Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jan 2011
    Län: Kalmar
    Inloggad

Baxi´s variant av vad som är komplett

Hade bestämt mig för att satsa på en Baxi tva till mitt nya värmesystem. Inte det billigaste men efter vad jag läst här på forumet en bra lösning. I deras katalog kan man läsa: "Komplett enhet för produktion av varmvatten". Låter bra och jag beställer den via en Webshop.

Efter lite leveranstid kommer den hit på fm den 6/10. Jag öppnar kartongen och plockar upp grejerna och upptäcker då att det fattas en del grejer, några kopplingar, kulventilen och det fanns heller ingen manual/kopplingsbeskrivning.

OK. Trodde då i min enfald att dom helt enkelt glömt lägga i en påse i kartongen, ingen big deal, kan ju hända i brådskan. Skickar en bild till Baxi och beskriver vad som fattas och lämnar min adress och tar då för givet att grejerna ska komma i brevlådan. Det är min erfarenhet att det är så det brukar fungera hos seriösa företag.
    Fredagen kommer inget i lådan, nåja, dom hann väl inte kanske. Måndag, inget i lådan idag heller. Ringer upp Baxi strax efter kl. 13.00 och får prata med en kille som har hand om logistik. Konstigt nog har han just precis innan jag ringer fått mitt mejl med bilden och han skulle just ringa till mig. "Det fattas inget, vi har inga kopplingar till det där" svarar han mig. Men, replikerar jag, det står i er katalog att det är en komplett enhet. Det är ju tom. bild på den i katalogen med den texten? Svaret blir då: Det är en komplett enhet, men kanske inte komplett med alla kopplingar!!!

Nu anser nog jag att det börjar bli lite hårklyveri här. Hur som helst skulle han höra av sig under eftermiddagen och se hur dom skulle fixa det här.

Det är idag den 9/11, det har alltså gått över en månad och Baxi har fortfarande inte hört av sig.

Det här är väl egentligen inte hela världen men sättet som dom agerar, med tystnad och falska uppgifter trodde jag bara förekom i rufflar och andra suspekta bolag, inte hos någon som ska vara seriös.

Mitt förtroende för Baxi är nu ganska lågt. Kommer nog aldrig mera att köpa någon av deras produkter igen. Vad hade det varit som hade fattats om jag hade köpt en panna av dom? Gångjärn till luckorna? Kablage till mätare? Eller kanske färgen till plåten.

Nej tack, dom har lurat mig med falsk marknadsföring och har en kundtjänst som i mina ögon suger big time.

2.    länk #2
    Jonas_Olofssons avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

Det där är ju riktigt dåligt!
    Det hade jag oxå blivit förbannad på!

Visar man en sådan bild och skriver komplett så förutsätter ju jag att det ser ut som på bilden.

Varför skickade dom t.ex med den nedre anslutningen till cirk.pumpen och inte den övre? Går ju inte ens skruva ihop den biten...

Ser ut som 3 anslutningar + en kran saknas, det är ju ändå minst en femhundring!
    Senast redigerad av Jonas_Olofsson 2011-11-09 22:15
    Euronom Keramex 35 VED panna.
    Acc tank 2500 L
    Solfångaranläggning
    Hus byggt-65 170m² +30m² garage (planerat tillbygge +61m²)

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Motala

Står ju visserligen i texten vad som ingår... Men bilden är lite missvisande, borde ju stå "Värmeväxlaren på bilden är extrautrustad"

4.    länk #4
    Inloggad
    Synd om alla stackare som har installerat den via en rörmokare och fått betala rörkrökarpriser på allt det som saknas.

Vet inte om jag tycker den är extrautrustad på bilden. Står det att det är en komplett enhet förväntar man sig väl att den är det? Ser jag en bild på en bil i en annons och det står i texten att den har en turbomotor och en femväxlad automatlåda så tror iaf jag att växellådan sitter monterad mot motorn och att jag kan köra med bilen utan att jag måste springa och köpa bultar och kablar för att skruva fast den.

Förresten så har Baxi ännu inte hört av sig.

5.    länk #5
    krilleman_215s avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Hemma

Svagt är bara förnamnet!
    99% rätt är oftast 100% fel!

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Sörmland

Anmälan till konsumentverket synes lämpligt!

7.    länk #7
    Inloggad
    Jo, funderade på det. Ville bara ge dom en rejäl chans att höra av sig som dom lovade.
    Men det är 3 månader sedan idag så chansen är nog rätt liten skulle jag tro

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Jan 2012
    Län: Dalarna

Intressant.
    Funderar själv på att skaffa Baxi:s TVA.
    Hur som haver, riktigt dåligt gjor av Baxit. Har lästen del juridik så jag kan inte låta bli att kommentera det hela med risk för att det kanske hör hemma i et annat forum(?).

Frågan är till att börja med om Baxi har levererat en felaktig vara? Jag skulle hävda det! Enligt konsumentköplagen (KKL) 19 § 1 st
    "Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet".

Det står också att läsa att:
    " Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel". (16 §1 st KKL )

Vidare att:
    "om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta" (16 § 3 st KKL)

Varan är alltså i flera avseenden felaktig. Man avviker från vad man erbjuder i sin marknadsföring och vad du som konsument "med fog kan förvänta dig av varan". Man erhåller heller inga instalationsanvisningar vilket man är tvingad att göra. Samma lag ( och denna lag är tvingande) föreskriver att vid fel på varan så gäller följande:

Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. (23 § KKL)

Du har med andra ord rätten på din sida och du behöver inte bekymmra dig om att det gått för lång tid. Du har gjort vad som förväntas av dig i det att du hört av dig till Baxi som uppenbarligen inte svarat (här gäller att konsumenten skall höra av sig inom "skälig tid" vilket är två månader). Du har tre år på dig att reklamera varan (23 § KKL)

Kanske ett läge att gå vidare till Konsumentombudsmannen alt ARN?

9.    länk #9
    Inloggad
    Oj Tack för infon. Väldigt många paragrafer som dom brutit mot.
    Ja, får nog testa med en anmälan får vi se vad som händer.
    Retar mig som sagt lite på att bli så totalt ignorerad.

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Ring du till dem först och förklara vad du tänker göra så skulle jag tro du har dina prylar ganska omgående.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42