5 843 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Ta bort expansionskärl
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Vi har ett expansionskärl på vinden. Vi har även ett expansionskärl direkt invid värmepumpen. Enligt en rörmokare som var här i ett annat ärende sa att det är dumt att ha kvar expansionskärlet på vinden pga risk för vattenskador samt att det inte längre har någon funktion. Så nu till frågorna ...
Ta bort expansionskärlet på vinden ser jag som en lätt uppgift, borttagning av skvallerröret ifrån expansionkärlet lika så. Tilloppet till expansionskärlet då? Rörmokaren sa att det skall kapat på ett varmt ställe (högsta punkten?), dvs inte på vinden utan inne i huset och sedan pluggas. Är det så enkelt? Antar att det blir en luftficka i den rörstump som blir kvar? Gör det något? Finns pluggar med luftningsnipplar?
Tacksam för tips erfarenheter.
Ta bort expansionskärlet på vinden ser jag som en lätt uppgift, borttagning av skvallerröret ifrån expansionkärlet lika så. Tilloppet till expansionskärlet då? Rörmokaren sa att det skall kapat på ett varmt ställe (högsta punkten?), dvs inte på vinden utan inne i huset och sedan pluggas. Är det så enkelt? Antar att det blir en luftficka i den rörstump som blir kvar? Gör det något? Finns pluggar med luftningsnipplar?
Tacksam för tips erfarenheter.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Ingen anledning...
Jag har tagit bort vårt kärl på vinden, det togs ur bruk för typ 3 år sedan.
När jag satte tigersågen i röret uppe på vinden, så lossnade kärlet plötsligt av sig själv, jag hade sågat igenom drygt halva röret. Då gick röret av av sig själv ca 10cm från stället där jag sågade. Känns som att det var i sista ögonblicket jag tog kärlet ur drift.
Jag har tagit bort vårt kärl på vinden, det togs ur bruk för typ 3 år sedan.
När jag satte tigersågen i röret uppe på vinden, så lossnade kärlet plötsligt av sig själv, jag hade sågat igenom drygt halva röret. Då gick röret av av sig själv ca 10cm från stället där jag sågade. Känns som att det var i sista ögonblicket jag tog kärlet ur drift.
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Tog ur bruk, hur? på samma sätt som hos mig? Jag antar att mitt nya expansionskärl kom på plats när värmepumpen installerades, tidigare uppvärmning var gas.hempularen skrev:
ojoj, det var i grevens tid kan man säga, det är väl av typ denna anledning som jag tänkte ta bort min tank på vinden...hempularen skrev:
- Ta bort expansionskärlet på vinden ser jag som en lätt uppgift, borttagning av skvallerröret ifrån expansionkärlet lika så.
I mitt hus fanns en kombipanna ombyggt till slutet system, men det gamla e-kärlet med rör finns kvar. bara avkapat i taket ovanför pannan.
Numera har vi bytt till värmepumpspanna, med nytt kärl och hela konkarången.
- Jag har kommit så här långt nu:
Är inne i väggen i rummet rakt under E-kärlet.
Detta pga att det börjat murkna i trät där rören går igenom taket in i huset.
troligtvis genom att det har kondenserat på det kalla röret på vinden.
detta har resulterat i färg som har släppt ifrån taket/listen. tur var väl det annars hade det sått stå kvar längre. och då hade det säkert inte vart så kul inne i väggen.
Nu visar det sig vara torrt och fin i väggen men genomgången måste renoveras/täppas.
Kärlet står kvar men jag har kapat av "kryckan" som sticker ut igenom taket, där är trät murket(men torrt) även i den genomgången.
Tilloppet till expansionskärlet då? Rörmokaren sa att det skall kapat på ett varmt ställe (högsta punkten?), dvs inte på vinden utan inne i huset och sedan pluggas. Är det så enkelt? Antar att det blir en luftficka i den rörstump som blir kvar? Gör det något? Finns pluggar med luftningsnipplar?
Inne i väggen finner jag 2 rör, ett smalt(tilloppet antar jag) och ett grövre(svallerröret vad det nu är).
vågar man kapa båda rakt av och plugga dem båda i typ Midjehöjd(ovanför radiator)?
eller jämna dem med golvet? och plugga.
Som jag ser det så används väl inte det systemet, eller så det borde väl inte vara kopplat till radiatorerna ändå?
vi får väl se hur det går.
/ Javi
I mitt hus fanns en kombipanna ombyggt till slutet system, men det gamla e-kärlet med rör finns kvar. bara avkapat i taket ovanför pannan.
Numera har vi bytt till värmepumpspanna, med nytt kärl och hela konkarången.
- Jag har kommit så här långt nu:
Är inne i väggen i rummet rakt under E-kärlet.
Detta pga att det börjat murkna i trät där rören går igenom taket in i huset.
troligtvis genom att det har kondenserat på det kalla röret på vinden.
detta har resulterat i färg som har släppt ifrån taket/listen. tur var väl det annars hade det sått stå kvar längre. och då hade det säkert inte vart så kul inne i väggen.
Nu visar det sig vara torrt och fin i väggen men genomgången måste renoveras/täppas.
Kärlet står kvar men jag har kapat av "kryckan" som sticker ut igenom taket, där är trät murket(men torrt) även i den genomgången.
Tilloppet till expansionskärlet då? Rörmokaren sa att det skall kapat på ett varmt ställe (högsta punkten?), dvs inte på vinden utan inne i huset och sedan pluggas. Är det så enkelt? Antar att det blir en luftficka i den rörstump som blir kvar? Gör det något? Finns pluggar med luftningsnipplar?
Inne i väggen finner jag 2 rör, ett smalt(tilloppet antar jag) och ett grövre(svallerröret vad det nu är).
vågar man kapa båda rakt av och plugga dem båda i typ Midjehöjd(ovanför radiator)?
eller jämna dem med golvet? och plugga.
Som jag ser det så används väl inte det systemet, eller så det borde väl inte vara kopplat till radiatorerna ändå?
vi får väl se hur det går.
/ Javi
Klicka här för att svara