Bor i ett 20-talshus med kakelugn och eldar ca 3h om dagen. Kakelugnen blir då riktigt het och håller värmen ett halvt dygn ungefär. Jag läser om hur bra det är att elda för att torka ut kallvinden, men min murstock blir inte ens ljummen! Det är ungefär 15cm in till kanalen. Måste jag elda ännu mer eller är det helt enkelt för långt in till kanalen? Hur funker det för er andra kakelugnseldare där ute?

Skorstenen blir inte märkbart varm därför att en kakelugn är en så effektiv värmekälla. Vill du elda mer så är det en brasa på morgonen och en på kvällen som gäller. Vill du att skorstenen skall bli varmare så skaffar du en medioker järnkamin. Om du inte har några problem med fukt på vinden så fortsätter du göra precis som du gör och gläds åt att ha en så bra kakelugn. Har du å andra sidan problem med fukt på vinden tror jag inte att du löser det med att elda mer i kakelugnen. Själv har jag en rörspis som inte värmer skorstenen nämnvärt.

Erik

Ola78
Kan också vara så om dina skorstenskanaler blivit renoverade någon gång att man dragit slang i dem och då brukar man lägga vermikulit runt för att stödja slangen och isolera mot värmen, brandkraven blir inte lika stränga om man drar slang i kanalerna pågrund av att murstocken inte blir lika varm. Detta kan vara en orsak till att murstocken inte blir varm.

Jag tycker avemos förklaring är helt korrekt (ävebn fast olas inte är helt orimlig), en kakelugn som är rätt eldad överför den mesta värmen till kaminen faktiskt! Men det gäller att man eldar aktivt, o reglerar spjällen efter behov.
Försök bara inte å elda hårdare i kakelugnen för att värma skorstenen, du ska kunna ta på kakelugnen utan att bränna dig när den är som varmast, annars riskerar du å förstöra den.

Ok, tack för era svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.