5 079 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Trimma in radiatorerna?
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
är det någon vänlig själ som kan spalta upp hur man bör justera in radiatorerna bäst?
vilka temperaturer bör jag sträva efter?
hastighet på c-pump och laddpaket?
i vilken ordning och tillvägagångssätt?
ska ta igång den nya vedanläggningen som består av 3000 liter ack.volym, 35kw vedpanna, automix 20 shuntstyrning, stora sektionsradiatorer på tre plan och man vill ju såklart få ut varenda investerad krona av detta.
med gamla pannan stog shunten på max, c-pumpen på max, strypventilerna på radiatorerna max och även termostaterna på max.
behöver jag säga att det inte var direkt optimalt.
vilka temperaturer bör jag sträva efter?
hastighet på c-pump och laddpaket?
i vilken ordning och tillvägagångssätt?
ska ta igång den nya vedanläggningen som består av 3000 liter ack.volym, 35kw vedpanna, automix 20 shuntstyrning, stora sektionsradiatorer på tre plan och man vill ju såklart få ut varenda investerad krona av detta.
med gamla pannan stog shunten på max, c-pumpen på max, strypventilerna på radiatorerna max och även termostaterna på max.
behöver jag säga att det inte var direkt optimalt.
Nya, termostater som fungerar, en tryckstryd cirkulationspump är allt du behöver för att "toppa" din anläggning, Ställ in termostaten så du uppnår den värme du vill ha, sen kommer pumpen reglera flödet efter moståndet i systemet. En tryckstyrd pump är värd varenda krona! Laddpaketet ska köras sakta.
Kolla om du kan kompletera reglerutrustningen med en innegivare.
Kolla om du kan kompletera reglerutrustningen med en innegivare.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
jag har en vanlig c-pump och har inga planer just nu på en tryckstyrd.
termostaterna på elementen fungerar.
jag har innegivare till automatiken.
jag vet att man ska ha låg temperatur på returen på men vad är låg temperatur? så låg som möjligt eller finns det något optimalt delta?
termostaterna på elementen fungerar.
jag har innegivare till automatiken.
jag vet att man ska ha låg temperatur på returen på men vad är låg temperatur? så låg som möjligt eller finns det något optimalt delta?
skaffa en tryckstyrd pump i energiklass A, dom pengarna tjänar du in på några få år på pumpens driftkostnad, dessutom sparar du ännu mer om du räknar energiförluster. Temperaturen, har du dimensionerat systemet efter 55/45 60/45?
Du kan få det rätt bra genom att ställa automatiken "onödigt" högt och låta termostaterna på elementen begränsa ner temperaturen (och därigenom även flödet). Även en vanlig pump drar lite mindre ström när man stryper flödet (fast inte lika lite som en tryckstyrd förstås, dessutom får man en del tryckvariationer som kan ge vissa temperatursvängningar om man har otur).kickassford skrev:
Så låg som möjligt för att få ut så mycket energi som möjligt ur acktanken innan temperaturen i toppen börjar bli låg.kickassford skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
hm, för mig känns det bakvänt att köra så, vad har man då för nytta av ett automatiskt reglersystem?
det jag tänkte mig var att man ställer upp shunten på den maximala framledningstemperaturen man vill ha, termostater på max och c-pumpen så lågt den orkar trycka runt vattnet till radiatorn som sitter längst bort/upp och sen justera varje radiator för sig på strypventilen så dom är varm uppe och kall nere.
sen kör man som vanligt med shuntautomatiken så man får den temperatur man vill ha i det kallaste rummet och justerar dom varmare rummen på radiatortermostaterna..
eller tänker jag fel??
nu kör jag lägsta hastighet på c-pumpen men alla radiatorer är genomvarma och det skiljer bara några grader mellan tillopp o retur.
det jag tänkte mig var att man ställer upp shunten på den maximala framledningstemperaturen man vill ha, termostater på max och c-pumpen så lågt den orkar trycka runt vattnet till radiatorn som sitter längst bort/upp och sen justera varje radiator för sig på strypventilen så dom är varm uppe och kall nere.
sen kör man som vanligt med shuntautomatiken så man får den temperatur man vill ha i det kallaste rummet och justerar dom varmare rummen på radiatortermostaterna..
eller tänker jag fel??
nu kör jag lägsta hastighet på c-pumpen men alla radiatorer är genomvarma och det skiljer bara några grader mellan tillopp o retur.
Du har rätt kickassford.
Lägsta hastighet på pumpen och max på framlednings begränsningen på shuntmotorn är steg ett..
Om du har hyfsat nya radiatorventiler så tycker jag du ska reglera via förinställningen på ventilen istället, och som du säger så ska det vara varmt i toppen och svalt i botten på radiatorn med termostaten inställd på max. Men reglering på returskruven ska ju funka det med, men inte riktigt lika exakt kanske..
min returtemp när det är kallt ute ligger på mellan 25-30 grader, och det är väl vad man kan förvänta sig om man har tillräckligt stora radiatorer dvs..
Lägsta hastighet på pumpen och max på framlednings begränsningen på shuntmotorn är steg ett..
Om du har hyfsat nya radiatorventiler så tycker jag du ska reglera via förinställningen på ventilen istället, och som du säger så ska det vara varmt i toppen och svalt i botten på radiatorn med termostaten inställd på max. Men reglering på returskruven ska ju funka det med, men inte riktigt lika exakt kanske..
min returtemp när det är kallt ute ligger på mellan 25-30 grader, och det är väl vad man kan förvänta sig om man har tillräckligt stora radiatorer dvs..
Vad som ger optimal reglering är beroende på vad man har för uppvärmningssystem. Värmepumpar vill ha så liten temperaturskillnad som möjligt mellan källan som den pumpar värme ifrån och förbrukaren som den pumpar värme till, vilket innebär att man ska ha högt flöde för att kunna klara uppvärmningen med så låg framledningstemperatur som möjligt.kickassford skrev:
Värmer man med elpatron spelar det ingen/väldigt liten roll hur man reglerar (förutom att det givetvis går åt mer energi för att hålla en högre temperatur inne).
Med acktank gäller det att få ut så mycket värme som möjligt ur det vatten man tar från acktanken för att behålla värmen i toppen så länge som möjligt för att inte behöva elda så ofta.
Med acktank vill man alltså egentligen reglera på flöde (och helt enkelt ha acktankens topptemperatur som framledning, möjligen begränsad till t.ex. 60 grader för att slippa skållning), till skillnad från värmepumpsfallet där man vill reglera framledningstemperaturen för att hålla den så låg som möjligt.
Du har en sorts redundans främst i form av innegivaren, som egentligen har samma funktion som termostaterna, men reglerar framledningstemperaturen istället för flödet som termostaterna reglerar. I ditt fall har alltså termostaterna det bästa arbetssättet. Reglersystemet funkar då bäst utan innegivare, men inställt så det begränsar framledningstemperaturen beroende på utetemperaturen. Termostaterna riskerar att jobba lite väl aggressivt annars eftersom de måste släppa igenom ett väldigt litet flöde när det är milt ute om du kör full framledningstemperatur.
Strypningen på elementen (på returventilen eller på vissa moderna radiatorventiler) kan du ställa in för att ge lämpligt flöde när termostaten är helt öppen. Då slipper du få ett jättestort flöde som "kortsluter" acktanken när det blivit kallt inne och termostaterna öppnat för att värma upp huset igen.
Visst bör du kunna få det att funka bra även med den metod du beskriver där du stryper för att få ner flödet och styr framledningen med automatiken. Fast när man har acktank det är smart att använda radiatortermostaterna eftersom de reglerar temperaturen genom att begränsa flödet, och det är just flödet du vill ha så lågt som möjligt för att det ska ta lång tid att cirkulera genom acken.
Då finns det en del att vinna på att strypa flödet.kickassford skrev:
Jag har en kulventil innan returvattnet går in i tanken som jag har lite stängd. Är detta en dum idé?
Vattnet i radiatorkretsen åker runt på lägsta hastighet utan strypning.
Har möjlighet att strypa på returen innan shunt. Är detta dumt då kanske pumpen hellre suger vatten från röret mellan panna och tank än på radiatorerna?
Vattnet i radiatorkretsen åker runt på lägsta hastighet utan strypning.
Har möjlighet att strypa på returen innan shunt. Är detta dumt då kanske pumpen hellre suger vatten från röret mellan panna och tank än på radiatorerna?
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
nu har vi ju haft härliga 30-35 minusgrader här i helgen och passade då på att prova strypa in radiatorerna.
innan så har jag haft en tempdiff på ca 1-2 grader vilket inte direkt gynnar skiktningen i tankarna vad jag förstått.
har nu strypt alla element på nedervåningen till lägsta möjliga (1an på strypringen bakom termostaterna)
men får dock "bara" en tempdiff på 14 grader. (50/36) på dessa radiatorer. 22grader innetemp.
har änsålänge bara strypt nedervåningen men det känns som att c-pumpen flödar för mkt trots att den står på lägsta eftersom man hör ett susande i rören och alla radiatorer var genomvarma då att ALLA stod helt öppna.
har radiatorer i tre plan.
tryckmätaren på pannan visar 3mvp
pumpen är ny Perfecta PIVO 24-4U/130. http://www.perfecta.se/pdf/?pumpid=18295
med den gamla pumpen (kommer dock inte ihåg vad det var) så blev radiatorerna på övre plan inte varm på läge 1 utan jag körde dom då på läge 3.
