Jag har en enplansvilla med källare från -74. Trähus med mexitegelfasad. För några år sedan ersatte vi den gamla pannan med en luft/vatten värmepump från Carrier. Årlig elförbrukning ligger på ca 20-21000kWh totalt.
Ventilationen i huset är knappast enligt dagens normer, med tilluftventiler enbart i källaren.
Eftersom huset tyvärr har en karaktäristisk lukt, som märks mest i kläderna när vi reser bort och packar upp resväskorna, så har jag funderat mycket på detta med ventilationen. Det handlar inte om typisk mögellukt. Källaren är sund, murade väggar målade med silikatfärg. Men, någonstans ifrån kommer lukten. Förhoppningsvis kan mekanisk ventilation göra nytta.
Jag har fått offerter på två ventilationsvarianter.
1. Mekanisk frånluft från bad, wc, tvättstuga och insättning av ventiler till sovrum och vardagsrum. Nackdel: ökänd ökad uppvärmningskostnad pga ökat luftflöde. Ca 23000 efter ROT
2. FTX, Systemair 400 med tilluft även till källaren ("gillestugan"). Nackdel: priset, ca 60000 efter ROT.
Jag pratade med en V-konsult genom jobbet. Han nämnde en schablonsiffra på en besparing på ca 4000kWh med FTX. Det lät ju rätt bra. Men, det är svårt att veta vilken väg vi ska gå. Hade jag tänkt igenom detta mer noggrant innan vi installerade värmepumpen hade man kanske hittat en mer kostnadsoptimerad helhetslösning. Men nu är läget som det är.
Har någon av er synpunkter och förslag så är jag mycket tacksam för input i frågan.