Byggahus.se
Undrar om någon kan förklara vad den igentliga skillnaden är mellan en
riktig laddomat, typ Laddomat 21

2807_1.jpg

och en laddventil som typ ESBE VTC 500 laddventil

5842_1.jpg



Laddomat 21 kostar 3545kr medans Laddventilen kostar 645kr, riktiga laddomaten kostar ~3000kr mer.

Vad är skillnaden i funktion?
Laddomat 21 ingår 3 anslutningar, 3 termometrar och cirk-pump. .. Vad mer?

Laddomat 21 håller panntemp på 78°C
Laddventil håller panntemp på 70°C

Om förutsättningen finns att man har batteribackupp till cirk-pumpar, finns det någon anledning att välja laddomat 21 före laddventil?
 
Varför skulle du inte behöva batteribackupp till laddomaten?
Jag kör med laddventilen (70c) men jag får 80c i tankarna.

Kan det vara så att laddomaten klarar större effekter än laddventilen.
 
Det som skiljer är klaffbackventilen på laddomaterna, det ger åtminstone teoretiskt och vid rätt rördragning en möjlighet till självcirkulation vid strömavbrott, kan även ge återvinning av restvärmen hos pannvattnet den vägen. Annars är det väl så att det blivit praxis, standard bland installatörerna med laddomat, är ju smidigt med en komplett enhet. Laddventilen funkar annars tekniskt lika bra, det ska vara av den typ som styr på två portar så att flödet fördelas tvångsvis mellan dem.
 
Du kan inte bara ha laddventilen, måste ha en pump till den oxå.
 
BobbaFett: Laddventilen på rinkabyrör klarar 150kW iallfall, så tror laddventil klarar mer.

GK100: Tack för bra svar!


Jag har i dagsläget ingen laddomat alls, bara en cirk.pump som styrs av rökgaserna, blir sådär med tankskiktningen.. Funkar hyggligt vid urladdning men dåligt vid fyllning.
Cirk.pump till panna, till radiatorer och till solfångarna har snart sin batteribackup installerad.
Så strömavbrott blir det inte.

Strömavbrott är väl egentligen enda fördelen med riktig laddomat eftersom den erbjuder självcirkulation?
Har tänkt att sätta dit en laddomat, men ser nu att en laddventil bör ge samma resultat fast jag sparar ~3000kr och får samma funktion i mitt fall..

Rätt?
 
Jonas_Olofsson skrev:
Strömavbrott är väl egentligen enda fördelen med riktig laddomat eftersom den erbjuder självcirkulation?
Har tänkt att sätta dit en laddomat, men ser nu att en laddventil bör ge samma resultat fast jag sparar ~3000kr och får samma funktion i mitt fall..

Rätt?
Det kommer bli bra med laddventilen, installera den så att den blandar returen in mot pannan och med pumpen där också, då blir funktionen identisk med laddomaternas. Välj även lite högre temp tex 60 eller 70 grader på termostatinsatsen så får du vettig difftemp över pannan vid bra framtemp in mot tankarna vid laddning.
 
Funkar det med en laddventil till en panna med beredare i? Går det att pumpa vattnet igen dom "bakvägen"? Typ som en 4030 laddomat fungerar när man ska skicka tillbaka det varma vattnet till pannan.
 
GK100 skrev:
Det kommer bli bra med laddventilen, installera den så att den blandar returen in mot pannan och med pumpen där också, då blir funktionen identisk med laddomaternas. Välj även lite högre temp tex 60 eller 70 grader på termostatinsatsen så får du vettig difftemp över pannan vid bra framtemp in mot tankarna vid laddning.

Jo det var 70°C jag hade tänkt köpa.

Tack för svaret! :cool:
 
Den laddventilen + pump som du måste köpa till blir ca 2300-2500kr.
En Laddomat 21-60 (klarar pannor upp till 60KW) kostar på tex bynor.se 2950.
 
fastmoving? skrev:
Den laddventilen + pump som du måste köpa till blir ca 2300-2500kr.
En Laddomat 21-60 (klarar pannor upp till 60KW) kostar på tex bynor.se 2950.
I inlägg #5 skriver Jonas
Jag har i dagsläget ingen laddomat alls, bara en cirk.pump som styrs av rökgaserna, blir sådär med tankskiktningen
Så han behöver ju bara laddventilen.
 
Missade nog den raden, klantigt....
 
fastmoving? skrev:
Missade nog den raden, klantigt....
Lät hänt :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.