innan så har jag haft en tempdiff på ca 1-2 grader vilket inte direkt gynnar skiktningen i tankarna vad jag förstått.
har nu strypt alla element på nedervåningen till lägsta möjliga (1an på strypringen bakom termostaterna)
men får dock "bara" en tempdiff på 14 grader. (50/36) på dessa radiatorer. 22grader innetemp.
har änsålänge bara strypt nedervåningen men det känns som att c-pumpen flödar för mkt trots att den står på lägsta eftersom man hör ett susande i rören och alla radiatorer var genomvarma då att ALLA stod helt öppna.
har radiatorer i tre plan.
tryckmätaren på pannan visar 3mvp
pumpen är ny Perfecta PIVO 24-4U/130. http://www.perfecta.se/pdf/?pumpid=18295
med den gamla pumpen (kommer dock inte ihåg vad det var) så blev radiatorerna på övre plan inte varm på läge 1 utan jag körde dom då på läge 3.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
okej, har nu under dagen tagit lös alla termostater och motionerat ventilerna så det fungerar som det ska.
låste shunten på ungefär 50 grader och ströp alla radiatorer till 1an på strypringen.
Källare: (18 grader)
Rad. 1 48/25
Rad. 2 48/30
Nedre plan: (22 grader)
Kök 1 47/37
Kök 2 47/37
Kök 3 47/39
Hall 46/35
V-rum 1 48/36
V-rum 2 48/36
Badrum 46/27
Övre plan: (20 grader)
Sovrum 1 47/32
Sovrum 2 47/28
Gästrum 1 48/40
Gästrum 2 47/28
Klädkam. 47/38
Hall 47/32
Total diff vid shunten: 48/34
vad kan man läsa ut av detta? jag skulle vilja få ner returtempen ytterligare men det verkar svårt. kan man vrida den där strypringen lägre än till 1?
de flesta radiatorerna är av samma storlek
kan tillägga att jag behöver en framledningstemp på 45 grader för att hålla 21-22 grader inomhus vid -20 yttertemp.
låste shunten på ungefär 50 grader och ströp alla radiatorer till 1an på strypringen.
Källare: (18 grader)
Rad. 1 48/25
Rad. 2 48/30
Nedre plan: (22 grader)
Kök 1 47/37
Kök 2 47/37
Kök 3 47/39
Hall 46/35
V-rum 1 48/36
V-rum 2 48/36
Badrum 46/27
Övre plan: (20 grader)
Sovrum 1 47/32
Sovrum 2 47/28
Gästrum 1 48/40
Gästrum 2 47/28
Klädkam. 47/38
Hall 47/32
Total diff vid shunten: 48/34
vad kan man läsa ut av detta? jag skulle vilja få ner returtempen ytterligare men det verkar svårt. kan man vrida den där strypringen lägre än till 1?
de flesta radiatorerna är av samma storlek
kan tillägga att jag behöver en framledningstemp på 45 grader för att hålla 21-22 grader inomhus vid -20 yttertemp.
Redigerat:
SJälv har jag haft -27 grader här igår då hade jag en framledningstemp på 70 grader och en retur på 30, jag har cirkpump på 1 och en strypning på returen före shunten som är rejält strypt 0.8 är den ställd på..
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
intressant där med strypningen. den sitter altså på radiatorreturen innan shunten?
jag har ingen sådan men borde man inte kunna strypa med avstängningsventilen på unionkopplingen till c-pumpen? isf, på vilken sida om pumpen.
tittade på andra pumpar men verkar inte gå att hitta en klenare pump.
och en tryckstyrd pump har ett intervall på förbrukningen, min 0.20A och max 0.36A dvs samma som min nuvarande pump.
nu ska det bli varmare ute men vid nästa köldknäpp ska jag prova att höja framledningstemperaturen och strypa på unionventilerna. känns inte rimligt att kunna strypa alla radiatorer och ändå ha så pass hög returtemp.
Det verkar inte cirkulera något vidare utan pumpen, vid strömavbrott blir radiatorerna iskalla
jag har ingen sådan men borde man inte kunna strypa med avstängningsventilen på unionkopplingen till c-pumpen? isf, på vilken sida om pumpen.
tittade på andra pumpar men verkar inte gå att hitta en klenare pump.
och en tryckstyrd pump har ett intervall på förbrukningen, min 0.20A och max 0.36A dvs samma som min nuvarande pump.
nu ska det bli varmare ute men vid nästa köldknäpp ska jag prova att höja framledningstemperaturen och strypa på unionventilerna. känns inte rimligt att kunna strypa alla radiatorer och ändå ha så pass hög returtemp.
Det verkar inte cirkulera något vidare utan pumpen, vid strömavbrott blir radiatorerna iskalla
Klicka här för att svara