genom att det läcker mer genom golvet.
    http://www.formas.se/upload/dokument..._golvvarme.pdf

Jag är inte helt hemma på värmepumpar, men har fått för mig att många värmepumpar värmer vattnet till en fast temperatur och sedan shuntar ner temperaturen innan vattnet går ut i värmesystemet. Om värmepumpen jobbar så minskar inte kondenseringstemperaturen för att framledningstemperaturen minskar. Då får man ingen besparing.

Om isoleringen i golvet är bra och värmepumpen har flytande kondensering kan man få en energibesparing med hjälp av golvvärme, men jag tror inte att man kan räkna med en besparing generellt.

Erik

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Dalarna/Gagnef

Enda gången du tjänar på det tror jag är just som Avermo säger, när radiatortemperaturen skulle vara högre än vad VP producerar så skulle den klara av det med golvvärme utan att eltillskott behöver användas..

Och att COP skulle öka såpass mycket som du säger är nog ytterst teoretiskt och kommer nog inte gå att tillämpa i individuella system, eftersom det är många parametrar som skulle behöva vara rätt..
    Fröling S4 40kW, 4m3 tank.

7.    länk #7

Tack för svaren.
    Det var en intressant skrift från energimyndigheten, den mesta informationen om golvvärme kommer ju från tillverkarna så det är trevligt när man hittar info från någon som inte har ett vinstintresse.

Just frågan om kondenseringstemperaturen i pumpen måste ju vara väldigt viktig. Om det är som Avemo säger att de flesta pumpar har fast kondensering så finns det ju verkligen ingen besparing att hämta.

Jag kan även tänka mig att varmvattnet sabbar en del av vinsten. Man vill ju fortfarande ha kranvatten med samma temperatur vilket tvingar pumpen att jobba med temperaturer upp mot 50 grader oavsett om man har golvvärme eller radiatorer. Visserligen står nog värmen i huset för en större andel av det som pumpen producerar men varmvattnet är ju allt annat än försumbart.

8.    länk #8

Jag vill förtydliga att jag inte vet vilket som är vanligast av fast och flytande kondensering, men båda förekommer.

Erik

9.    länk #9
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Jag vill förtydliga att jag inte vet vilket som är vanligast av fast och flytande kondensering, men båda förekommer.

Erik
    Sett till bergvärmepumpar (och jag tror jag törs inkludera luft/Vattenvp också) så jobbar 99% av alla pumpar med flytande kondensering helt enkelt för att det är effektivast. Det är mycket ovanligt att köra fast kondensering med vp i småhus. Skälen till det har ni redan resonerat er fram till.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen