Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #121
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Det här har debatterats i så många trådar nu så jag orkar inte ge mig in i detta, men angående verktygskostnaden så har du fel. Skulle tro att en vvs-are har bland det högsta verktygskontot bland hantverksyrkena.
    Har funderat på att starta eget, men när jag räknade ihop kostnaden för alla mina verktyg och instrument som jag har i bilen (som tillhör min arbetsgivare) så insåg jag vilket startkapital jag behöver
    Jag jobbar inte i en hantverkarbranch utan som cnc-operatör. Vi har en maskin för 1.000.000-3.500.000 sen köper vi verktyg för 50.000-100.000 per maskin om året. Men ändå tar vi bara 625 i timlön till våra kunder. Så jag tror att rörmockaren har ganska lite verktygs och maskin-kostnader i sammanhanget. Och ligger vid 500-600 kr timmen ändå.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

2.    länk #122
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Stockholm

vad tjänar en cncoperatör?

3.    länk #123
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Det har inte slagit dig att det är DU som inte förstår poängen i denna marginaldiskussion?
    Jo, av naturliga skäl så har jag gjort det till det jag började tänka på varför företag finns, varför folk driver företag, hur mycket det kostar med inköp inom de brancher jag har/haft nära kontakt med osv osv
    Det enda jag kommer fram till är att alla gör påslag, även den "billiga" bygghandelskedjan men det är slutpriset folk reagerar på men talar om olika procents påslag på hantverkare fast övrig handel gör exakt samma sak.

Så visst förstår jag poängen, bara det att jag ser företagande, vinster och annat med öppna ögon istället för med skygglappar som vissa.

Kollar man tex in i ett forum som handlar om bilar så är det samma diskution om verkstäder......även där ingen hänsyn till vad man betalar för andra varor egentligen.

4.    länk #124
    Glufsglufss avatar

Livsmedel är en av dom mest prispressade brancherna och vinstmarginalerna är väldigt små. Gäller elektronikbranchen med, Men snickare kan också ta bra betalt för matrial och säkert många andra men VVS prylar ligger ändå högre eftersom efterfrågan av privatkunder är låg. Och är efterfrågan låg till privatkunder så är det ingen prispress på dessa saker eller särskilt stor prismedvetenhet hos folket. Och då passar rörmockarnen på att tjäna sina pengar. Innan rinkabyrör kom var påslaget 1000%.
    Isf skulle jag vilja ha förklarat för mig hur i princip alla ICA-handlare gör sånna otroliga vinster. Lika så hur det kommer sig att en TV kan kosta 5000 kr ena dagen men sen ligga på 3000 kr nästa dag samt att samma TV i ett grannland kostar 2000 kr. Så prisspressat tror jag inte det är.

Sen har du ju absolut rätt i att saker som det inte säljs mycket av som man ändå tex lagerhåller har ju så klart högre kostnad medans det som sälj i mängder kan ha lägre pris för totalvinsten blir ändå stor.

5.    länk #125
    Glufsglufss avatar

Vad är det som bestämmer hur många procent hantverkaren skall/kan få i rabatt?Om det kommer en ny kund/hantverkare och vill öppna konto hos grossisten vad börjar procenten med?Det blir väl samma gnäll om procenten där också om man inte får som "alla" andra hantverkare.Så hantverkare och grossister är väl lika kålsupare som privata kunder.
    Det är vad man beräknar att handla för under ett år som sätter den rabatten. Om en firma öppnar konto men inte kommer handla för mer än 10.000 kr per år så får ju denne självklart sämre rabatter än den som handlar för 100.000 kr. Funkar precis som när en hantverkare gör en offert eller säljer massor av material, man säljer då koncentrerat många timmeat och/eller material och kan gå ner i pris till kund för totalen täcker ändå för den tiden projektet tar. Grossisterna slår dock ut det på ett helt år.
    Det är nog väldigt sällan gnäll där om procenten då man är väldigt väl medveten om man handlar mycket eller inte, däremot så kan man ju alltid till nästa år förhandla om sitt rabattbrev.
    Sen har ju också olika företag olika stor kredit också, så är man en ny liten firma med liten rabatt och liten kredit så blir det lite jobbigt om man får ett stort projekt innan man hunnut bygga upp en buffert i företaget. Då behövs ju mer pengar oftare.

