Nykomling
Medlem: Dec 2007
Län: Stockholm
Bergvärme + ny vedpanna + ackar + nytt vatten ??
Vårt hus är byggt 1942 basarea c:a 80 kvm, har hel källare, bv 3 r o k, vind med 2 rum. Vattenburet system med gammal Eryl vedpanna (kombi) som förefaller mig ganska ineffektiv. Separat varmvattenberedare pga trasig slinga i Eryl-pannan.
Vi har också vatten på servitut från en grävd brunn som av olika skäl levererar mindre välsmakande vatten. Det finns öpen spis med Roslagsspis i vardagsrummet och "spår" efter vedspis i köket. I källaren finns också ett "sommarkök" med en klassisk vedspis (svårbedömt skick), troligen oanvändbar f n.
Huvudbyggnaden används som fritidshus, men jag vistas mer och mer här även vintertid.
Nu har jag i det närmaste bestämt mig för att installera bergvärme och har fått ett bud på 125.000:- (149.000 före ROT-avdrag) för ett paket med borrning 170 meter + Bosch EHP 9 m vv-beredare. Har funderingar på att på köpet ta åtminstone dricksvatten från vp-hålet. Jag har räknat ut att offerten innebär 30.000:- för att koppla ihop vp-n med husets vattenburna system och med ledningarna från brunnen (som redan är indragna i pannrummet). Det tycker jag är dyrt.
Rörmokar´n ville att jag skulle slänga ut vedpannan, men det vägrar jag. Tvärtom börjar jag fundera på att i stället förse huset med fungerande ved-eldning samtidigt. Orsaken är framtida stigande elpriser och att vp-n överlåter ganska mycket åt elpatronerna när det är kallt.
En kombipanna Baxi Perifal Bonus kostar 31.000:-, 3 ackumulatortankar á 500 l kostar 4.000:- styck.
Om jag skulle ta en separat offert på borrning av energibrunn 170 meter (56.000:-), vattenbrunn 30 meter (25.000:- inkl sänkpump) och dessutom lägga till vedpannan och ackumulator-tankar skulle totalkostnaden bli 213.000:- om jag räknar med 36.000:- i arbetskostnad för pannrumsarbetet inkl lite eldragning och anslutning av vatten.
ROT-avdraget skulle bli 45.000:- på totalen, och nettokostnaden 168.000:-.
Ekonomiskt förefaller mig denna skillnad försvarbar (168.000:- i stället för 125.000:- för att åstadkomma nytt vatten + ny vedpanna + ackar), men kostnader för anslutning till skorstenen etc är då inte medräknade. Tilläggas bör att det på tomten finns
ytterligare ett el-uppvärmt välisolerat enplanshus (av arbetarbaracker på 115 kvm 30 meter från pannrummet), VVS installerat men används f n som förråd/verkstad. Ev vattenburen värme i framtiden via kulvert (?).
Är tanken/tankarna vansinnig/a ? Hur använder jag värmepumpen tillsammans med ackarna på ett bra sätt när jag får för mig att jag vill elda, eller när eldning behövs. Och hur mycket kan rörmokar´n rimligtvis kräva för det jag kallar "pannrums-arbetet", d v s knyta ihop från energi- och vattenbrunnar i pannrummet inledda ledningar systemet i huset inkl inkoppling av ny vedpanna och en eller flera ackumulatortankar. Murningsdelen för vedpannan ingår inte (och inte heller att avlägsna den gamla pannan).