Har fjärrvärme som uppvärmingskälla i huset. Vattenburen golvvärme i två plan med trådlösa termostater. Om jag förstått det rätt finns det inge koppling mellan fjärrvärmen och golvvärmen.
På fjärrvärmen kan jag ställa önskad inomhustemperatur. Den har även en utomhusgivare..
Fast rent teoretiskt så måste ju termostaterna till golvvärmen vara den enhet som reglerar värmen inne i huset och också vilken förbrukning av fjärrvärme jag har ?
Stryper dessa på något sätt hur mycket fjärrvärme jag förbrukar ? Har det någon betydelse vilket önskad inomhustemperatur jag ställer in på fjärrvärmen ?
Senior medlem
Medlem: Oct 2010
Ålder: 25
Län: Kalmar
Varje termostat till golvvärme styr en shunt som blandar vattnet i golvvärmeslingan med nytt varmt vatten som finns i det vattenburna, så ju varmare du har desto mer vatten byts ut till det nya varma vattnet som du får genom fjärrvärmen. Om du höjer på fjärrvärmen blir nog bara ditt system varmare inte golvvärmen. Hoppas du förstår.
90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.
Ok. Om jag tolkar dig rätt så skall inte förbrukningen påverkas om "systemet" står på 22 grader men termostaterna på 16 ? Under dessa månaderna så har vi haft 24-25 grader varmt inne tack vara ljusinsläpp.
Under sommarmånaderna har jag förbrukat 200-300 kWh per månad. Är det en rimlig förbrukning ? (två vuxna, två barn)
Forumgud
Medlem: Jan 2009
Län: Västra Götaland
Nja.
Regleringen du har på FV styr vad som på fackmannaspråk kallas "framledningstemperatur". Med hjälp av utomhusgivaren och en inställd "kurva" beräknar den vilken framledningstemperatur du behöver för stunden. Det finns ingen anledning att ha en högre framledningstemperatur än vad som är nöfvändigt då det leder till onödiga värmeförluster, förvisso går en del till indirekt uppvärmning men effektiviteten är låg jämfört med en radiator.
Termostaterna får en annan funktion i kombination med en korrekt framledningstemperatur, nämligen att kompensera för sådant som FV-styrningen inte har vetskap om. Solinstrålning i enskilda rum, många gäster, kaminen brinner etc. Termostaterna styr oftast inte en shunt utan stryper flödet i golvvärmeslingan.
Med rätt injusterad framledningstemperatur och rätt justerat flöde i golvvärmen så skall termostaterna jobba bara i de undantagsfall jag nämnde ovan.
Hur säkerställer man "en korrekt" injusterad framledningstemperatur ? Jag har de fabriksinställda värdena som är levererade för fjärrvärmen (Termix VVX). Allting justerades vid installation in av rörmokaren.. (men det kan man ju inte förutsätta att det stämmer).
När vet man att injustering är det mest optimala ?
Forumgud
Medlem: Jan 2009
Län: Västra Götaland
Först måste du vrida upp alla termostater så de inte påverkar. Kan du stänga av dem/demontera är det allra bäst. Därefter så är det bara att vänta och justera regleren för fjärrvärmen under ett helt år helst så du får rätt klimat inomhus oavsett klimat ute. Får du varmare i ett rum i ett annat skall du justera flödet i dina GV-slingor.
Varje termostat till golvvärme styr en shunt som blandar vattnet i golvvärmeslingan med nytt varmt vatten som finns i det vattenburna, så ju varmare du har desto mer vatten byts ut till det nya varma vattnet som du får genom fjärrvärmen. Om du höjer på fjärrvärmen blir nog bara ditt system varmare inte golvvärmen. Hoppas du förstår.
nja halvt rätt
det är ingen shunt på varje slinga utan det fungerar precis som en radadiator ( element om man så vill )