Nykomling
Medlem: Mar 2011
Län: Blekinge
Oljefylld radiator på tväran?
Hej!
Jag har idag köpt en oljefylld radiator som jag av utrymmesskäl vill hänga lodrätt på väggen, istället för vågrätt som är tänkt. I instruktionerna står det bara att termostaten måste vara i nederkant, dvs man får inte hänga elementet uppochner. Om jag då hänger det lodrätt men ser till att termostaten kommer i nederkant så borde det väl inte bli några problem? Är det någon som kanske vet varför man måste hänga det "korrekt"?
Forumgud
Medlem: Sep 2009
Län: Stockholms
Detta är min analys och den som vet bättre får gärna rätta mig. De element jag har skvalpar om man vänder på dem. De är alltså inte helt fulla med olja. Värmeelementet ligger i botten på radiatorn, så om du sätter elementet uppochner eller på högkant kanske oljan inte täcker hela elementet. Dessutom fungerar inte cirkulationen av vare sig olja i radiatorn eller luft utanför som det är tänkt.
Konsolerna som man hänger upp elementet på brukar inte sitta fast i elementet, utan endast greppa det över- och underifrån. Då elementen brukar vara ganska tunga betvivlar jag att konsolerna fungerar för att hänga upp elementet på högkant.
Det är nog bättre om du kan hitta ett element med stående design från början. Sådana finns också.