Svara Nytt ämne
  1. 2011-08-31 00:17
    Svara | #1

Nykomling Medlem: aug 2011
    Stockholm
    24 inlägg

Tappa ur vattensystemet

Inför vintern avser jag (efter goda råd på Forum) att ha grundvärme på i fritidshuset (panna m. elpatron och vattenburen värme.) Jag är inne på att stänga huvudvattenkranen och att (så gott det går) tappa ur vattnet ur ledningarna gm att öppna köks- och tvättstugekranarna. Men jag undrar över ett par saker.

1. I flera inlägg på Forum säger man att kranarna vid kallställning av fritidshus under vintern "lämnas öppna". Innebär det att kranarna lämnas så att vatten skulle spruta ut, om vattnet var på? Lämnas kranarna öppna för att fukten inte skall bli kvar i rören eller...??

2. I värmepannan finns en varmvattenberedare som inte kommer att tömmas eftersom kunniga personer på Forum avrått från den. Kan jag tömma varmvattnet i ledningarna till t.ex. köket trots att varmvattenberedaren är igång eller stiger vattnet från varmvattenberedaren och fyller på ledningarna till dess beredaren är tom?

3. Går det att få ut vattnet i kallvattenledningen genom att öppna t.ex. kökskranen om huvudvattenkranen är stängd eller försvinner trycket då?

Hoppas ni förstår mina virriga frågor och att någon kan bistå med råd. Snälla - detta gör mig gråhårig i förtid / Louise
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-08-31 07:00
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2010
    BD
    260 inlägg
    Gillad 33 gånger
    24 bilder
    1. Kranarna lämnas öppna för att släppa trycket, dränera själva blandaren samt släppa in luft "bakvägen" när du tömmer ledningarna på lägre liggande positioner.

2. Vatten rinner nedåt. Om du inte har systemet trycksatt. Då rinner det överallt.
    Du måste titta hur dina ledningar är dragna.
    Har du ventiler nära beredaren så kan du tömma sträckan efter ventilerna.
    Men det verkar korkat att lämna beredaren trycklös, varm och "öppen". Då lär den koka torrt.

3. Om du stänger inkommande vatten och öppnar köksblandaren rinner enbart (delvis sant) det vatten ut som ligger högre.
    I ett hus med källare rinner i princip bara vatten ut motsvarande volymen i duschblandare om du öppnar en kran på entreplan.
    (Under förutsättning att vattenrören inte är dragna i taket)
    Öppnar du en kran i källaren kommer mer vatten...

De ledningar du vill tömma måste dräneras på deras respektive lägsta punkt. Och det ska helst även kunna komma in luft (genom tex blandaren) på alla högre positioner.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-09-01 22:52
    Svara | #3

Nykomling Medlem: aug 2011
    Stockholm
    24 inlägg

Hej och stort tack för hjälpen IIehs och för att du tog dig tid att svara!! Bara två följdfrågor: a) Innebär svaret under punkten 2 att du tycker att jag skall ha kvar vatten i varmvattenledningen till köket etc. och alltså inte försöka tappa ur vattnet ur den? b) Blir varmvattenberedaren (som sitter inne i kombipannan) trycklös om jag stänger av huvudvattenkranen (dvs. ingående kallvatten)??

Liknande ämnen

1. Återfylla vattensystemet, skonsammaste metoden
    av bonkeman i forum Vatten & avlopp
  2. Fylla på vattensystemet?
    av conwalius i forum Värme allmänt
  3. Äntligen dags för vattensystemet =)
    av D09 i forum Värme allmänt
  4. Övetryck i vattensystemet efter byta av Vattenmäta
    av ppalm i forum Vatten & avlopp
  5. Slagljud i vattensystemet
    av fridde i forum Värme allmänt

Taggar