Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nykomling Medlem: Jul 2011
    Län: Södermanland

vad menar du med regelbundet? Hos oss kommer sotaren bara 2x året men vi sotar vår panna ca 2 gånger i månaden för att inte elda för kråkorna. Är värmeöverföringsytor i pannan belagda med sot och tjära så går mycket värme ut genom skorsten medan du eldar = hög vedförbrukning.
    http://www.rorprodukter.se/varme/vil...ldsta--6121736
    Kolla länken och läs avsnitt om direktspjäll
    gaia
    tja, ca 4-5 ggr under det kalla halvåret
    nu har han inte vart hos oss sen i maj.

Jag får sota lite själv mao

2.    länk #17

Cirk.pumpen har jag själv på året om för att den kan becka igen och fastna, man slipper avlagringar i rören och stopp i krökarna.

Om shunten är stängd, noll, så går vattnet inte in i pannan och kyler inte ner!

Stäng spjället till skorstenen efter eldningen. Förutom dragluckan.

Har ni samma temp i pannorna du och svärfar när ni slutat elda?

Kolla att det inte är en masa fastbrunnen tjock sot/tjära lager i pannan. Det måste "skrapas" loss. Går inte bort med sotviska.
    Slutligen, är det fuktigt ved du eldar med medan svärfarsan har torkat sin ordentligt? Bara undrar.
    Så tänkte jag också med circ pump. Verkar inte göra så stor skillnad att stänga av har jag märkt nu.

Skorstensspjället/sotningsluckan har jag också funderat över.
    Man behöver bara komma ihåg att öppna igen

Jag har oftast högre temp (80-95), medans han kör lägre (70-80).
    Ändå räcker hans varmvatten längre och han eldar mindre ved.

Ja just nu eldar vi nog lite olika ved,
    MEN, jag fick lite torr ved från honom på prov. "Det här skulle räcka för 3 eldningar hos mig", sade han, men jag fick kasta i alltihop och kom bara upp i 70 grader...

3.    länk #18

Nja, det stämmer inte på vår panna åtminstone, eftersom shunten sitter monterad direkt på pannan så är shunten i sig näsan lika varm som toppen på pannan, och när denna blir nerkyld av kallt vatten från radiatorerna hela tiden så kyler shunten ner pannan.

När vi bara hade shunten på 0 och pumpen igång så behövde vi elda varje dag även på sommaren för att få varmvatten, nu räcker det med att elda var 3:e dag.
    på EGORn sitter den bakpå, ska känna om den är varm...

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Gävleborg

I mitt förra hus hade jag en likadan panna och 1500 liters tank. Jag eldade max en gång i veckan för varmvatten. Men då hade jag tanken inkopplad såklart.
    Har du en riktigt dåligt isolerad tank eller varför kör du inte med den på sommaren? Jag tycker det är bekvämare att elda en gång i veckan istället för att gå ut i pannrummet och göra upp eld var och varannan dag. De flesta tankar är bättre isolerade än den där gamla pannan så du har inget att vinna på att koppla bort tanken. De leder ju bara till att du måste sluta elda precis när pannan kommit upp i driftstemperatur och förbränningen är som bäst. Det är i uppstarten som en panna brinner som sämst, då eldar man för kråkorna. Som det är nu så har du bara en massa uppstarter och hinner nog inte få mycket av den riktiga förbränningen.

Sen bör du kolla att du inte har förbigångsspjället öppet också, då eldar man verkligen för kråkorna. Se även till att tallriksventilerna för sekundärluften är öppna om det inte är en modell med keramik i som du äger.
    Det är viktigt att man eldar på rätt sätt i sin panna. Här har du instruktionsboken till din panna om du är osäker: http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLo...eDownload=true

5.    länk #20

lustigt nog har vi mer varmvatten kvar om tanken inte är på som när den är på...
    laddomaten slutar lixom inte att ladda ur... misstänker att det är något fel på den
    Jodå tanken är välisolerad, inbyggd med en massa isoleringsmaterial runt.

bakre spjället är stängt, men jag har inte eldat med sekundärluft ännu
    ska testa det nästa gång.

Blandningsventilen verkar vara paj också...

6.    länk #21

laddomaten slutar lixom inte att ladda ur
    Hur menar du då? Slutar den inte att pumpa efter att du slutat elda eller slutar den inte att ladda ur tanken när den väl börjat med det?

7.    länk #22

ladda ur tanken menar jag.
    att fylla på den går bra

8.    länk #23

Vad är laddomaten inställd på att hålla för temperatur i pannan? Jag hade min ställd på 50-55 grader ungefär. Då laddade den ur tanken tills pannan kom över den temperaturen, sen stannade pumpen. När sen pannan kallnade igen så startade pumpen och gick någon minut tills pannan blev varm igen.
    Om din pump aldrig stannar så kanske du har temperaturen ställd så högt att pannan aldrig kommer upp i det inställda värdet. Eller så är det kanske något fel på styrningen av pumparna.

9.    länk #24

urladdning: 35
    Laddning: 82 ca
    Stopp UL: 30

10.    länk #25

hmm, kanske lite för kallt när jag tänker efter
    men det var vad den var inställd på när vi flyttade in

11.    länk #26
    Gudfader Medlem: Nov 2003

bakre spjället är stängt,
    du har också en framre förbigångspjäll i din panna. Den ska vara stängt vid normal eldning. När pannan är kall så kan du manovrera dom och titta om dom verkligen öppnar och stänger tätt ... spjällplåtar kan vara skeva, sitta fel, eller inte finns kvar. En sån liten fel ökar vedförbrukningen så du eldar inte bara för för kråkorna som sitter på taket men också för dem som flyger förbi .

12.    länk #27

du har också en framre förbigångspjäll i din panna. Den ska vara stängt vid normal eldning. När pannan är kall så kan du manovrera dom och titta om dom verkligen öppnar och stänger tätt ... spjällplåtar kan vara skeva, sitta fel, eller inte finns kvar. En sån liten fel ökar vedförbrukningen så du eldar inte bara för för kråkorna som sitter på taket men också för dem som flyger förbi .
    ja iofs, det främre spjället är lite skevt.
    Jag brukar ha en bit rör stå på den så att det ska hålla tätt...
    annars glipar det lite när spaken är intryckt

13.    länk #28
    Gudfader Medlem: Nov 2003

och hur bra tätar den bakre förbigångspjäll? Många bäckar små ....
    tästa spaedgris tips om inställningar för det set ut som lösning på ditt problem.

14.    länk #29

Var på pannan sitter laddomatens givare placerad? Om den sitter väldigt högt upp så är ju 35 grader alldeles för lågt för att få varmvatten. Och sitter den nära botten på pannan så blir ju det också fel, för det är dumt att den ska sträva efter att hålla 35 grader i botten. Där gör värmen inte någon nytta.

15.    länk #30

Var på pannan sitter laddomatens givare placerad? Om den sitter väldigt högt upp så är ju 35 grader alldeles för lågt för att få varmvatten. Och sitter den nära botten på pannan så blir ju det också fel, för det är dumt att den ska sträva efter att hålla 35 grader i botten. Där gör värmen inte någon nytta.
    Tror den sitter på mitten nånstans...
    Under panntempgivaren, näst överst till vänster skulle jag gissa på när jag ser ctc v-25 på bild.

Ska kolla hemma...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen