Hej alla,

Jag har ett hus som är värmt av oljepanna sedan typ 40 år tillbaka och nu har brännaren börjat låta illa så det är dags att byta system. Huset är inte speciellt stort (<100 m2) men det är gammalt. Halva grunden är torpargrund och halva är källare i vilken brännare och oljetank står. Huset har två murstockar. I den ena finns det ett ventilationsrör och pannans kanal. I den andra finns det diverse rör. Ett till en kakelugn, ett till köksventilation, ett oanvänt till ett rum jämte rummet med kakelugnen och ett till den gamla kökskaminen. Det sista är dock svåranvänt då det mynnar bakom bänkarna i det nyrenoverade köket och där finns inte plats för någon eldstad. :)

Min första plan var att skaffa ett system med en ackumulatortank på ca 500 L och en billig Luft/Vatten VP samt sätta in en vattenmantlad kamin i rummet jämte kakelugnen.
Om man söker lite på nätet så finns det ett sånt system där man får delarna för ca 80000.
Men en nackdel med det är att den värmepump som ingår endast är på ca 6kv och inte levererar mer än 45-50 grader. Min nuvarande panna ligger på ca 75-80 grader till elementen.

Av denna anledning har jag sneglat på daikin altherma ht, men enbart denna kostar ju i mer än det ovanstående vad jag fått för mig.

Tips någon?

Värme kostar, Bara inse..... Ska du ha en billig anläggning som fungerar klockrent med lite underhåll och service samt en låg driftkostnad?

Köp större element som inte kräver 80 grader i framledning... Ett par fläktkonvektorer kanske?

Eller stoppa ner det i golvet?

Acktank, luftvattenpump, golvvärme och allt sådant blir dyyyrt till ett så litet hus utan att det ger så mycket tillbaka. En pelletsbrännare som askar ur sig själv får du för under 20000 och den kan du själv installera.
Pellets ger billigare värme än luftvattenpump en kall vinter. En varm vinter förbrukar inte så mycket värme alls så då blir kostnaden rätt liten vad du än väljer.
Den svenska elskandalen lär inte finnas någon lösning på. Har ju gått upp för de flesta nu att man inte får konkurrens och lägre priser genom att skänka bort statlig infrastruktur till finska och tyska staten och deras elmonopol. Finska och tyska politiker är mycket smartare än svenska.

Räkna in alla kostnader innan du bestämmer dig för luftvattenpump bara. En "billig" luftvattenpump ska du inte fundera på. Nibe anses vara de bästa.

Ett äldre hus som byggts för att eldas kan få skador om eldningen upphör. Rätt åtgärder måste vidtagas för skorstenar, ventilation, vind, grund etc. Kanske satsa på pellets istället för olja? Och elda kakelugnen regelbundet.

Tack för alla svar,

Det lutar nog åt att installera luftvattenvärmepump och ett par mindre kaminer i vardera murstocken. Dvs. en i var ände av huset. Jag hade nog fel om elementen, de är ju inte varmare än att man kan ta på dem så det är ju inte 75-80 grader till elementen utan snarare shuntat till 40 eller så...

Det som en del av er påpekat som ett problem är ju det faktum att huset är gjort för att värmas via eldning i skorstenarna och det jag funderar på är om det räcker att elda i kamin uppe i huset för att värme skall sprida sig ner i grunden. Nån som har erfarenhet av det?

Satsa på ett(1) värmesystem och gör det ordentligt. Blir väldigt dyrt med en kamin här en lågprispump där utan att det ger särskilt bra uppvärmningseffekt.
Lågpris luft-vattenpump innebär elpatron så fort det blir normal vinterkyla ute och elpriserna stiger snabbt. Finns de som i dagarna nu monterar bort sin billiga luft-vattenpump då den blev för dyr i drift och lägger ut 70000 på ett vedsystem. Surt att först ha lagt ut 40000 på ett experiment med luft-vattenpump.:@
Daikin Altema är bättre än lågprispumparna och ett komplett Nibe luft-vattensystem är också bra men blir det kallare än -18 så hjälper ingenting.
Man tänker ofta inte på att vid -20 ute så är husets värmeförbrukning dubbelt så stor som när utetemperaturen är noll grader.

Räkna med komplettering av ventilationen och ombyggnad av värmesystemet om det värmts med olja innan. De flesta värmepumpsägare struntar i ventilationsproblemen och sticker huvet i sanden.

För dom pengarna skulle jag installera en ny pelletspanna, elda och se glad ut utan att behöva gneta och snåla på värmen när det blir kallt och utan att behöva skita ned hela bostaden med aska, sot och vedspill.

Men frågan är om jag skall dimensionera för -18. Enligt min statistik har temperaturen varit nere under -16 endast 3 gånger under 2009-2010. Enda gången det inträffade tidigare på 2000-talet var en gång 2002. Jag kan stå ut med att köra el-patron dessa dagar. Jag tänker mig inte ett super-lågpris-system utan typ 100Ksek- rot. dvs ca 87 ksek.
Det jag har emot pellets för min del är:
1. Har egen skog (2 ha) så det känns fel att inte elda egen ved.
2. Befintliga pannan är ca 40 år bytas så det räcker inte att byta brännare.
3. Har inte lust att binda upp mig på hanteringen av pellets. Pellets måste fyllas på när det måste fyllas på medan stödeldning med ved ger större frihet. Jag hugger och klyver när jag känner för det...
Det som jag känner är osäkerheten är detta:
Det som en del av er påpekat som ett problem är ju det faktum att huset är gjort för att värmas via eldning i skorstenarna och det jag funderar på är om det räcker att elda i kamin uppe i huset för att värme skall sprida sig ner i grunden. Nån som har erfarenhet av det?

Redigerat:
i värsta fall märker du väll om grund tar skada och löser det genom dränering, ventilation eller någon bra annan lösning när problemet infinner sig. jag hade satsat på kaminer å pump

Vedpanna och stora tankar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.