Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2011
    Län: Stockholm

Byta från direktverkande el

Hej
    Vi funderar på att köpa ett hus som har direktverkande el med oljeelement. Huset är från 1912 och har en förbrukning på ca 35000kwh på 160 m2

Vad skulle ni rekommendera att byta till för värmesystem och vilken skulle den ungefärliga kostnaden vara om man anlitar hantverkare för hela jobbet då vi inte har möjlighet att göra det själva?

Som lekmän är våra tankar vattenburen värme i kombination med bergvärme. Dock är vi inte säkra på att det går att installera bergvärme. Vad bör man då göra istället?

Vad gäller investering så tror vi att man får tillbaka en stor del av investeringen den dag man säljer huset.

Vore mycket tacksam för svar.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Gävle

Köp något annat hus om du inte får det till direkt vrakpris. Är det budgivning finns det alltid folk som inte kan något om värme som bjuder för mycket på hus utan värme. Särskilt i Stockh. med mycket IT folk.
    Du får lägga ned enorma pengar för att få huset beboeligt och du får inte tillbaka mycket av påkostningarna när du säljer.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: -

Pellets eller bergvärme. Runt 200 000:- för båda alternativen.

4.    länk #4
    silversmedens avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010

Tror inte det räcker långt.....

5.    länk #5
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Är läget rätt och priset något man kan leva med så är det väl ok att köpa men räkna med minst 200.000 för bergvärme installation, till det kommer installation för vattenburen värme, är huset i sådant skick så det inte ska renoveras utan bara sätta upp element så är det väl ok men ska golv rivas ut och ersättas med vattenburen golvvärme så blir det lätt 400-500kr/m2 för golvvärmen.
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

6.    länk #6
    Gudfader Medlem: Jun 2006

150 000:- för begvärme och 5000:- per element ca

7.    länk #7
    silversmedens avatar

Räcker det verkligen med 5000 per element inkl rör,arbete,moms osv

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Feb 2007

Jag betalde kring 5500kr/element. Sedan ROT-avdrag på det.

Även installationen av värmepumpen samt borrningen är ju ROT-avdrag berättigad.

9.    länk #9
    Gudfader Medlem: Feb 2005

Det lär kosta ca 300 000:- med bergvärme & radiatorer om jag får gissa.
    Huset blir säker mer lätt sålt, men alla pengar får du inte igen.
    Om huset är från 1912 så kan det inne bära att du även får renovera andra oförutsagbara saker, tag även med detta i kalkylen.

10.    länk #10
    silversmedens avatar

Nu börjar vi närma oss de summorna jag tror att det slutar på. Inte under 300 i alla fall, lär tillkomma en hel del oförutsedda kostnader när man börjar rota i gamla hus.

11.    länk #11

300 000:- Nja... ???

Min konvertering gick på strax under 200 000 kr.

Soutteränghus på totalt 180 m2.

Installerade dock endast 7 st radiatorer totalt, eftersom jag satte golvvärme i soutterängplanet på egen hand.

Men allt som allt gick det på strax under 200 000 kr.

Kanske kom billigt undan, men 300 000 kr känns i överkant...

Dock är det väl generellt lite dyrare i stockholm mot för övriga landet??

/Xilak

12.    länk #12
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Installerade dock endast 7 st radiatorer totalt, eftersom jag satte golvvärme i soutterängplanet på egen hand.

/Xilak
    Vad blev det för bergvärmepump?
    Hur djupt borrhål?
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

13.    länk #13
    silversmedens avatar

/Xilak
    Jag tror inte ditt soutteränghus är ett sekelskifteshus, beror på vad man menar med vattenburen värme altså hur man räknar. Tex bergvärmepump och lite element självklart att det inte blir så mycket men det stoppar inte där. Det tillkommer minst det dubbla när det fungerar och allt är inräknat, nya golv tex är inte vattenburen gv men det kostar om du förstår vad jag menar. Sedan har vi Stockholm smältdegeln för hungriga affärsmän och enterprenörer här kostar det nästan de dubbla mot övriga Sverige jag vet har familj på Öland så jag har något att jämföra med. Det är klart fastighetspriserna i Stockholm är ju inte heller helt verkliga, så va gör en 300-500 000 för ett nytt värmesystem, ja så är det många som tänker. Har man ett hus som är värderat till 4-6 milj då blir det inte ens 10 % av värdet samtidigt som det ökar på värdet ännu mer. Man blir chockad i denna storstad nästan varje dag när det kommer till priser på ALLT.

14.    länk #14

Nibe 1245 -10 Kw och 224 meter borrdjup.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Skåne

Annars är det rätt mycket billigare med luft-luft värmepumpar. Då slipper man byta element osv.

Jag har tre luft-luft från Jula och de använder jag som enda värmekälla i 130kvm hus. Jag bor visserligen i skåne, men det var -22 grader som kallast förra året.

Jag har betalat 18000 totalt för pumparna.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen