21 336 läst ·
133 svar
21k läst
133 svar
Skyhög räkning för installation av bergvärme
Intressant tråd. Vissa verkar tro att man får ta betalt hur mycket man vill om man inte har ett avtal om priset. Denna vanföreställning förklarar nog mycket av de problem som finns med (vissa/många) hantverkare. Att prata om marknadsekonomi i detta avseende framstår som minst sagt märkligt. Även i marknandsekonomier gäller att man kan avtala om ett pris (och då gäller det, i vart fall i 99 % av fallen) eller så avtalar man inte om priset och då finns en spärr som säger att man får ta skäligt betalt, inte mer. Bara för att det inte är en prislapp på mjölken kan ICA förmodligen inte ta 30 kr per paket. Såvitt jag kan bedöma använder dock många hantverkare avsaknaden av ett avtalat pris (och kontakten med oerfarna konsumenter) till att smacka på med tid och annat. Det är inte ett juridiskt problem, det är ett moraliskt problem, eller möjligen i förlängningen en indikation på att det saknas konkurrens. Starta en affär och ta 30 kr för en liter mjölk eller starta en mack och ta 50 kr per liter bensin och se hur det går. Att starta en rörfirma och ta 150 kr för en klämkoppling som vi alla kan köpa för 50 kronor (och hantverkaren för 45 kr) är inga problem alls. Teoretiskt skall det faktiskt inte vara någon skillnad mellan den exponering man utsätter sig för om man köper en mindre tjänst utana avtalat pris (tex att någon skall skala din banan) eller en installation av en värmepump utan avtalat pris. Som motvikt till detta bör man kanske också säga att många amatörer (som jag) ofta missbedömer den tid det tar att göra ett jobb och att det faktiskt är rimligt att göra ett skäligt påslag på material. En annan sak är givetvis att man bör träffa ett avtal om priset när det är mycket pengar, eller att man i vart fall får en prisuppskattning och det tror jag trådskaparen kommer att göra nästa gång. Denna rekommendation gäller nog i alla fall där man bryr sig om priset eller om man inte till 100% litar på hantverkaren.
Ja, jag är advokat (men tycker det är roligare att renovera hus).
Ja, jag är advokat (men tycker det är roligare att renovera hus).
Javisst, men vad innebär det egentligen i praktiken. Konsumenttjänstlagen är ju "tydlig":synpunkter skrev:
"skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt."
Vad är då skäligt? Uppenbarligen anses det vara skäligt med materialpåslag på hundratals procent i vissa branscher. Även timpriser kan variera stort. Är detta då skäligt? Vem har bevisbördan? Ska hantverkaren bevisa att priset är skäligt, eller är det upp till konsumenten att bevisa att det inte är det?
Det känns att för att man som konsument ska våga ta strid om en faktura räcker det inte med att den är "svindyr" utan att den måste vara riktigt överdj-ligt saltad.
Du nämner mjölk. Köper jag den på Ica kostar den X kronor. Lilla skruttbutiken kanske tar 1.5 - 2 X. Inte kanske så mycket att snacka om för en liter mjölk. Lite jobbigare när hantverkarfakturan blir 2X mot vad man förväntat sig.
Om du som advokat har erfarenheter kring detta så skulle jag verkligen vilja veta vad "betala vad som är skäligt" innebär i praktiken
Många av dina frågor besvaras nog i fallet från ARN i tråden ovan. Det finns givetvis inget matematiskt svar på vad som är skäligt, och det är nog bra. Det handlar om en bedöming, och som framgår av lagtexten i KKL skall skäligheten avgöras med hänsyn till ett antal faktorer: "tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt". Förarbeten (propositionen) och praxis ger viss vägledning. Tyvärr är det mycket bevisfrågor i detta som komplicerar. Jag vill inte på grund av mitt yrke göra detta till en juridiktråd (skittråkigt enligt mig och det är verkligen inte därför jag är på detta forum emellanåt) utan jag vill bara föreslå att man följer rekommendationen att man ska träffa ett (skriftligt) avtal om priset när det handlar om mycket pengar, eller att man i vart fall ser till att få en prisuppskattning (skriftligt). Detta gäller alltid, om man inte är rik och struntar i hur mycket det kostar eller om man inte till 100% litar på hantverkaren. Själv är jag inte särskilt rik och jag litar inte heller på nåt hantverkare, vilket innebär att jag i första hand inte anlitar dom alls och om jag till nöds måste anlita en hantverkare så gör jag det med full vetskap om att det kommer att bli strul och/eller dyrt. Har just anlitat hantverkare (för första gången på väldigt länge) och då blev det faktiskt bara dyrt (många timmar) men inget strul utan jobbet blev bra utfört. Det betraktar jag som ren tur. Dessutom har jag sympati för principen att pris står i proportion till kvalitet.Det riktigt jobbiga är när det är både dyrt och dåligt.
Ja det är ju ett väldigt klokt råd. Som jag ser det kan problemet med "skälighet" lite sammanfattas med att prisvariationer och även tidsvariationer kan vara ganska stora mellan olika hantverkare och därför kan en faktura utan avtalet pris bli avsevärt mycket större än man förväntat sig utan att man för den skull kan komma och prata om oskälighet.synpunkter skrev:Tyvärr är det mycket bevisfrågor i detta som komplicerar. Jag vill inte på grund av mitt yrke göra detta till en juridiktråd (skittråkigt enligt mig och det är verkligen inte därför jag är på detta forum emellanåt) utan jag vill bara föreslå att man följer rekommendationen att man ska träffa ett (skriftligt) avtal om priset när det handlar om mycket pengar, eller att man i vart fall ser till att få en prisuppskattning (skriftligt).
Tar man in offerter kan det ju utan vidare skilja en faktor två mellan högsta och lägsta. Kör man då utan avtalat pris och i efterhand får en faktura motsvarande högsta offert men räknat med att få en motsvarande lägsta, så blir man nog lite besviken. Det är dock svårt att hävda oskälighet för det.
d^_^bsynpunkter skrev:Detta gäller alltid, om man inte är rik och struntar i hur mycket det kostar eller om man inte till 100% litar på hantverkaren. Själv är jag inte särskilt rik och jag litar inte heller på nåt hantverkare, vilket innebär att jag i första hand inte anlitar dom alls och om jag till nöds måste anlita en hantverkare så gör jag det med full vetskap om att det kommer att bli strul och/eller dyrt
Så sant :@ Tack för svaret föresten!synpunkter skrev:
Jag betalade min installation av värmepump i två steg.
Först betalade jag för pump, expansionskärl, borrning och framdragning av rör genom golv.
I nästa steg betalade jag för själva inkopplingen, inkl. kopplingar, de bar in pumpen och fick den på plats med all rördragning på plats. Två personer som gjorde detta på ca 12 timmar (2x6 timmar). El ordnade jag med på annat sätt:blushing:
Faktura 13 175 efter ROT.
Först betalade jag för pump, expansionskärl, borrning och framdragning av rör genom golv.
I nästa steg betalade jag för själva inkopplingen, inkl. kopplingar, de bar in pumpen och fick den på plats med all rördragning på plats. Två personer som gjorde detta på ca 12 timmar (2x6 timmar). El ordnade jag med på annat sätt:blushing:
Faktura 13 175 efter ROT.
Om alla rör finns framdragna till pannrummet (varmt, kallt, värme, köldbärare) samt elmatning inklusive vprör för utegivare samt ev innegivare och effektvakt, så låter det inte som 4 dagars jobb. En uppskattning är 1 dags jobb för rör + en halv dag för el. Sen tillkommer tiden för att lufta borrhålet. Oftast kör man dit och riggar upp luftningspumpen och låter den snurra över natten till nästa dag då man kan börja installera. Räkna med en halv dags jobb för det.
Så då är vi uppe i 2 dagar. Om installatören har en lång körsträcka för att komma hem till dig, kan det ju tillkomma lite tid för det.
Så då är vi uppe i 2 dagar. Om installatören har en lång körsträcka för att komma hem till dig, kan det ju tillkomma lite tid för det.
Här kommer fakturan! Ni kan bortse från ena fördelningsskåpet för det ska han ta tillbaka.Men annars ser ni något konstigt? Är det höga priser? Kan man bestrida prissättning på enskilda saker? Tänker på om de har påslag på x00% på t ex Ahlsels priser? Finns det något som man absolut inte använder vid pumpmontage? Snälla hjälp kan inte mycket om detta.

Äh?
Är du helt säker på att den där fakturan bara avser installation av pannan?
Allt det materialet syns inte på bilden du la upp. Tydligast är kanske toasitsen och vattenutkastaren som absolut inte kan ha med detta och göra.
Inga andra jobb samtidigt när dom ändå var där?
Är du helt säker på att den där fakturan bara avser installation av pannan?
Allt det materialet syns inte på bilden du la upp. Tydligast är kanske toasitsen och vattenutkastaren som absolut inte kan ha med detta och göra.
Inga andra jobb samtidigt när dom ändå var där?
Ser lite udda ut med ca 26 m RIR som inte syns bilden samt en hel del rörisolering?
Dock syns en text på första fakturabilden längst upp på pappret där det står "kompl villa"
Har dom inte gjort mer jobb som dom samlat på samma faktura?
Dock syns en text på första fakturabilden längst upp på pappret där det står "kompl villa"
Har dom inte gjort mer jobb som dom samlat på samma faktura?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det där är som sagt en väldig massa material som inte har något med installation av bergvärmepumpen att göra.
Om du själv vill kontrollera priserna så kan du söka på artikelnr här:
http://www.dinvvsbutik.se/advanced_...rds=1940543&osCsid=su4k2p1tq17ovnu1djgck5tv02
Artikelnr är ett sk RSK nr som är ett unikt nr för alla vvs-delar. Du betalar tex 80kr ex moms för något som du kan köpa i nätbutik för 53kr. Din röris betalar förstås lite mindre ändå för delen så du kan säkert räkna med att han har cirka 50% marginal på rördelarna. Det är antagligen, jag vet inte, helt normalt för denna typ av jobb.
Jag ska också bli röris i nästa liv.
http://www.dinvvsbutik.se/advanced_...rds=1940543&osCsid=su4k2p1tq17ovnu1djgck5tv02
Artikelnr är ett sk RSK nr som är ett unikt nr för alla vvs-delar. Du betalar tex 80kr ex moms för något som du kan köpa i nätbutik för 53kr. Din röris betalar förstås lite mindre ändå för delen så du kan säkert räkna med att han har cirka 50% marginal på rördelarna. Det är antagligen, jag vet inte, helt normalt för denna typ av jobb.
Jag ska också bli röris i nästa liv.
Det där ser som sagt ut att vara prylar till en hel kåk, står tom "kompl villa" längst upp. Jag reagerar dessutom på att du skriver att rörisen var där i 3-4 dagar, det som syns på bilden sätter en van rörmokare upp på ett par timmar.