Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Västmanland

Läckande radiator termostat/ventil

Har problem med att nästan alla mina termostater (eller om det nu kallas ventiler) läcker vatten.
    Dom ser ut som enligt bilden, pilen visar där jag tror det läcker.
    Är det någon som vet om det finns någon renoveringssats till denna typ eller måste man byta hela?
    Har kollat runt på nätet men inte hittat något.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	termostat1.JPG
Visningar:	28
Storlek:	56.4 KB
ID:	39607  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	termostat2.JPG
Visningar:	37
Storlek:	74.4 KB
ID:	39608  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Motala

Sitter en o-ring och en packning bakom "muttern" kan gå att få tag på, men de e svårt, byt ventilerna, det har du igen, kostar ej mycket

3.    länk #3

Tack för svar.

Blir ändå en slant då man har typ 30 element.

Är det en sån här som kan passa i mitt fall?
    http://www.vvs-boden.se/mmarfa48rotv...4_1649_180_746

Kan man byta detta själv om man är lite halvhändig?

Hade varit perfekt om det fanns färdig renoveringssats till dessa.

4.    länk #4
    Taxens avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Uppsala

Jag har sådana här ventiler och med dina rattar så är det snarlika funktion.Sen har ju du också termostatventiler.
    http://www.byggahus.se/forum/vaerme-...d-vad-hur.html
    Jag hade lika läckage som du,så jag tog en bit gummiduk ca 2mm tjock och klippte till så den passade inne i den yttre muttern och ett hål för axeln.Stängde ventilen först och skruvade sen av muttern.Det är tätt fortfarande och den ratten rör man ju inte så ofta.

5.    länk #5

Då kanske man skulle ta och skruva isär eleändet och se om man kan täta lite.

En fråga till, på min första bild ser man till vänster att det är ett stift som sticker ut, vad fyller den för funktion, kan man sätta på nån ratt där med ?

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Jun 2010
    Län: västernorrland

Det är ju till för att fästa en termostat på. Då det blir varmare i rummet expanderas gasen i termostaten och trycker till stiftet

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen