1 115 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
GDS Golvvärme snälla hjälp
Hej på er.
Nu har vi bestämd oss att ha golv värme i våra källare som har platta på mark just nu ( inget isolering under platta pga gammalt hus 1934)
då jag har tänk så här:
1- Metal klossar på plattan 30mm ( där jag ska ha två luftpanel med två fläktar för att flytta bort fukt
2-Regel på klossar med isolering 25mm
3- osb panelpå för att öka styvhet. 15mm
4- golvvärme (vattenburet) 22 mm
5- parkettgolv 20mm
Total höjed nästan100mm
vad tycker ni kommer detta att fungera? eller?
Nästa fråga är vart ska man leda bort luften från plattan? ute?
Jätte stort tack
MVH
Nu har vi bestämd oss att ha golv värme i våra källare som har platta på mark just nu ( inget isolering under platta pga gammalt hus 1934)
då jag har tänk så här:
1- Metal klossar på plattan 30mm ( där jag ska ha två luftpanel med två fläktar för att flytta bort fukt
2-Regel på klossar med isolering 25mm
3- osb panelpå för att öka styvhet. 15mm
4- golvvärme (vattenburet) 22 mm
5- parkettgolv 20mm
Total höjed nästan100mm
vad tycker ni kommer detta att fungera? eller?
Nästa fråga är vart ska man leda bort luften från plattan? ute?
Jätte stort tack
MVH
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Punkten 2 fattar jag inte riktigt, vad är det för reglar som bara är 25mm? Och 25mm isolering låter aldeles för lite.
Hej och tack för snabb svar, Saken är att det är en källare och takhöjden just nu är 215hempularen skrev:
så försöker jag hitta allt möjligt för att inte bygga mycket så tittade jag på byggmax då hade de läkt på 25X38 eller 23X50.
men om jag kör med regel på 45 samt 45 isolering blir det bra?
MVH
Jag har ingen tid eller pengar att lägga annars du är helt rätt.mexitegel skrev:
jag har fått offert på golv värme på 15:000 kompelet, samt all virke och isolering plus parketgolv hamnar på inte så mycket pengar.
med bra tur så kan jag fixa detta på en vecka med två kvällstimmar efter jobbet plus en helg.
Tja, alla är vi ju olika. Personligen hade jag inte lagt ut så pass mycket för något som man riskerar att behöva riva upp igen och dessutom fått en takhöjd under 2 meter, vilket brukar kännas väldigt lågt. Då hade jag hellre sparat ett tag till och haft filttofflorna på
. Men det är jag det. Med det sagt så kanske du kan tänka på följande:
1. Var extremt noggrann med att inte få smuts på betonggolvet
2. Använd klossar i plast, så slipper du korrosion
3. Höjden på dina reglar beror på avståndet mellan klossarna och c-c mått på reglarna = "bärigheten"
4. Isolerar gör du med cellplast
5. Skippa OSB'n och öka höjden på reglarna istället.
6. Fäll ner golvvärmen mellan reglerna mha. kortlingar
7. Plast på reglarna
8. Köp ett självbärande parkettgolv (>22 mm) och lägg det direkt på reglarna.
9. Det är A och O att du får till en bra och jämn ventilation av hela golvet och det är inte helt lätt
10. Luften skall du skicka ut, den är fuktig... Observera att eftersom du drar ner varm fuktig luft måste du ha hög luftomsättning för att denna inte skall hinna kondensera därunder.
3. Höjden på dina reglar beror på avståndet mellan klossarna och c-c mått på reglarna = "bärigheten"
7. Plast på reglarna
9. Det är A och O att du får till en bra och jämn ventilation av hela golvet och det är inte helt lätt
10. Luften skall du skicka ut, den är fuktig... Observera att eftersom du drar ner varm fuktig luft måste du ha hög luftomsättning för att denna inte skall hinna kondensera därunder.
Trä- eller parkettgolv leder ju inte värme sådär värst bra (det finns ju en anledning att man ofta har trähandtag på stekpannan), så ska du få någon vettig värme i golvet behöver du nog värmeledningsplåtar också.
Visst helt rätt därför jag tänkte köpa en färdig paket med frigolit rör metalplattor osv.b8q skrev:
mexitegel skrev:Tja, alla är vi ju olika. Personligen hade jag inte lagt ut så pass mycket för något som man riskerar att behöva riva upp igen och dessutom fått en takhöjd under 2 meter, vilket brukar kännas väldigt lågt. Då hade jag hellre sparat ett tag till och haft filttofflorna på. Men det är jag det. Med det sagt så kanske du kan tänka på följande:
7. Plast på reglarna
Hej och tack för en jätta bra beskrivning
Först tak hojden kommer inte bli under 2m, om jag har räknat rätt så blir det så här:
25mm luft( klossar) + 30mm isolering inne i reglar +OSB skiva12mm + värme slangar med 22mm sedan 15mm för parket och plast under
totalt är 104mm
men min erfarenhet är inte så himla bra.
det jagvet att när vi köpte huset så de hade ett stort renovering av källare i 1996 där de har lagt isolering på källareplattan direkt sedan plastmattapå så nur vi tittade så ser man att vatten märke fanns på alla väggar men inget mögel eller fukt över gränsen men ändå valde jag att ta bort allting och göra om nu har jag tagit bort allt och upptäkte att fukt och lite vatten i väldigt små mängdar finna mellan plattan och isolering.
Nu vill jag ha golvvärme samt en bättre vintalation.
Jag tycker att Du börjar i fel ände, jag skulle aldrig göra nåt som kostar pengar, tid, energi i en källare utan att först göra i ordning grunden så den är fukttät.
Som jag ser det har Du 2 alternativ.
Alternativ 1, renovera källaren med material som tål fukt och andas dvs inget trä, inga reglar, ingen parkett etc etc.
Alternativ 2 som jag skulle välja utifrån att Du har en källare med kända fuktproblem är att inte renovera alls. Börja med att se till att fukten stannar utanför huset. Om nödvändigt så får Du gräva upp grunden, lägga ny dränering och skydda väggen med nåt av dom system som finns med isolering.
Jag kan inte se att det finns några riktigt bra råd att ge till din egen konstruktion, den kommer att mögla och ruttna tror jag.
Som jag ser det har Du 2 alternativ.
Alternativ 1, renovera källaren med material som tål fukt och andas dvs inget trä, inga reglar, ingen parkett etc etc.
Alternativ 2 som jag skulle välja utifrån att Du har en källare med kända fuktproblem är att inte renovera alls. Börja med att se till att fukten stannar utanför huset. Om nödvändigt så får Du gräva upp grunden, lägga ny dränering och skydda väggen med nåt av dom system som finns med isolering.
Jag kan inte se att det finns några riktigt bra råd att ge till din egen konstruktion, den kommer att mögla och ruttna tror jag.
Klicka här för att svara