6.    länk #126
    Glufsglufss avatar

Mja, jag tror personligen inte att det är prisskillnaden (påslaget) mellan grossisterna och butikerna som är problemet. Istället är det prisskillnaden mellan butiken där slutkunden själv kan handla och priset för samma vara av hantverkaren. Jag kan inte köpa mjölken direkt av Arla eller skorna direkt av skotillverkaren i Bangladesh så den jämförelsen är inte relevant för mig att göra. Däremot kan jag köpa rördelen direkt av Rinkaby och då är det de priserna jag jämför med.

Om någon skulle erbjuda mig att köra hem mjölk till mig en gång i veckan och ställa in mjölken i mitt kylskåp för priset av timpenning, milersättning och 60kr litern för mjölken skulle jag nog vänligt men bestämt avböja erbjudandet.
    Jag kanske skulle kunna tänka mig att betala milpengar för transporten och timpenning för arbetet med att ställa in mjölken i kylskåpet men jag skulle inte acceptera att jag också ska betala ett fasansfullt överpris på själva mjölken, för det är faktiskt samma mjölk som jag själv kan handla i affären till ett betydligt lägre pris, hänger du med?
    Japp jag hänger med och håller med. Det jag ville poängtera är att påslag har man på allt, vissa saker i procent betydligt mer än hantverkarens påslagsprocent så att diskutera procent tycker jag är fel helt enkelt.
    Sen om en pryl som kostar 1000 kr skulle kunna kosta 500 kr om inte en del i hela ledet ska ha så stort påslag så tycker jag också att det är onödigt men jag vet ju också att alla som handlar med varor gör påslag, i varje del i kedjan samt att de som köper in stora mängder också har lägre inköpspris och kan därför sälja till lägre pris, men påslaget i procent är lika jäkla mycket iaf.

För min egen del säger jag inget om ifall en kund vill köpa hem sitt material själv men jag påpekar då vad jag tycker kunden bör köpa, oftast skilljer det inte mycket mellan mitt pris och det kunden betalat i bygghandel/nätet, endast att de få kronorna kunden sparat är på bekostnad av att jag då inte lämnar garanti på prylarna om något går sönder. Så om kunden tycker det är värt att mickla med att tex få hem en ny trafo, dimmer eller något annat elektroniskt så fine med mig.

7.    länk #127
    Glufsglufss avatar

Ja, man kan ju hoppas att det är flera som börjar anmäla dessa prissättningar till ARN och tvinga hantverkarna att bevisa skäligheten med sina påslag och förhoppningsvis få slut på just sådana uttalanden som att "du får gott finna dig i de vilkor som gäller"
    Jag tror nog att det kommit in en hel del anmälningar om priser men ARN skiter fullständigt i det. Eftersom det i hela landet är samma system med prislista för icke registrerade och rabattbrev till de registrerade hos grossisterna samt att så gott som samtliga företag debiterar på samma sätt i princip så är det ju så att det är normen, kan bli klurigt att få till det med ARN på det. Vi kan nog utgå ifrån att saker som säljs efter grossisternas prislista före inviduella rabatter är det som accepteras fullt ut, sen tror jag det accepteras en viss procent på det också innan det skulle tas som oskäligt och detta pga att om man som privatperson kommer och får handla hos grossist så är det det priset som gäller (om man inte förhandlar till sig bättre) och de som har rabatter har mellanskillanden till företagets vinst, som i vilken branch som helst.
    Att andra som näthandel osv kan ligga lägre handlar ju om att de dels funkar själva som grossister och köper direkt från tillverkare och i större mängder.

8.    länk #128

Isf skulle jag vilja ha förklarat för mig hur i princip alla ICA-handlare gör sånna otroliga vinster. Lika så hur det kommer sig att en TV kan kosta 5000 kr ena dagen men sen ligga på 3000 kr nästa dag samt att samma TV i ett grannland kostar 2000 kr. Så prisspressat tror jag inte det är.

