Fullvärdig medlem
Medlem: Nov 2003
Län: Skåne
Billigt vattenmantlat
Har blivit ägare till ett hus i nordvästra skåne.
Inför nästa vinter kommer vi sannolikt att ersätta elpannan med en bergvärmepump alternativt luft/vattenvärmepump med acctank.
I hallen i källaren står det idag en liten panna:
Det skulle kännas finurligt att byta den mot en liten billig vattenmantlad panna. Utseendet är egalt då den står i källaren. Tanken är att kunna stödelda när det är som allra kallast och på så sätt täcka upp för värmepumpens tillkortakommande.
- Är det en bra idé?
- Finns det något litet och billigt vi kan leta efter? Begagnat går bra.
Det där är väl en vanlig plåtkamin? Du sa att du hade elpanna alltså har du vattenburen värme i kåken? Radiatorer? Elpannan, står den i källaren? Hyfsat med utrymme i källaren? I så fall vedpanna ( är alltid vattenmantlade, det är kaminer som man brukar prata om vattenmantlade eller icke vattenmantlade) +ackumulatortank, kanske med en solslinga i för solfångare?
Mvh Magnus
Fullvärdig medlem
I pannrummet bakom väggen till den avbildade lilla kaminen står en elpanna för radiatorerna och en varmvattenberedare.
Dessa kommer att ersättas med en ny anläggning bestående av antingen berg- eller luft-/vattenvärmepump samt en acctank.
Den avbildade pjäsen har enligt uppgift inte använts de senaste decenniet. Jag förmodar att den mäktade med att hålla en bra temperatur i källaren då den var i bruk.
Min tanke var alltså att ersätta den med en liten vattenmantlad pryl att stödelda i när det är som kallast ute och värmepumpen inte klarar att leverera utan elpatronen går in och stödkör.
Hur stor acktank hade du tänkt/ får du plats med? Nu har jag ingen egen erfarenhet av värmepumpar men vad jag har hört så med en riktigt dimensionerad värmepumpanl. så är det ytterst sällan som man behöver extra stöd. Har du utrymme uppe så kanske en vattenmantlad kamin kan vara en trevlig lösning som då kan ge lite värme direkt till luften däruppe också+mysfaktorn.
Har du tillgång till ved/tänker du pyssla med större vedmängder eller bara ha lite grann för stödtillfällena?
Huset, hur gammalt är det? Jag tänker på energiåtgången.
/Magnus
Fullvärdig medlem
Att köpa en kamin för 25000 går aldrig ihop sig ekonomiskt.
Men om man finner en sån här liten grej borde det se bättre ut. Vet dock inte hur många kW den ger på vattenslingorna.