Junior medlem
Medlem: Feb 2007
Län: Värmland
Uppvärmning av fritidshus
Hej
Jag funderar på köpa ett 110 kvm fritidshus i Södertäljetrakten som tidigare hade oljepanna. Huset har alltså vattenradiatorer.
Men nu används pannan inte längre utan värmesystemet är anslutet till vattenburen luftvärmepump samt elpatron. Båda verkar ha flera år på nacken.
1. Jag undrar om man måste bytta ut den mot tex bergvärme eller är det möjligt att fortsätta använda den utan att det blir för höga uppvärmningskostnader?
2. Man har ju hört att luftvärmepumpar går sönder/slutar värma vid -20, så det kanske blir dyrt med bara elpatron under de långa vintern?
3. Det kanske är så t.om. att elpatronen inte klarar av att värma utifall luftvärmepumpen inte arbetar?
Huset är byggt på 1950 talet och inte speciellt bra isolerat dock har det 3-glasfönster.
Jag tänkte besöka fritidshuset typ varannan helg under vintern ca 8 ggr. Möjligtvis längre tider under långhelger. Sen på sommaren också.
4. Eftersom vi har barn, vill vi inte komma dit och det bara typ 10 grader inomhus. Tänkte man kunde styra det så den ökade värmen typ en halvt dygn innan man kommer dit, finns det billiga sådana lösningar, som man kan installera själv? Det finns telefonlinje fast draget till huset.
5. Hur lågt (grader) kan man ställa in temperaturen utan att det blir problem för huset, eller det kanske inte går att ändra så lätt när man har både luftvärmepump och elpatron?
6. En annan sak är också att skorstenen inte är övertäckt, som man ju ska ha om man byter värmekälla? Tex som man gör när man byter till bergvärme från oljepanna.
7. Det kanske är viktigt att kolla hur länge sedan de slutade elda med olja och bytte till elpatron så att inte murstocken vittrat sönder redan? Skorstenen ser dock fin ut, på utsidan nere från marken. Det är väldigt svårt att komma åt vinden, är det ett måste att kika där innan man köper? Förmodligen köper jag det billigt.
8. Dum fråga kanske men det kanske går att kompleteringselda med ved i oljepannan när man är där? Eller är det omöjligt? Att det är omöjligt att elda ved-klabbar när man inte är där, så mycket förstår jag ;-)
9. Kostar de mycket att ta bort oljetank och oljepannan som finns nere i källaren (den används ju inte längre). Jag antar att det måste vara yrkesfolk som tar hand om det pga. eldrisk och att det är kemiskt?
Det var för många frågor i en enda tråd. Jag svarar på din första fråga med en följdfråga, sedan rekommenderar jag att du ställer dina andra frågor i separata trådar.
Hur gammal är värmepumpen? Med flera år, menar du 5, 10, 15 eller 20 år? Vad är det som säger att den inte fungerar?