Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Stängt ämne Nytt ämne
...
  1.    länk #76
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Västernorrland

Jag tror att jag hade reagerat om min granne hade fått för sig att borra ett 10m från mitt hål. Nu vet inte jag hur länge du har bott där, men har han borrat medan du bodde där så hade du en chans att ge din synpunkt på placeringen av hålet, om hålet var borrat innan du flyttade dit så är det i grund å botten din skyldighet att kolla hur det ligger till.

Helt seriöst, hur många här inne hade blivit glad om grannen planerar att borra 10m från ditt hål utan att först att diskutera det med er?
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #77
    Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Ålder: 45
    Län: skåne Tomelilla
    Inloggad
    Det saknas än en väldigt viktig parameter och det är var grannen har sitt hål och var TS vill borra.
    Innan man vet det ska man inte ta ställning till vem som har rätt eller fel för det blir då på rena spekulationer.

Mycket för enklat kan man säga att man inte får borra närmare än 10 meter från tomt gränsen och det har eller kommer någon att göra för annars hade dennna komflikten aldrig upp kommit.
    Det finns undantag men det normala är 10 meter utan grann medgivade.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #78
    Senior medlem Medlem: Jan 2010
    Län: -

Skulle självklart inte gilla om nån borrade nära mitt hål (som i och för sig inte kan ske eftersom jag har stor tomt) Tycker det är stor skillnad på att diskutera och att försöka förhindra tycker inte du det ?

4.    länk #79
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna
    Inloggad
    När man flyttar in i en villa så har man vissa friheter, som ibland kan gå ut över grannarna. Man får elda med ved så att det ryker vitt och brett, sprida grillos, klippa gräs i tid och otid och käka surströmming och skräna i trädgården. Och ta upp värme ur berggrunden.

Det innebär också att som boende i ett villaområde så får man stå ut med att grannarna pysslar med detta, inom de regler som gäller. Har man synpunkter på det så får man hålla käften eller komma överens frivilligt. Att göra som TS granne, och hålla på och överklaga, så har man lämnat spåret med frivillig överenskommelse och istället initierat en juridisk strid. Om TS väljer att ta den striden och agera utifrån resultaten utan att försöka göra en överenskommelse så tycker jag inte TS gör fel. Däremot är det kanske bättre för båda, och för den framtida relationen, att göra upp i godo.

5.    länk #80
    Senior medlem Medlem: Jan 2010
    Län: -

Om jag hade en granne som ställde till så att jag fick extra kostnader vid installation på grund av att han inte tänkte till när han själv borrade skulle det nog inte bli så mycket till framtida relation.

6.    länk #81
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

TS har valt en lösning, och tråden verkar spåra ut.

Stängd

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen