Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

Vad behöver jag till radiatorn?

Precis när man tycker man har koll på läget så är det ngt nytt som man måste lära sig. Nu är det radiatorer som gäller.

Jag ska köpa radiator till badrummet. Det lutar åt en Purmo Kompaktradiator C22. Det enda man får hjälp med är att anslutningen är R15. Men mer då? Vad behöver jag för en komplett installation av ett element?

På Rinkaby rör finns en sida med "Radiatorkopplingsdetaljer" (http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1145). Men jag blir inte klokare av detta. Ska använda mig av Wirsbo Pex 15 mm för framledning.

Dessutom behöver jag ytterligare element i hallen i anslutning till badrummet. Men där tänkte jag satsa på samma radiatorer som finns i övriga huset, nämligen sektionsradiator Duplex från Lenhovda. Samma sak där; R15.

Kan ngn vänlig människa guida mig i denna djungel!?

2.    länk #2
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Du behöver en radiatorkopplingssats Rinkabyrör best nr 2861 (för 2 rörssystem). Till den behövs det även en inloppskoppling som är olika för olika rör. Såvitt jag ser så har inte rinkaby sådana för 15mm PEX. När jag handlade av dem så köpte jag den delen från Sigro.se, där jag ändå handlade en del annat.

Dessutom behöver du en termostat, ex 2956 från rinkaby.

3.    länk #3
    krilleman_215s avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Hemma

Vill du ha koppel 4cc eller tänkte du koppla med lös termostat och returventil?!
    99% rätt är oftast 100% fel!

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2009
    Län: Dalarna/Stockholm

Hej!

Rinkaby har inloppskoppling för 15 mm Wirsbo Combipex. Art 2858.

Sen kan det väl vara bra med något mellan koppel och radiator också. Radiatorkoppling Art 4359 har jag tänkt använda.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen