Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2008
    Län: Ekerö

Vattenburet konvektorelement till garage?

Hej,

har en vattenmantlad braskamin med acktank och funderar på att koppla in ett vattenburet konvektorelement för att hålla lite "trivselvärme" i mitt nuvarande kalla taskigt isolerade garage. Önskar kunna hålla en lagom "pilsnertemperatur" (8-10grader) året om - men med möjlighet att kunna öka på temperaturen tex under en helg när jag vet med mig att jag behöver lite varmare.

Jag tycker konvektorelement låter klockrent för mitt ändamål - att jag kan utnyttja acktanken och mha fläkten i elementet på ett relativt snabbt sätt kunna höja temperaturen något när jag önskar detta. (jag har uteslutit l/l-pump pga hög elförbrukning samt avsaknad av "naturlig" placering av utomhusdel)

Dock tycker jag mig hitta väldigt lite inlägg och kommentarer om konvektorelement - vad är anledningen till detta?
    Vilka nackdelar finns med konvektorelement?
    Eller finns det inga nackdelar och de som har dessa bara sitter och gottar sig hemma i värmen istället för att dela med sig här på forumet?

Mvh Micke

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Norrbotten

Har inget själv, men har bekanta som har konvektorelement.

Fördel: Effektiv uppvärmning för en större yta, snabbt
    Nackdel: Fläktdelen låter lite grand.

Men för dig låter det väl ypperligt, dock behöver du ju någon form av termostatstyrning till konvektorn.

3.    länk #3

Hej, ja termostatstyrning med någon form av frostvakt så jag inte riskerar att allting fryser sönder.
    Tips på sådan?
    Tänkte på fläktljud också men eftersom det handlar om ett garage så spelar det ingen roll.

Någon som har andra bra-att-ha-tips, rekommendationer eller reflektioner över konvektorelement?

Har även svårt att hitta återförsäljare av dessa - någon som har tips på detta? (kring 08-regionen eller internet)

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Aug 2006

Skilj på konvektor och fläktkonvektor. Rinkabyrör säljer

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: östergötland

En riktig Aerotemper skulle du ha till ditt pilsner drickande i garagetFinns hos dom som säljer Roslagsbrännarn,28kw för 5tusen. www.roslagsbrannarn.se
    Senast redigerad av knekten 2011-03-08 06:36

6.    länk #6

Hej Matss, absolut och självklart menar jag i detta fall fläktkonvektor - annars finns det ju en hel del att välja på. ;-)

Har kollat rinkabyrör och ska be om mer information om den som dom säljer.

Några tips på termostat och vad jag bör tänka på?
    Den som Rinkabyrör rekommenderar (http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=420) är den tillräcklig tro eller finns någon "feature" som jag inte bör missa?
    (kan inte alls mycket inom detta område därav kanske något spåniga frågor...)

Finns stående fläktkonvektorer? Dvs moduler som är högre än bred?

7.    länk #7

En riktig Aerotemper skulle du ha till ditt pilsner drickande i garagetFinns hos dom som säljer Roslagsbrännarn,28kw för 5tusen. www.roslagsbrannarn.se

Ingen dum idé alls! (upp till 28kW då tvingas jag kanske installera en pilsnerkyl också! )
    Vad är för- resp nackdelarna i en jämförelse mellan fläktkonvektor och aerotemp?
    Pris?
    Styrningsmöjligheter?
    Livslängd?
    Buller - antar att aerotempen lever om en del men i garaget spelar det ju ingen roll.

8.    länk #8

Jo en aerotemper lever nog om mer o blir fortare varmt går att termostat styra den oxå..Hade själv en fläktkonvektor i mitt hobbyrum(42m2 3,40 takhöjd,dock var den lite för klen,fläkten gick tyst men det blev inget vidare varmt,tror den skulle passa bättre i bostad..

9.    länk #9

Finns aerotemper med kombinerad vatten och elvärme?
    (eller är det så de funkar?)

10.    länk #10

Det finns vattenburna som man kan termostat styra.Sen finns det endast eldrivna med fläkt som blåser runt,typ som en byggfläkt/elbjörn,brukar dyka upp på blocket.se imellanåt..

11.    länk #11

Vill definitivt ha en vattenburen, men tänkte om det kanske fanns en kombinerad så man kan toppa på med el om man vill ha riktigt bra fart på värmen!
    (eller om det är snorkallt ute och frun vill ta ett bad samtidigt som man själv kommer på att man vill ut i garaget. Jag har bara en 500l acktank så den tömmer jag rätt snabbt en sån gång kan jag tänka...)

12.    länk #12

Skulle ja tro med att du tömmer 500l tanken snart..Hur stort o välisolerat är garaget? Kanske du skulle klara dig med ett par elraddar med fläkt när det är som kallast?

13.    länk #13

Ca 35kvm och tyvärr inte bra isolerat, ligger på ca 100mm i både väggar och tak. Taket kan jag relativt enkelt öka på isoleringstjockleken på så det ska fixas nu under sommaren. Att öka på väggisoleringen tror jag aldrig man lyckas räkna hem...
    Det vore ju finemang med en aerotemp känner jag... och som du nämner kanske man kan "toppa" med strategiskt placerade elradiatorer om man ramlar över ett par såna billigt (bara så man har "utifall att" - om det nu måste snickras när det är som kallast ute)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen