Forumgud
Medlem: May 2008
Län: Örebro län
Vad behöver jag till radiatorn?
Precis när man tycker man har koll på läget så är det ngt nytt som man måste lära sig. Nu är det radiatorer som gäller.
Jag ska köpa radiator till badrummet. Det lutar åt en Purmo Kompaktradiator C22. Det enda man får hjälp med är att anslutningen är R15. Men mer då? Vad behöver jag för en komplett installation av ett element?
På Rinkaby rör finns en sida med "Radiatorkopplingsdetaljer" (http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1145). Men jag blir inte klokare av detta. Ska använda mig av Wirsbo Pex 15 mm för framledning.
Dessutom behöver jag ytterligare element i hallen i anslutning till badrummet. Men där tänkte jag satsa på samma radiatorer som finns i övriga huset, nämligen sektionsradiator Duplex från Lenhovda. Samma sak där; R15.
Kan ngn vänlig människa guida mig i denna djungel!?
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Du behöver en radiatorkopplingssats Rinkabyrör best nr 2861 (för 2 rörssystem). Till den behövs det även en inloppskoppling som är olika för olika rör. Såvitt jag ser så har inte rinkaby sådana för 15mm PEX. När jag handlade av dem så köpte jag den delen från Sigro.se, där jag ändå handlade en del annat.
Dessutom behöver du en termostat, ex 2956 från rinkaby.