Svara Nytt ämne
  1. 2011-12-11 20:30
    Svara | #1

Nykomling Medlem: dec 2011
    Stockholm
    2 inlägg

Kalla element, fel på Danfoss termostat?

Har problem med att 4 st element inte blir varma. De har varit avstängda sedan slutet av april och nu händer inget när jag vill ha varmt igen. Övriga element i huset blir varma. Har vattenburen värme med Danfoss termostater på radiatorerna.

Har läst tips om att man ska motionera "pinnen" inne i termostaten. Jag har gjort detta på alla fyra elementen, men det kommer fortfarande ingen värme på elementen.

Vad ska jag göra, måste jag byta ut termostater och ventiler?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-12-11 23:52
    Svara | #2

Nykomling Medlem: feb 2007
    Västra Götaland
    23 inlägg

Hej, de fastnar ibland, ta insexnyckel och lossa och ta bort yttre termostat(plastdelen) tryck hårt flera ggr direkt på "pinnen" mha handtag på skruvmejsel eller dyligt, pinnen kommer längre ut när den väl släpper från sitt stängda läge.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-12-11 23:57
    Svara | #3

Nykomling Medlem: feb 2007
    Västra Götaland
    23 inlägg

Cirkulationspump ok?

4. 2011-12-12 07:14
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2007
    Motala
    370 inlägg
    Gillad 3 gånger
    3 bilder
    Om du tar bort termostaten från ventilen, kommer värme då?. Om inte så är det det berömda stiftet som fastnat, går ofta avhjälpa med lite motionerande av denna

5. 2011-12-13 20:08
    Svara | #5

Nykomling Medlem: dec 2011
    Stockholm
    2 inlägg

jag har tagit bort termostaten och tryckt pinnen in och ut, den fjädrar ca 5 mm. Har också dragit i den med poligrip så att hela pinnen lossnade från ventilen. (drog inte hårt). När pinnen var lös swå kom det lite vatten ur hålet, i början droppade det lite för att efter några sekunder rinna med mera tryck, satte då tillbaka pinnen.

Cirkulationspumpen verkar fungera eftersom jag har bra med värme på övervåningen.

6. 2011-12-13 21:22
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2009
    Norrbotten
    208 inlägg
    Gillad 5 gånger
    Räcker inte alltid att trycka på pinnen, måste ofta knacka på den för att det ska lossna.

7. 2011-12-15 09:42
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: sep 2008
    västernorrland
    1 270 inlägg

Det finns ny packbox att köpa till gamla och nya danfoss ventiler !! Är det nyaste ventilen så är det bara att gänga bort och gänga ny!!Är det den äldre så måste du släppa ur trycket först!!

Liknande ämnen

1. Frågor om kalla element (luftning och termostat)
    av nnok i forum Värme allmänt
  2. Är det en sensor till min Danfoss termostat??
    av jolarsson i forum Värme allmänt
  3. Danfoss termostat "ställa om"
    av daniellindholm i forum Värme allmänt
  4. Kalla radiatorer, byta termostat?
    av VVS-novisen i forum Värme allmänt

Taggar