Nykomling
Medlem: Dec 2008
Län: Stockholm
Kalla radiatorer
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att komma på vad som är fel i mitt värmesystem eftersom radiatorerna knappt blir varma. Jag har en ny (2009) Nibe 1250 bergvärmepanna och framledningsvattnet kan komma upp till en temperatur om nästan 60 grader. Värmepannan har slagít av flera gånger pga för hög returvattenvärme. Huset är 240 kvm och jag har 14 radiatorer som går på fyra olika slingor. Det är ett enrörsystem (installerades också 2009 efter konvertering från direktverkande el; tyckte dock att det var konstigt att man inte installerade tvårörsystem som jag trodde var det "modernare" systemet). Enrörsystemet har PEX rör i dimensionen 20 mm och längst ut i några av slingorna har man gått ner till 16 mm. Man kan känna på kopplen till radiatorerna att de är varma, men själva radiatorerna är endast svagt ljumna och då lite varmare högst upp och kallare längre ner. Jag har luftat varje radiator så det verkar inte vara luft i systemet. Jag har också helt skruvat ur termostaterna på radiatorerna och sett till att det lilla stiftet inte fastnat. Jag har också prövat att strypa tre av de fyra slingorna och bara köra ut framledningsvatten till den ena av de fyra slingorna. Nu funderar jag på om Nibe 1250 cirkulationspumpen är för svag att driva vattnet eller om det kan vara något fel på kopplen. Huset är cirka 19 meter långt och sex meter långt så varje slinga är cirka 40 meter långa (framledning 20m+returledning 20 m). Är mycket tacksam om någon har något tips så jag kan fixa inför hösten. Kan tyvärr inte fråga firman som installerade eftersom de gått i konkurs...
Fullvärdig medlem
Medlem: Nov 2009
Län: Västra Götaland
Vi har 4 slingor i ett ettrörsystem och det fungerar mycket bra. På returen från varje slinga sitter en strypventil som jag justerar så att alla slingor ger en låg och likvärdig returtemperatur.
Cirkulationspumpen kör jag på läge max (3) för att få bra tryck i alla slingorna. Alla radiatortermostater står på max utom i sovrummet. Framledningstemperaturen bestäms av Thermomatic ERA som känner av inomhustemperaturen.
//Bosse
Forumgud
Medlem: Jan 2008
Om värmepumpen slår av pga för hör returtemp är det antingen så att returtempen verkligen är för hög, eller så är tempsensorn i VPm kass...
Ettrörssytem är ju svåra att trimma in eftersom en del av värmen "bypassas" i radiatorkopplet , (Och radiatorytan därför skall vara olika beroende på placering i slingan) . Är alla radiatorer bara ljumma i botten (tex om de har teromstater som stängt) kan det går full framledningstemp(nästan) tillbaks till VPn..
Är returtempen verkligen för hög är det ju inget fel på cirk-pumpen.
Mät vilken temp du har på returen till VPn. (Med termometer på röret, lita inte på VPns display)
Nykomling
Medlem: Dec 2008
Tack för alla tips och förslag. En fundering. Om cirkulationen är dålig, kan det vara så att vattnet inte "orkar upp" i radiatorerna utan endast utnyttjar kopplens bypass eller går samma mängd genom bypassen oavsett tryck? Om man som jag ungefärligen vet rörlängd, kan man "räkna ut" om cirkulationspumpen orkar med?
Ska också kolla att returen verkligen blir för hög så inte givaren gått sönder (dock måste jag kanske vänta tills det blir lite kallare; mina värmeproblem hade jag under vintern och våren och tänkte nu vara ute i god tid för att inte också få en kall höst inomhus.)
Hej, vilken framledningstemp, har du, och vid vilken utomhustemperatur? Har du inomhusgivare? Vilken värmekurva har du valt?
Ett tips, kolla smutsfiltret som sitter på radiatorkretsen, så inte det är fullt med skräp