10 237 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
värme i oinredd källare
Har en fuktig kall oinredd källare i mitt sommarhus. Jag har dränerat runt källaren förra sommaren med ISO drän liknande isolering (bra både för temp och mot fukt). Men eftersom källaren är helt saknar uppvärming håller den om vintern till och med -1 grad (när det var som kallast i vintras) och om sommaren 10-15 grader (även om det är 25-30 grader utomhus).
Problemet med fukten torde komma från sommarens förhållanden då det är 30 fuktiga grader ute och 15 inne i källaren. Källaren fungerar då som en effektiv afuktningsanläggning för omgivningen då den fuktiga luften kommer in utifrån och kyls av mot betongväggarna.
Hade tänkt sätta in ett eller två element i källaren för att värma upp lite men det slår mig då att jag kan ju inte hålla på och försöka värma upp källaren till 30 grader för att ha samma temp som ute för att källarluften ska klara av att hålla samma mängd fukt.Eller tänker jag helt galet nu?
Eller räcker det försöka nå ca 20 grader för att få lite stigande varm luft i källaren som tar med sig fukten ut ur ventilerna som sitter i källarens takhöjd?
Att det behövs någon form av uppvärmning i vilket fall är ju rätt klart då det som sagt var -1 grad i vintras vilket skrämmde mig väldigt då expansionsrisken för fukten i betongväggarna hotade att spränga väggarna, huga!
Problemet med fukten torde komma från sommarens förhållanden då det är 30 fuktiga grader ute och 15 inne i källaren. Källaren fungerar då som en effektiv afuktningsanläggning för omgivningen då den fuktiga luften kommer in utifrån och kyls av mot betongväggarna.
Hade tänkt sätta in ett eller två element i källaren för att värma upp lite men det slår mig då att jag kan ju inte hålla på och försöka värma upp källaren till 30 grader för att ha samma temp som ute för att källarluften ska klara av att hålla samma mängd fukt.Eller tänker jag helt galet nu?
Eller räcker det försöka nå ca 20 grader för att få lite stigande varm luft i källaren som tar med sig fukten ut ur ventilerna som sitter i källarens takhöjd?
Att det behövs någon form av uppvärmning i vilket fall är ju rätt klart då det som sagt var -1 grad i vintras vilket skrämmde mig väldigt då expansionsrisken för fukten i betongväggarna hotade att spränga väggarna, huga!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag tror att du kan glömma scenariot att väggarna skall frostsprängas. På vintern är det som du säger mycket varmare i grunden än utanför. Ingen risk för fuktproblem föreligger. På sommaren däremot kan det bli problem med fukt. Kan du se någon missfärgning av trossbotten? Det är inte alla grunder som bjuder på problem, men det finns energisnålare lösningar på eventuellt problem än att sätta in element i källaren. En variant som utger sig för att vara energisnål är www.trygghetsvakten.se . En annan beprövad variant är som sagt avfuktare.
Erik
Erik
Avfuktare på sommaren och framför allt stäng källarventilationen på sommaren så inte den fuktiga kladdluften kommer in i källaren. Tror risken för frostsprängning är liten.. Är det genom otäthet och kalldrag som det blir -1 så täta källarfönster och dörrar.
Det är väldigt fuktigt i källaren. 80-90% luftfuktighet och grönt på väggarna. Körde hela sommaren med avfuktare och kom ned till 65% luftfukighet i augusti. Dock är jag tillbaka på 80% nu när det är 0-gradigt eftersom jag har en avfuktare som inte fungerar under 6 grader. Betongväggarna är antagligen fullmatade med fukt så jo jag är rädd för frostsprängningar. (håller på och drännerar runt källaren då det antagligen är ett av grundproblemen men jag vill nog ändå sätta in ett element. Men det är sant täta fönster och dörr kan nog löna sig. Fick tipset att sätta in en fläkt som blåser ut luft, men det måste ju betyda att luften omsätts oftare vilket betyder att jag drar in fuktig luft om jag gör det på sommaren. Men det borde kanske vara vettigt att göra det på vintern, och andra sidan blåser jag väl då ut den något sånär varma luften och duger in (i och för sig torr) kall luft.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
luftftuktigtheten utanför källaren låg på 69% samtidigt som det var 80% inne i källaren, så fullmatad med fukt är eländet... Men som sagt dräneringen är viktig i sommar.
Vad gäller taket i källaren verkar det ha klarat sig. En skyddanden gipsplatta som visserligen sjunger på sista versen nu har antagligen räddat det. Jag måste dock ta bort gipset nu då det inte är långt ifrån att börja falla i bitar.
Vad gäller taket i källaren verkar det ha klarat sig. En skyddanden gipsplatta som visserligen sjunger på sista versen nu har antagligen räddat det. Jag måste dock ta bort gipset nu då det inte är långt ifrån att börja falla i bitar.
Solarventi!?
Det finns problem med att bara ventilera. Om luften är fuktigare ute än i källaren skall man inte ventilera. Skall det styras ordentligt så skall man mäta den absoluta luftfuktigheten både ute och i grunden. Det duger inte med att mäta den relativa luftfuktigheten eftersom den ändras med temperaturen och det är olika varmt i grunden och ute. Jag har sett siffror på att 70% relativ luftfuktighet är en säker nivå att hålla sig under. Ett element som värmer under huset kommer att sänka den relativa luftfuktigheten, men det finns andra metoder som sannolikt drar mindre energi att hålla igång.
Erik
Erik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden