Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2005

Kondens under expansionskärl

Hej,
    Jag har satt in ett expansionskärl i källaren. Det satt tidigare i kattvinden men läckte så det var skönt att få ner ett nytt i källaren. Jag har kallt i källaren (0-5 grader plus på vintern) och det kondenserar under kärlet. Ska jag sätta en hink under eller kan jag isolera det med något fiffigt material?
    /Mats

2.    länk #2
    lat
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005

Du har inte bara kallt, utan dessutom väldigt fuktig luft!
    Kall luft innehåller mindre vatten än varm luft och normal sett så kondenserar vattnet ut på en yta som är kallare än luften.
    Är du säker på att det är kondens?

3.    länk #3

Hej,
    Nu har jag tömt byttan några gånger. Det kondenserar (var annars kommer vattnet ifrån?) en hel del. Jag har satt e hink under och har väl tömt 10 liter på tre veckor.

Nu har dock temperaturen på värmebäraren sjunkit till 37 grader...så jag har annat kul att tänka på...

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: Västerbotten

Du har flyttat expansionskärlet från vinden till källaren. Förmodar att det du hade på vinden var ett öppet kärl och det du nu har i källaren är ett tryckkärl...eller?

5.    länk #5
    PST
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Stockholm

Är du säker på att det är kondens och inte vatten från ngn säk-ventil. Kondens är ovanligt på vintern, luften är ju då torr som fnöske.........som sagt ovan när varm fuktig luft träffar en yta som har en temp under daggpunkten kondenserar det., men hur kan expkärlet vara kallare än rummet det står i ????

6.    länk #6

Det var säkventilen. Rörisarna har satt dit lite extra rör så att det rinner ut i en hink istället för bakom pumpen. Man är sig något nytt hela tiden. Nu ska jag bygga väggar kring utrustningen så att jag får upp tempen.

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Dalarna/Gagnef

Fick du någon förklaring till varför säkerhetsventilen öppnade också?
    Fröling S4 40kW, 4m3 tank.

8.    länk #8

Fick du någon förklaring till varför säkerhetsventilen öppnade också?
    Nix, de tyckte att det var underligt. Något är fel men det ska ändå göras om i vår. Det är inget vackert system. Rena spaghettin.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42