Hej,
Jag har satt in ett expansionskärl i källaren. Det satt tidigare i kattvinden men läckte så det var skönt att få ner ett nytt i källaren. Jag har kallt i källaren (0-5 grader plus på vintern) och det kondenserar under kärlet. Ska jag sätta en hink under eller kan jag isolera det med något fiffigt material?
/Mats
Du har inte bara kallt, utan dessutom väldigt fuktig luft!
Kall luft innehåller mindre vatten än varm luft och normal sett så kondenserar vattnet ut på en yta som är kallare än luften.
Är du säker på att det är kondens?
Hej,
Nu har jag tömt byttan några gånger. Det kondenserar (var annars kommer vattnet ifrån?) en hel del. Jag har satt e hink under och har väl tömt 10 liter på tre veckor.
Nu har dock temperaturen på värmebäraren sjunkit till 37 grader...så jag har annat kul att tänka på...
Du har flyttat expansionskärlet från vinden till källaren. Förmodar att det du hade på vinden var ett öppet kärl och det du nu har i källaren är ett tryckkärl...eller?
Forumgud
Medlem: Jan 2008
Län: Stockholm
Är du säker på att det är kondens och inte vatten från ngn säk-ventil. Kondens är ovanligt på vintern, luften är ju då torr som fnöske.........som sagt ovan när varm fuktig luft träffar en yta som har en temp under daggpunkten kondenserar det., men hur kan expkärlet vara kallare än rummet det står i ????
Det var säkventilen. Rörisarna har satt dit lite extra rör så att det rinner ut i en hink istället för bakom pumpen. Man är sig något nytt hela tiden. Nu ska jag bygga väggar kring utrustningen så att jag får upp tempen.