Sen har du ju absolut rätt i att saker som det inte säljs mycket av som man ändå tex lagerhåller har ju så klart högre kostnad medans det som sälj i mängder kan ha lägre pris för totalvinsten blir ändå stor.
    Du har missat att on off gick i konkurs? Alla stora kedjor gick med förlust i elektronikbranchen förra året utom elgiganten. Och på deras lockpriser i bladen är rena förlustaffären. Media markts prognos för en ny butik är 5 års förlust för att pressa priserna så att dom slår ut konkurrensen. Så ta reda på fakta innan du pratar. Sen måste du veta att vi har högsta skatten i världen så du kan inte komma med andra länders priser. Så du känner en massa Ica handlare? Tror inte så mycket på det. Vinsten på en vara brukar ligga runt 10% för matbutiker på småorter, mindre i städer. Sen finns det alltid några varor konsumenterna inte är prismedvetna på och där blir det mer vinst.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

9.    länk #129
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003

Det är synd och onödigt att ni tjafsar vidare om saker som inte har ett dugg att göra med varför konsumenter tycker hantverkares påslag är oskäliga.....

10.    länk #130
    Glufsglufss avatar

Du har missat att on off gick i konkurs? Alla stora kedjor gick med förlust i elektronikbranchen förra året utom elgiganten. Och på deras lockpriser i bladen är rena förlustaffären. Media markts prognos för en ny butik är 5 års förlust för att pressa priserna så att dom slår ut konkurrensen. Så ta reda på fakta innan du pratar. Sen måste du veta att vi har högsta skatten i världen så du kan inte komma med andra länders priser. Så du känner en massa Ica handlare? Tror inte så mycket på det. Vinsten på en vara brukar ligga runt 10% för matbutiker på småorter, mindre i städer. Sen finns det alltid några varor konsumenterna inte är prismedvetna på och där blir det mer vinst.
    ICA handlare känner jag tre st personligen varav en är nära i släkten (men nu sedan ett år pensionär och har sålt verksamheten). jag kan också gå en massa i förlust fast jag har högt påslag på det jag säljer, har jag skyhöga omkostnader så blir det så, gällande skatterna så atr inte de procenten sverige ligger högre ut det egentliga priset som elektrinikvarorna har, att skylla på det svenska skattetrycket har väl alla gjort i alla tider men ändå lyckats göra miljonvinster stundom. I övrigt så är jag uppväxt inom resturang, företagare i närmsta släkten och vänskapskretsen inom resturang och bygg, övriga jag umgås med som kommer från min sambos sida är företagare inom åkeri, chefer inom kommun och detaljhandeln och en jurist...ja, lite blandat och det samtalas ofta om politik, företagande, skatter, omsättningar, svårigheter osv.....jag kan nog mig tycka att jag har tillräckligt med fakta, speciellt då jag själv driver ett företag och kan se direkt var kostnader hamnar, både då jag har kunder men själv är kund.

Jo, jag glömde, jag har även haft ett direkt sammarbete med ett företag som säljer, bygger och reparerar datorer samt tillbehör, och man kan ju bara se där vad det kostar att köpa in delar i förhållande till vad det säljs....marknadsmässigt.

11.    länk #131

Är också egen företagare och känner själv butiksägare.

Angående skatter i Sverige så är skiljer det som du säger inte så mycket. Max 10% skulle jag säga. Och priset upp till 50% lägre. Men när det skiljer 5-10% på moms, arbetslön, arbetsgivaravgift, inkomstskatt, vinstmarginalskatt med mera så blir det cirka 50% i länder som Tyskland och England som verkar vara rätt lika Sverige.

12.    länk #132
    Nykomling Medlem: May 2011
    Län: Gävleborg

Kan ni inte prata om ICA handlare någon annanstans?

Mvh

13.    länk #133
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Västerbotten

Hade ju varit betydligt mer intressant att höra hur det gick för TS............

14.    länk #134
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009

Det blir alltid OT..

TS får gärna skriva men han gör det inte, vad är problemet med att mer eller mindre relevanta diskussioner hålls uppe?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42