Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Urkoppling vattenburet element

Hej,
    Vi behöver ta bort ett vattenburet element tillfälligt för att sätta panel bakom elementet. Systemet vi har är två rörs och elementen är vattenburna och drivs av en IVT bergvärmepump.
    Jag har några frågor som jag hoppas någon här kan hjälpa med:

1) Har läst på lite och förstått att det ena röret som leder till elementet är ett returvatten rör och det andra ett tillopprör. Hur vet jag vilket som är vilket? Se bifogad bild. Röret närmast elementet (A) och det längre ut (B).

2) För att tillfälligt koppla ur elementet behöver jag då stänga av bergvärmepumpen och sänka trycket i cirkulationspumpen?

3) Kan jag skippa att stänga av bergvärmepumpen och cirkulationspumpen och enbart
    • Stänga termostaten på elementet.
    • Stäng returvatten röret.
    • Göra något med ventil i övre högra hörnet på bilden????
    • Tappa ut ev vatten.
    4) Om jag behöver stänga av hela systemet: ska de andra elementen luftas när jag kopplat ur elementet eller EFTER

// Suus
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Dec3_007[1].jpg
Visningar:	46
Storlek:	21.3 KB
ID:	45407  

2.    länk #2
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Lite skumt koppel men öppna den pluggen som sitter nere till höger och se om det inte finns en skruv där, gör de det så är det bara att dra igen och sen stänga termostaten sen dra väck elementet utan att ta bort stigarröret.

Gör ni som ovan behöver ni bara lufta detta element, glöm inte att stänga av cirkpumpen när ni fylller detta element annars kan luften fara iväg.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Stockholm

Ok tack. Gjort så långt som du beskrev nu och tömt elementet på vatten. Något att tänka på mer när vi ansluter igen- annat än att stänga av cirkulationspumpen?

4.    länk #4
    krilleman_215s avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Län: Hemma

Om du håller termostaten stängd när du kopplat tillbaka elementet behöver du ej stänga av pumpen när du luftar, öppna bara skruven i kopplet, då öppnas både tillopp och returen, men tilloppsvattnet stängs av i termostaten, vattnet tränger då endast in i returröret och du kan lungt lufta upp elementet, kontrollera trycket i systemet och öppna termostaten så kommer värmen...
    99% rätt är oftast 100% fel!

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jul 2008
    Län: Västra Götaland

Kan man alltså göra som ni säger ovan och lossa båda rören och ställa bort elementet ia ett annat rum under tiden man renoverar rummet eller menar ni att man ska vrida elementet med den ena anslutningen inkopplad??

/S

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen