1 452 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
hur sänker jag min energiförbrukning?
nu när jag läst trådar där förbrukningen diskuteras mår jag lite illa. Visst vi har råd att betala elräkningen men 27100 kWh/ år!
vi är två personer som bor i ett stenhus från 1943 på 76 m2 plus uppvärmd källare (tre element, två handdukstorkar och elgolvvärme i badrummet).
Vi har CTC luft/vatten uppvärmningssystem.
en stationär dator och en bärbar. En plasma tv.
Två akvarier.
Var ska vi leta efter tjuven? hur kan vi dra in på förbrukningen?
vi är två personer som bor i ett stenhus från 1943 på 76 m2 plus uppvärmd källare (tre element, två handdukstorkar och elgolvvärme i badrummet).
Vi har CTC luft/vatten uppvärmningssystem.
en stationär dator och en bärbar. En plasma tv.
Två akvarier.
Var ska vi leta efter tjuven? hur kan vi dra in på förbrukningen?
Då är din luftvattenpump helt ur funktion så uppvärmningen sker med elpatron. Har du värmepannan kvar så kan pelletseldning ge omkring halva kostnaden per år.
Billigast borde vara att reparera värmepumpen om det går.
Ny pump blir en ordentlig kostnad.
Billigast borde vara att reparera värmepumpen om det går.
Ny pump blir en ordentlig kostnad.
Ni har allså c:a 150m2 uppvärmd yta? Eller är källaren halv?
Med tanke på byggåret så tycker jag inte det låter så mycket, snarare ganska normalt med den tidens isolering,
iom att källaren förmodligen inte är isolerad alls..
Svårt att hitta en tjuv egentligen.. Kan man säga huset? Jag menar att det nog är svårt att komma billigare undan..
En dator som går dygnet runt ett år blir väl typ 800kWh/år plasman lika så, kanske lite mer, Bärbara c:a 1/3 av stationära.. Har ni badrummet i källaren kan man väl iofs hitta en tjuv där iom golvvärmen..
Med tanke på byggåret så tycker jag inte det låter så mycket, snarare ganska normalt med den tidens isolering,
iom att källaren förmodligen inte är isolerad alls..
Svårt att hitta en tjuv egentligen.. Kan man säga huset? Jag menar att det nog är svårt att komma billigare undan..
En dator som går dygnet runt ett år blir väl typ 800kWh/år plasman lika så, kanske lite mer, Bärbara c:a 1/3 av stationära.. Har ni badrummet i källaren kan man väl iofs hitta en tjuv där iom golvvärmen..
Alltså källaren är behaglig.
kännaren sitter ju uppe i köket så elementen där nere anpassar sig inte efter den. eller?
Mina föräldrar har ett trähus från 29 hus på 200m2 plus uppvärmd källare och vind och inte ens dom var uppe i 25000kWh när vi bodde sex personer där.
vi har inte på datorerna dygnet runt, de sätts i strömsparläge såfort vi lämnar dom och den bärbare rycker jag strömmen till.
kännaren sitter ju uppe i köket så elementen där nere anpassar sig inte efter den. eller?
Mina föräldrar har ett trähus från 29 hus på 200m2 plus uppvärmd källare och vind och inte ens dom var uppe i 25000kWh när vi bodde sex personer där.
vi har inte på datorerna dygnet runt, de sätts i strömsparläge såfort vi lämnar dom och den bärbare rycker jag strömmen till.
Typiskt finns det inte en enskild orsak till hög förbrukning. Golvvärmen i badrummet drar sannolikt lite mer än det skulle göra att ha ett element där, men om du stängde av den skulle du troligen inte märka stor skillnad på årsförbrukningen. Finns det springor där det drar? hur är tätningslisterna till fönstren? Hur varmt har ni inomhus? Hur tjocka är väggarna? Isolering på vinden? Om det lätt blir istappar från takfoten läcker det värme upp på vinden.
Erik
Erik
Produkter som diskuteras: "tätningslisterna"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Sten hus från -43, är det bra isolerat?
Ang värmepumpen så ger den ingen värme när det är riktigt kallt, då är det ren elvärme som gäller...
Ang värmepumpen så ger den ingen värme när det är riktigt kallt, då är det ren elvärme som gäller...
Du har just gjort det allra viktigaste när det gäller energiförbrukning, du har bestämt dig för att göra något åt den!
Det finns massor att göra, Det första är nog kolla om värmepumpen fungerar, det finns flera forum för det, men känner man på rören före och efter värmepumpen ska det kännas att den värmer. Elvärme på oisolerade källargolv drar mer än man tror. På elmätaren kan se hur stor effekt du använder, ta en dag när du är själv hemma och stäng av allt tills den visar noll. Du kommer att hitta 50 transformatorer som sitter i för jämnan, du kommer att förstå varför glödlampor är på väg bort. Ställ bokhyllan mot yttervägg, ha tjocka gardiner mot kalla fönster, täta dörrar och fönster, sänk värme och ha en filt i soffan. Kör hårt! Lycka till!
Det finns massor att göra, Det första är nog kolla om värmepumpen fungerar, det finns flera forum för det, men känner man på rören före och efter värmepumpen ska det kännas att den värmer. Elvärme på oisolerade källargolv drar mer än man tror. På elmätaren kan se hur stor effekt du använder, ta en dag när du är själv hemma och stäng av allt tills den visar noll. Du kommer att hitta 50 transformatorer som sitter i för jämnan, du kommer att förstå varför glödlampor är på väg bort. Ställ bokhyllan mot yttervägg, ha tjocka gardiner mot kalla fönster, täta dörrar och fönster, sänk värme och ha en filt i soffan. Kör hårt! Lycka till!
jag kör lite i motvind här hemma märkte jag. Jag har pannan inställt på 19 när det är såhär kallt eftersom jag tycker att det är onödigt för den att stå och pressa mot en temperatur som säkert inte går att nå men sambon springer och ändrar det till 20 hela tiden. 
Jag finner ingen anledning att ha det jättevarmt inne eftersom jag ändå springer runt med filt om mig oavsett temperatur. sovrummet har inget element igång alls eftersom vi båda två är ångmaskiner när vi sover.
våra dörrar är skitgamla och riktigt dåliga. källardörren kan man se ut genom när den är öppen. Problemet där är att vi inte hittar en dörr som passar. yttermåtten på karmen som sitter där nu är 86. :/
vi ska byta källarfönsterna nu när vi fixar till där nere.
Jag pratade med min pappa som sa att vi skulle sänka elementen i källaren. Jag har fattat det som att det är skitsamma hur mycket elementen är öppna eftersom pannan går på givaren här uppe men tydligen så pressar dom på massor hela tiden...
jag förstår inte varför men men. man lär sig något nytt hela tiden. dom står på 2 av 5. sparar jag mycket på att dra ner dom?
där är två rör till pannan och fyra rör från. de till är varma och två från är varma. är det rätt?
vi har ingen bokhylla. vinden är bara isolerad i halva taket och fönsterna vet jag inte hur täta dom är. hur kollar jag det?
Jag finner ingen anledning att ha det jättevarmt inne eftersom jag ändå springer runt med filt om mig oavsett temperatur. sovrummet har inget element igång alls eftersom vi båda två är ångmaskiner när vi sover.
våra dörrar är skitgamla och riktigt dåliga. källardörren kan man se ut genom när den är öppen. Problemet där är att vi inte hittar en dörr som passar. yttermåtten på karmen som sitter där nu är 86. :/
vi ska byta källarfönsterna nu när vi fixar till där nere.
Jag pratade med min pappa som sa att vi skulle sänka elementen i källaren. Jag har fattat det som att det är skitsamma hur mycket elementen är öppna eftersom pannan går på givaren här uppe men tydligen så pressar dom på massor hela tiden...
jag förstår inte varför men men. man lär sig något nytt hela tiden. dom står på 2 av 5. sparar jag mycket på att dra ner dom?
där är två rör till pannan och fyra rör från. de till är varma och två från är varma. är det rätt?
vi har ingen bokhylla. vinden är bara isolerad i halva taket och fönsterna vet jag inte hur täta dom är. hur kollar jag det?
vilket drömläge att spara halva uppvärmningskostnaden. Börja med vindsisoleringen o källardörren. Ju längre ner i huset du har en glipa ju kraftigare luftström kommer det in. Om du inte kan själv så anlita en snickare o utnyttja rotbidraget.
Vi ska ge oss upp på vinden såfort det är plusgrader igen. otjänligt att jobba däruppe nu. Vi rev bort allt eftersom det var mögel. är ju inte helt riskfritt att göra om det heller men vi måste ju göra det. lägger dock inte så mycket isolering som det rekommenderas eftersom det inte finns plats till det men lite bättre måste det väl bli?exerg skrev:
Håller med exerg. Borde absolut gå att halvera energiförbrukningen och spara 15-20 000 kr/år. Det finns allstå utrymme att göra ganska stora energieffektiviseringar. Plasmatv och akvarier drar en del el men att värmepumpen fungerar korrekt och att isoleringen är skaplig är betydligt viktigare. Vi förbrukar ca 12000 kWh på 100+25 kvm och försöker komma ner i 10 000 kwh.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden