Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2008
    Län: Norrbotten

Hur koppla in microshunt till enrörssystem?

Hallå där! Jag fruktar att jag har tagit mig vatten över huvudet och skulle behöva några goda råd. Hoppas någon av er kunniga vill svara på ett par nybörjarfrågor!

Jag har kommit en bit på väg i ett utbyggnadsprojekt, där utbyggnadens platta har försetts med vattenburen golvvärme. Huset i övrigt har vattenburen värme i radiatorer via enrörssystem (Älvsbyhus -68).
    Till golvvärmen valde jag en microshunt från Wermgo som enligt uppgift ska vara kompatibel med enrörssystem. Jag har gjutit in 2 st ca 2m långa Pex RiR från shunten ner i husets krypgrund, där jag har tänkt ansluta mig till elementslingan i trossbotten underifrån.

1. Har jag underdimensionerat när jag har valt 16 mm PeX RiR som matning till shunten? Allt flöde genom elementslingan ska såvitt jag förstår ledas till & från shunten.

2. När jag har hittat röret måste det kapas och en slang anslutas till var ände. Finns det några bra sätt att unvika att allt elementvatten rinner ut? Jag har för mig att det finns utrustning för att frysa rören?

3. Elementröret är förmodligen i stål (?). Finns det något alternativ till att gänga rörändarna för att kunna fästa adapter till PeX? Det blir nog trångt att komma åt med gängsnitt...

mvh,
    Magnus

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Stockholm

1: ja d borde räcka med 16.
    2: visst finns det frysar att hyra, men om det handlar om en villa så lär det ta längre tid att fixa fram en frys än vad det tar att tappa ner systemet å lufta upp igen...
    3: skit i å gänga, använd unifix ist. Sök på stålrörskoppling på tex rinkaby.

3.    länk #3

Tackar för det svaret, mycket bra!

Jag drar mig för att tappa ur systemet, mest för att jag misstänker att luftandet kan bli ett elände, men det kanske inte är så farligt.

mvh,
    Magnus

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Stockholm

Stäng alla termostater så borde d mesta av vattnet hänga kvar... Glöm inte å grada av röret innan du trycker på unifixen bara, annars kan du skada o-ringen i den... Sen är d bara å köra...

5.    länk #5

Nu är jag i färd med at beställa men blir villrådig. Direkt efter unifixkopplingarna behöver jag vinklar och reducering för att slutligen passa en halvkoppling för mina PEX-rör.

Husets elementslinga är stålrör diameter 26,9 (alltså storlek "20")
    Unifixerna är väl i mässing, eller?
    Ska jag köpa vinklar och nipplar i mässing eller stål för att minimera galvaniska problem, eller spelar det ingen roll?
    Är det lin och tillhörande pasta som gäller även på gängade mässingdelar, eller är det bättre med t.ex. loctite gängtätning?

6.    länk #6
    krilleman_215s avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Hemma

Ja, standard unifix till stålrör är i mässing!
    Utvändig eller invändig gänga, finns båda.

Efter det du beskriver skulle jag valt invändiga 20 unifixer. Två bussningar 20x15 mässing. Vatette-vinkel 15cu-R15 utvändig gänga. Och i vinklarna ersätter du mutter & klämring till vatettes kopplingsset för plast 16x2,0-2,2. Enklast, lättast och blir bäst!

Lin och locher är kungarna av gängtätning, och billigt!

Som redan skrivet är frysmaskinen lite av "overkill" men har du en uthyrningsfirma/VVS-pulare med utrustning, så varför inte? Jag skulle iaf tappat ur systemet och kapat in unifixerna...
    99% rätt är oftast 100% fel!

7.    länk #7

Lysande!

Jag hade tänkt mig:
    unifix 20 inv - vinkel in/ut 20 - D nippel 20x15 - halvkoppling för pex &15R
    men din lösning blir nog bättre :-)
    Ett par kulventiler mellan bussningar och vinkel kan kanske vara en bra investering...

8.    länk #8
    krilleman_215s avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Hemma

Byt bussningarna mot sexkantsnipplar 20x15 och gänga i ventilerna, samma VA vinkel.

Glöm inte att "repa" gängorna på mässings-gängorna, om dom inte är repade från fabrik, så linet fastnar och dras med in i gängorna!
    99% rätt är oftast 100% fel!

9.    länk #9

Tack för goda råd!

Med facit i hand gjorde jag ändå inte riktigt enligt råden... För att spara plats satte jag vinklarna före kranarna i alla fall. Såhär blev det till slut, kommentera gärna om ni ser något anmärkningsvärt!

Golvvärmen i utbyggnaden verkar fungera tillfredställande!
    Hålet i trossbotten ska förståss återisoleras och byggas igen.

Med vänlig hälsning,
    Magnus

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen