Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Blekinge

Cronspis + igensotade luckor

Hej!

Jag har en Cronspis från -99 som jag eldar i ungefär en gång per dygn. Har upptäckt att elden vill dö när jag stänger glasluckorna - jag tvingas elda med helt öppen brasa. Och att glasluckorna "sotar igen" när jag stänger till dem. Har jag för dåligt drag i skorstenen eller vad beror detta på?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Dalarna/Gagnef

För lite tilluft.. Prova att öppna ett fönster å se om det brinner bättre..

3.    länk #3

Okej, ska testa. Trodde det fanns tillräcklig med syre i inomhusluften?

4.    länk #4

En öppen eld suger i sig bra mycket luft, ett tätt hus måste ha ett separt tilluftrör direkt till kaminen..

Nyligen installerad antarjag?

5.    länk #5

Nä. Just köpt kåken. Spisen är från -99 och huset från -59. Tydligen bytt till treglas i kåken förra året. Kanske det som gör att det är mindre "otätt" än det var förr...

6.    länk #6

Helt klart en anledning.. Men är det en självdragskåk så har dom väl installerat luftspjäll ovanför fönstret??
    Öppna dom så blir det nog bra

7.    länk #7

Hehehe, riktigt så korkad är jag inte...

:-)

Luftspjällen är så klart fullt öppna! Finns även ett gäng ventiler i ytterväggarna som också står max öppnade.

8.    länk #8

Det borde räcka.. Du får gå igenom kaminen och se om det är igensatt någonstans, och om du kan så kolla så att inte sotaren har fuskat med sotningen..

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Du eldar inte med fuktig ved? Om veden får ligga inomhus i några dagar brukar det ta sig betydligt lättare. Den måste då ligga i en korg eller annan någorlunda öppen behållare. Ligger det i en tät hink eller påse kan det lika gärna ligga kvar utomhus. Jag tror inte ett ögonblick att ett hus från 59 är så tätt att det av den orsaken blir problem med draget. En sluten eldstad gör inte av med så mycket luft jämfört med rekommenderat ventilationsflöde.

Erik

10.    länk #10

Jag låter veden mellanlanda i ett kallgarage ngn vecka och sedan lastas det om i wellpappkartonger och får stå inne en vecka eller så. Vet inte om det räcker?

När brasan har brunnit ca 30 min går det lättare att stänga. Kanske har det med att skortstenen måste bli genomvarm?

11.    länk #11
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Det skall inte behöva ta 30 minuter innan man kan stänga luckorna. Hur stora bitar använder du? Om du klyver i mindre bitar kanske det går fortare. Lagringen i först garage och sedan inne låter bra under förutsättning att den torkat ute tillräckligt länge före garaget. Ju hetare eld desto bättre går det att stoppa in stora och / eller fuktiga bitar utan att det sotar. Att det sotar och vill slockna beror troligen på att elden inte ännu är varm nog.

Erik

12.    länk #12

Borde kanske flisa upp veden lite. Har mellanstora vedklampar mixat med tidningspapper och briketter.

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: västra götaland

är det en kronspis med lösa stenar på sidan iu eldstaden så ta ut dem och gör rent där. sitter stenarna ovanför eldstaden så kolla att de sitter rätt (ska vara i mitten)
    har du en rosettventil i toppen stäng den när du eldar
    har du mekanisk frånluft öppna ett fönster.
    fungerar inte detta ring sotaren

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen