Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Stockholm

Oavsett grundläggning har man problem om huset rör sig.

Givetvis så får man se till att man ha bra dränering under huset, minst 15cm kapilärbrytadnde skikt och att man har paddat ordentligt osv. Vidare så väger huset runt 150kg mindre per kvadratmeter grund om man skippar betongkakan, vilket bör ge mindre risk för sättningar.

Jag har svårt att se vad en betongkaka skulle tillföra om huset rör på sig.
    Om huset tänker bosätta sig på ett lerigt underlag och där det oftast pålas skall man
    akta sig för att dränera för djupt,varför,jo vattnet i leran försvinner och marken sjunker ihop.
    Efter ett par år kan man se hela vägen under grunden
    Detta har "min" mycket erfarna gräv firma(som byggt många grunder i Stockholm) tipsat mig om så...

2.    länk #32
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: västra götaland

Ingen pratar om är HUR golvvärmen monteras. Om man använder snäcka/spiral istället för sinus förläggning så har man mycket att hämta då det gäller att få ner framledningstemperaturen. Warmia golvvärme kan hålla en framledningstemperatur på ca 32 grader ända ner till -20 grader tack vare väl planerad rörläggning samt väl utvalda produkter. Sen är min uppfattning att man inte ska ha massa termostater för att reglera temperaturen för det fungerar sällan. Gör man en noggrann planering så kan man justera flödet för varje rum samt ha en ute sensor som justerar framledningstemperaturen.

3.    länk #33
    Junior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Älvsborgs län

Ingen pratar om är HUR golvvärmen monteras. Om man använder snäcka/spiral istället för sinus förläggning så har man mycket att hämta då det gäller att få ner framledningstemperaturen. Warmia golvvärme kan hålla en framledningstemperatur på ca 32 grader ända ner till -20 grader tack vare väl planerad rörläggning samt väl utvalda produkter. Sen är min uppfattning att man inte ska ha massa termostater för att reglera temperaturen för det fungerar sällan. Gör man en noggrann planering så kan man justera flödet för varje rum samt ha en ute sensor som justerar framledningstemperaturen.
    Låter väldigt intressant!

Kan du förklara vidare vad som menas med snäcka/spiral kontra sinus-förläggning?

Jag har tänkt ha rumsgivare som styr flödet i fördelar-ventilerna - är det det du pratar om är mer meningsfullt?

Vad anser du om:

400 mm kantelement, 300 mm isolering (eps), 7-10 mm platta, sedan 30mm xps med spår för golvvärme

jämfört med:

400 mm kantelement, 300 mm isolering (eps), 7-10 mm platta med ingjuten golvvärme långt ned i plattan

Finns det många fördelar med den flytande förläggningen som jag nämner överst?

4.    länk #34

Vid "sinus" förläggning så monterar man rören i en sinus kurva med ett cc avstånd på 200-300mm. Samma som vid spårad skiva, man börjar i ena änden av rummet och arbetar sig bortåt. Temperaturen på vattnet är högre i början av slingan jämfört med slutet (kyls av). Detta medför att ,man får en ojämn golvtemperatur med sinus förläggning. Dessutom så blir framledningstemperaturen högre för att man vill ha lika varmt i slutet på slingan och ökar då. Vid "snäcka" så lägger man rören som en spiral in mot rummets mitt. Man har sparat plats för att gå tillbaks med slingan mellan röret. Tex, man lägger med ett cc på 300mm sedan så går man tillbaks så att cc avståndet blir 150mm. I och med detta så får du att tillopp och retur ligger vartannat över hela golvytan vilket medför en jämnare temperatur.

Angående var man ska montera golvvärmen så har du ju fördelar med att värmen ackumuleras i plattan i alt 2, värmen blir nog jämnare också men det blir iof något trögare. I alt 1 så ligger golvvärmen högt upp i konstruktionen men......vad krävs det för framledningstemperatur för att sprida värmen via plåtar i sidled?

5.    länk #35
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västernorrland

Min erfarenhet är att det går utmärkt att få en bra reglering genom att köra utan termostater på slingorna och med konstant framledningstemperatur (25-30) grader genom att ha en rumstermostat som slår av/på cirkulationspumpen.
    Trots att det är ett trögt system så upplever jag inge problem med över/underslängar, jag ställer framledningstempen så att pumpen går 50/50 vid -10 utomhus.
    Förutom behaglig reglering så sparar man några kr på att cirkpumpen inte går 24/7

Denna reglering funkar bäst om man har en öppen planlösning så att rumstermostaten kan representera hela systemet.

6.    länk #36
    Junior medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Västerbotten

Vi har mycket isolering under grund, i väggar och i tak; vattenmantlad kamin och ingjuten golvvärme.
    Tack vare välisolerat hus kan vi hålla låg framledningstemperatur; 26 grader just nu vid -6 ute, 36 grader i lördags med -31 ute.
    Trots att vi är väldigt nöjda med komfort och energiförbrukning märker man ju att vår (energimässigt) svagaste länk är just grundkonstruktionen - vanlig platta på mark. Det är ju knappt 10 cm cellplast mellan betongkant och uteluft. "Köldbryggor" är oundvikliga t.ex vid alla dörrar.
    Frågan är vad det är värt att få även detta "perfekt".

Innan vi byggde hade vi offert från villavarm som har cellplast m golvvärme på betongplatta som normalleverans. Om man valde bort den konstruktionen till förmån för ingjuten golvvärme blev det drygt 70000 kr billigare för vårt 160m2 1,5-planshus.
    I ekonomiska termer absolut inte värt det, men känslan är värd mycket.
    Eftersom jag inte har någon praktisk erfarenhet av ovanpåliggande golvvärme kan jag inte säga så mycket om det. Men gräset verkar onekligen grönt på den sidan ; )
    Supergrund är ett mellanting som jag tycker verkar intressant annars.
    Trögheten i vanlig golvvärme är inget problem för oss.

Bra att ni tänker efter före. Det är aldrig fel.
    Lycka till!
    Senast redigerad av Picke 2012-02-06 18:48

7.    länk #37

Gabbe1- Håller fullständigt med,tycker dock att en utegivare är bra då blir det helt automatiskt om man har justerat in slingorna korrekt. Ett problem med stora öppna ytor är ofta att det finns en kamin. När man börjar elda i den så känner rumstermostaten av det och stänger/stryper flödet. Det resulterar ofta i att golvet är iskallt på morgonen efter. Ska man ha en termostat i ett sådant utrymme så är det viktigt att man placerar den korrekt eller ännu bättre använd en med golvgivare.

8.    länk #38

Ingjuten, u-min-grund och thermia link och living connect

Jag är mest inne på ingjuten nu, men får ibland nervösa tankar på flytande
    Läste tidigare idag på Danfoss hemsida - de rekommenderar flytande stenhårt pga att det inte fortsätter värma när termostaten säger ifrån. Sånt får mig att tvivla på ingjutet.. Mest är jag som sagt tveksam för hur det kommer bli när vi eldar i braskaminen i den öppna planlösningen..

Någon som kan lugna mina farhågor?

Annars har jag i stort sett bestämt mig för Supergrunds u-min-grund på både garage och hus. Jag har från vissa "experter" fått tips om att vara försiktig med fuktinträngning i syllen med deras konstruktion, men de har lyckats värja sig ganska bra genom övertygande rapporter. Någon som hört om fuktproblem i den konstruktionen?

Annars är jag sugen på en Thermia bergvärme-pump eller Danfoss med Thermia Link och tillhörande golvvärme-thermostater. Jag vet inte riktigt hur det fungerar än, men tanken är god - att värmepumpen och golvvärmen samverkar för att inte få onödig framledning av varmvatten om inte behovet finns. Det är i alla fall så jag uppfattar det är tänkt att fungera.

Någon som har erfarenhet från det?

9.    länk #39
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Stockholm

För att omkullkasta alla dina planer finns det en forummedlem som har byggt med Ziphouse.

Detta är iofs ett lågenergihus men men.Lite tjockare isolering och mycket tätt.

Går ut på att huset värms med luft och inluften värms/kyls med en energibrunn i marken.

En mycket intressant lösning

Deras hemsida http://villaretro.blogg.se/
    Senast redigerad av Västerhaninge 17 2012-04-01 07:40

10.    länk #40

För att omkullkasta alla dina planer finns det en forummedlem som har byggt med Ziphouse.

Detta är iofs ett lågenergihus men men.Lite tjockare isolering och mycket tätt.

Går ut på att huset värms med luft och inluften värms/kyls med en energibrunn i marken.

En mycket intressant lösning

Deras hemsida http://villaretro.blogg.se/
    Lite sent för mig att planera om, men grymt intressant lösning

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42