Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Nov 2005

Koppa ihop ny golvvärme med slinga i intillliggande rum

Hej på er,

Jag ska gjuta och lägga vattenburen golvvärme i en liten hall på 3 kvm (allt annat är redan färdigt, bara denna hall kvar att fixa som dröjt några år ). Denna slinga är sedan förhoppningarna att den går att koppla ihop med den golvvärmeslinga som finns i rummet intill (en vägg emellan).

Går det att koppla ihop golvvärmen på detta vis?

Min plan var att gjuta in slangen i hallen, låta dem sticka upp mot väggen som gränsar intill det rummet intill där cirkpumpen för den befintliga golvvärmen finns.

Steg två för att koppla ihop dessa system tänkte jag att man borrar hål i väggen och drar prisolrör utanpåliggande längs med väggen i rummet intill hela vägen till cirkpumpen (ca 3 meter) och sedan skarvar på dessa på befintliga golvvärmeslingan.

Vad tror ni om denna lösning? Kan man drar golvvärmeslingor utanpåliggande på detta vis? Och kan man skarva på befintliga golvvärmen intill cirkpumpen så som jag beskrev?

Bättre förslag tas tacksamt emot också förstås!

Tack

2.    länk #2
    wilma2
    Gäst
    Varför skarva? låt värmeröret gå från den fördelare du har vid pumpen hela vägen ut till hallen och till baka utan skarv. Men du måste ha eller skaffa plats på fördelaren för slingan (både stigare och retur), värme förlusten är försumbar eftersom den värmen hamnar ju bara i ett annat rum, men skydda den mot solljus (UV)och mekanik nötning.

3.    länk #3

Hej, tack för svar! Ja, varför skarva egentligen? Det där låter ju som en bra idé tycker jag, att dra allt hela vägen till pumpen direkt

På pumpen finns tyvärr inte plats just nu, men jag antar man bara kan köpa en ny fördelare (eller vad det heter) som har plats? Själva inkopplingen sedan kommer jag ta hit en röris för att hjälpa mig med.

4.    länk #4
    wilma2
    Gäst
    Hej! Kolla på Rinkabyrör.se där finns det du behöver till mycket bra priser. Troligtvis så kan du enkelt komplettera din fördelare med delar därifrån. Har du sedan frågor så finns det hur många forum som helst bara skriv din fråg och du hittar hur många svar som helst, så troligtvis behöver du ingen röris.

5.    länk #5

Hej igen, tack för svar!

Så här ser den nuvarande installationen ut vid cirkpumpen (se bilder). Det är alltså idag två st slingor med golvvärmerör, nu vill jag alltså koppla på en tredje slinga.

Är det en ny fördelare jag behöver beställa från rinkaby? Tänkte lägga en beställning på rör etc nu och då är det ju lika bra att få med ev. fördelare och sånt som kommer behövas vid senare installation.

Skicka gärna tips på vilken fördelare jag kan tänkas behöva (eller om det inte är någon fördelare, utan något helt annat jag behöver)
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bild (1).jpg
Visningar:	10
Storlek:	96.3 KB
ID:	50597  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	bild (2).jpg
Visningar:	8
Storlek:	91.6 KB
ID:	50598  

6.    länk #6
    wilma2
    Gäst
    Hej igen! Vet inte vad det är för fabrikat på din minishunt men det ser ut som om du plockar bort fördelarna som sitter där nu och ersätter med fördelarpar LK Art Nr 5931 eller 6905 beroende på slang dim. på dessa sitter det som på bilden unions kopplingar så de är justerbara i alla möjliga lägen. kolla bara innan dubeställer så att anslutningen mellan shunt och fördelare stämmer annars komplertera. OBS använd dig av guiden på sid 9 så du får rätt gängstorlek.Du kan givet vis använda Uponor fördelarpar det beror mest på vlken slangdiameter du har på befintliga slingor Art Nr 5616 ,5613 eller 5610

7.    länk #7

Hej wilma2, tack så mkt för alla artikelnummer - jag ska försöka få ihop en beställning hos dem!

PS! Vilken sida 9 finns guiden för gängstorlek på?

8.    länk #8
    wilma2
    Gäst
    Hej rinkabys katalog. Gå in på startsidan längst upp i det blåa fältet klicka på katalog & nyhetsbrev precis under kommer ladda ner katalog klicka där så kommer katalogen där välj sed om du vill ha flashformat eller pdf gå sedan till sidan 9 längst ner ( flahformat är lättare att bläddra tycker jag)

9.    länk #9

OK, tackar! ska kika

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholm

Jag har nästan samma situation. Har ett hus med vattenburen golvvärme och nu skall jag bygga garage och lägga golvvärme. Som jag kan läsa mig till så skall det räcka med att bygga ut fördelningen så jag kan ansluta slingan för garaget, sätta styrning på utgående ventil och termostat i garaget? Någon shunt skall inte behövas då det är bara golvvärme som är anslutet till fördelningen.

Fördelningen sitter mitt i huset så det är ca 3m från garaget. Funkar det att dra rör på väggen typ som man har till vanliga radiatorer och en övergång i garaget till PEX slangen? Jag inbillar mig att det skall inte spela någon roll (annat än lite uppvärmning av tvättstugan som rören kommer att sitta på väggen i) då det blir termostaten i garaget som skickar på eller stryper varmvattnet till slingan.

Någon som har koll på vad Energijägarna har för fabrikat på motorer och fördelning?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen