Tack för alla era råd. Efter under min andra vinter som husägare är nu uppvärmningen mer avdramatiserad. Jag låter luftvärmepumpen stå på dagar då det är riktigt kallt. På kvällen tänder jag i Keddyn (värmekasetten) om det är riktigt kalt (under -10C ) så kompletterar jag med pannan. Den fungerar kanon bortsett från att systemet läcker vatten, var har jag ej hittat. Men pannan vill ha mycket mer ved för värmen än vad keddyn vill ha. Annars nöjer jag mig med att ha runt 19 grader inomhus (22 om svärföräldrarna kommer på besök, jag vill inte verka snål)- Funderar på att sätta in en keddy i källaren med, annars gör jag som Johanpelle skrev.
Sansa dig lite och tänk efter. Med den pannan kan du få ett relativt lättskött och bekvämt system som med dagens priser på pellets och ved ger dig lägre driftskostnad än vad det kostar att köpa ved.
Den ekonomiska sanningen efter det första året är ca 3000 i vedkostnader och 10000kwh i el. Två moderna personer som lever ett lagom sparsamt liv med en stor stereo och massa elektronik som står på. Tycker det är mer en ok.