Förmodligen inte. Du kan ju få lite bättre komfort i huset genom att styra värmen mer, men ligger du så lågt i kostnad är det nog svårt att räkna hem det som en investering. Det är nog bara väldigt billiga åtgärder som att se över fönsterlisterna som kan löna sig.
enda fördelen med oljefyllda element är att de inte blir så varma,inget mer.
Sätt in en pelletskamin som man fyller 1 g/dygn,den kan spara en hel del
fördelen med vattenburen värme är flexibiliteten,du kan välja värmekälla,
Pelletskamin låter som en väldigt bra förslag på vad man kan göra med ett direktverkande el-hus Det verkar som att totalen för en pelletskamin hamnar mellan 40000 och 100000 beroende på modell, skorsten etc. Ska man ha in vattenburet värmesystem så misstänker jag att man får räkna med ca 5000 - 10000 per radiator + kostnaden för värmekälla (ca 70000:- för inkoppling av fjärrvärme eller 125000 för bergvärme.
Elvärmen borde kunna vara kvar och användas för att hålla grundvärme när man inte är hemma.
När passar det _inte_ med en pelletskamin? Jag kan tänka mig att ett hus med källare kan behöva en värmekälla både i källare och bottenplan/övervåning. Fast å andra sidan kanske det är jättebra med en pelletskamin i källaren för att hålla källaren varm och torr, och ännu en pelletskamin på bottenplanet.
En LVF borde vara perfekt att ha i sovrummet, då kan man använda den för att kyla ner rummet på sommaren. Men man får förstås stänga av den på natten.
Jag och hustrun har börjat titta på hus, och något jag direkt noterar är att många hus har snygga golv och ytskikt (precis som vi villl ha), men värms upp med direktverkande el.
Det jag funderar på är hur man kan sänka driftskostnaderna utan att behöva göra om en massa.
Jag pratade med kommunen idag och det verkar som jag överskattat priser för att dra in vattenburet. 30 000:- för anslutning och värmeväxlare och 5000 :- per radiator efter rotavdrag för just detta hus, och då låg det fjärrvärme precis utanför. Räknat på 10 radiatorer blir det 80000:-, så man får nog räkna med 100000:- om man ska ha in lite snygga handdukstorkar och radiatorer i källaren. Hur som helst känns det betydligt attraktivare än pelletskamin och luftvärmepump. Uppvärmningskostnaden borde falla med ca 15000:- / år ( knappt 50%) och investeringen därmed återbetalad på 7 år.
Hur som helst känns det betydligt attraktivare än pelletskamin och luftvärmepump. Uppvärmningskostnaden borde falla med ca 15000:- / år ( knappt 50%) och investeringen därmed återbetalad på 7 år.
Fjärrvärme blir mycket bra val för ett sånt hus, tycker jag .Bekväm och långlivad värmekälla + obegränsat med varmvatten.
Hittar du en mer eftersatt och billigare radhus i samma område så gör det inte ont att riva i golv och väggar som ändå skulle renoveras och totalkostnaden skulle bli lägre
gaia